aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Ok. 129 mln zł na poprawę transportu publicznego w podrzeszowskich gminach

6 października 2017
Ok. 129 mln zł na poprawę transportu publicznego w podrzeszowskich gminach

Zakup 54 niskoemisyjnych autobusów, budowę parkingów, dróg, ścieżek rowerowych i dwóch mostów na Wisłoku zakłada inwestycja, którą zrealizują wspólnie sąsiadujące z Rzeszowem gminy. Dzięki niej ma się poprawić transport publiczny. Wartość projektu to prawie 129 mln zł.

Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” (ZG PKS) i zrzeszonych w nim samorządów. Partnerskie gminy to: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. Liderem projektu jest ZG PKS.

Zastępca przewodniczącego Związku Sławomir Porada mówił w czwartek na konferencji prasowej, że najważniejszym celem inwestycji jest poprawa komunikacji w ramach Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF), poprawa dostępu mieszkańców do komunikacji publicznej, oraz zachęcenie do przesiadania się z samochodów do autobusów.

„Transport publiczny decyduje o mobilności mieszkańców, ich możliwościach dotarcia do miejsca pracy, szkoły, uczelni czy sklepu, skorzystania z oferty kulturalnej. Za jego rozwijaniem przemawia troska o środowisko i jakość życia. Więcej pasażerów w autobusach i pociągach, to mniej samochodów na drogach, mniej straconego czasu w ulicznych korkach i czystsze powietrze” – zauważył Porada.

Podstawowym, ale i najkosztowniejszym zadaniem jest zakup 54 niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, które będą obsługiwać linie podmiejskie. Będzie to 15 autobusów mieszczących minimum 90 pasażerów i 39 autobusów mieszczących co najmniej 70 pasażerów.

Porada zaznaczył, że obecny tabor nie jest wystarczający, żeby poprawić komunikację, dostęp do niej i zapewnić komfort podróży.

Dodał, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów.

Powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru w zajezdni autobusowej, w tym hala napraw i diagnostyki, automatyczna myjnia.

Związek Gmin PKS wprowadzi także system transportowy podobny do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym, jaki ma Rzeszów.

„Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia do jednego, spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami. To jest warunek sine qua non funkcjonowania całego projektu” – podkreślił w rozmowie z PAP Porada. „Myślę, że za rok, dwa będziemy mogli powiedzieć, że te dwa systemy są kompatybilne i współgrają ze sobą” – dodał.

Na dworcach i w pojazdach pojawią się nowoczesne tablice informacyjne. Dzięki nim, a także przez smartfon, pasażer będzie mógł sprawdzić, gdzie znajduje się autobus, za ile minut przyjedzie i ile kosztuje bilet.

Ponadto, w ramach realizacji projektu powstanie infrastruktura, umożliwiająca korzystanie z komunikacji publicznej. Będą to nowe drogi, ścieżki rowerowe, mosty. Niektóre gminy planują uruchomienie też nowych linii autobusowych. Długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji podmiejskiej wyniesie prawie 190 km.

W podmiejskich gminach powstaną m.in. węzły przesiadkowe z parkingami dla samochodów i rowerów, by można było prywatny pojazd zostawić obok dworca autobusowego czy kolejowego i do centrum miasta dojechać już publicznym środkiem transportu. W gminach, gdzie są linie kolejowe i dworce PKP, zostanie zintegrowanych kilka środków transportu - pieszy, rowerowy, autobusowy i kolejowy.

Przeprowadzona zostanie również kampania informacyjno-promocyjna zachęcająca mieszkańców do korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej.

Wartość projektu „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej oraz poprawa mobilności mieszkańców poprzez usprawnienie zrównoważonego transportu publicznego na terenie ROF” (Rzeszowski Obszar Funkcjonalny) wynosi ponad 128,8 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 to ponad 87,8 mln zł.

„Bez tej pomocy finansowej byłoby trudno gminom ościennym dorównać do standardów rzeszowskich, a to jest clou całego projektu, aby ten transport realizowany przez gminy związkowe nie był gorszy, a był przynajmniej taki sam, jak transport organizowany w Rzeszowie ” – mówił Porada PAP.

Wyraził przekonanie, że już w połowie 2018 r. na liniach podmiejskich, w związkowych gminach, będą kursować nowe autobusy. Natomiast zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2018 r. lub początek 2019. (PAP)

Agnieszka Pipała


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę