aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Niemcy: Handel detaliczny i internetowy w 2022 w dół

8 stycznia 2023
Niemcy: Handel detaliczny i internetowy w 2022 w dół

Według szacunków Federalnego Urzędu Statystycznego (Destatis) handel detaliczny w Niemczech osiągnął w 2022 roku o 0,3% mniej sprzedaży realnie (po uwzględnieniu cen) i o 8,2% więcej sprzedaży nominalnie (po uwzględnieniu cen) niż w rekordowym 2021 roku. Różnica między wynikami nominalnymi a realnymi odzwierciedla wysokie podwyżki cen detalicznych. W 2021 r., w którym osiągnięto najwyższe obroty roczne od początku szeregów czasowych, obroty realne wzrosły o 0,8% w stosunku do 2020 r. oraz o 5,6% w stosunku do 2019 r.

 


Sprzedaż detaliczna cały rok 2022 (wartości szacunkowe, wstępne, oryginalne)
-0,3% w 2022 vs. 2021 (realnie)
+8,2% w 2022 vs. 2021 (nominalnie)

Sprzedaż detaliczna, listopad 2022 (wstępne, kalendarzowe i wyrównane sezonowo)
+ 1,1% do poprzedniego miesiąca (realnie)
+1,3% do poprzedniego miesiąca (nominalnie)
-5,9% do analogicznego miesiąca ubiegłego roku (realnie)
+4,8% do poprzedniego miesiąca w tym samym miesiącu ubiegłego roku (nominalnie)

Sprzedaż wysyłkowa i handel internetowy znacznie spadły w 2022 r., przy czym sprzedaż spadła o 8,1% w ujęciu realnym i 3,2% w wartościach nominalnych. Branża ta osiągnęła jednak ogromny wzrost sprzedaży podczas kryzysu związanego z koronawirusem (2021: +12,3% w ujęciu realnym w porównaniu z 2020). Z kolei handel detaliczny z wyłączeniem stacji benzynowych oraz sprzedaż paliw m.in. B. olej opałowy, w 2022 roku w stosunku do roku poprzedniego spadek sprzedaży o około 0,3% realnie i nominalny wzrost o dobre 7,3%.

Realna sprzedaż w listopadzie 2022 r. była o 5,9% niższa niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku, ale o 2,2% wyższa niż przed kryzysem związanym z koronawirusem

Według wstępnych wyników, w listopadzie 2022 r. firmy detaliczne w Niemczech miały realne obroty kalendarzowe i wyrównane sezonowo na poziomie 1,1% oraz nominalnie o 1,3% więcej niż w październiku 2022 r. W porównaniu z listopadem 2021 r. obroty realne spadły o 5,9%, ale nominalnie wzrosły o 4,8%. Oznacza to, że realna sprzedaż była o 2,2% wyższa niż w listopadzie 2019 r., miesiąc przed kryzysem koronowym. Także tutaj różnica między wynikami nominalnymi a realnymi wynika z wysokich podwyżek cen w handlu detalicznym.

Handel detaliczny artykułami spożywczymi w listopadzie 2022 r. odnotował realne kalendarzowe i wyrównane sezonowo obroty o 1,3% mniejsze niż w poprzednim miesiącu. W porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku sprzedaż spadła o 5,7%, a w porównaniu do listopada 2019 r. o 5,2%.

Realne obroty w handlu detalicznym artykułami nieżywnościowymi były w listopadzie 2022 r. o 2,1% wyższe niż w październiku 2022 r. po wyrównaniu kalendarzowym i sezonowym 2022. Realne obroty były więc o 6,1% niższe niż w analogicznym miesiącu ub. roku, ale przy wzroście o 7 7% znacznie powyżej porównywalnego miesiąca listopada 2019 r.

W listopadzie 2022 r. sprzedaż internetowa i wysyłkowa odnotowała realny, kalendarzowy i wyrównany sezonowo spadek o 1,3% w porównaniu do poprzedniego miesiąca i 9,2% w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku. Jednak sprzedaż w tej branży nadal jest znacznie powyżej poziomu z listopada 2019 r. ze wzrostem o 25,6%.

Uwagi metodyczne:

Szacunek rzeczywistej i nominalnej sprzedaży rocznej na 2022 rok oparty jest na dostępnej sprzedaży detalicznej za miesiące styczeń-listopad 2022 roku oraz szacunkowej sprzedaży w grudniu 2022 roku. Uwzględnia skutki zatorów w dostawach, podwyżki cen oraz rewizje w statystyki handlu detalicznego po 12 miesiącach – szczególnie w miesiącach referencyjnych listopad i grudzień. To są oryginalne wartości.

Na podstawie tej metody szacowania przyjmuje się przedział realnego spadku sprzedaży o -0,5% do -0,1% oraz nominalnego wzrostu sprzedaży detalicznej o 8,0% do 8,3% w 2022 roku w porównaniu do roku poprzedniego. W sprzedaży internetowej i wysyłkowej przedział szacunków wynosi od -8,2% do -8,0% w ujęciu realnym oraz od -3,2% do -3,1% w ujęciu nominalnym. Dla handlu detalicznego z wyłączeniem stacji paliw oraz sprzedaży paliw, takich jak olej opałowy, przedział szacunków wynosi od -0,4% do -0,1% w ujęciu realnym i od 7,2% do 7,4% w ujęciu nominalnym.

We wszystkich sprawozdaniach dotyczących wskaźników ekonomicznych należy uwzględnić różne okresy porównawcze. W centrum obserwacji ekonomicznej znajduje się porównanie do poprzedniego miesiąca/poprzedniego kwartału. Z tego można odczytać krótkoterminowy rozwój gospodarczy. Porównanie z rokiem poprzednim służy długoterminowemu porównaniu poziomów i jest niezależne od wahań sezonowych i efektów kalendarzowych. W kryzysie związanym z koronawirusem iw trakcie wojny na Ukrainie wyniki mogą być obecnie bardzo różne w porównaniu z poprzednim miesiącem/poprzednim kwartałem i poprzednim rokiem.


POWIĄZANE

Jest kwiecień. Zbliża się okres kwitnienia rzepaku. To świetny moment, by przypo...

Zabiegi przedwschodowe lub wczesnopowschodowe to bardzo skuteczne rozwiązanie w ...

Amerykański Forbes opublikował artykuł, w którym stwierdza się że 'Era zdrowego ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę