aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1
aaaaaaaaKongres Mięsny

Organizacje branżowe producentów warzyw i owoców powinny dążyć do elitarności, a nie powszechności

28 listopada 2023
Organizacje branżowe producentów warzyw i owoców powinny dążyć do elitarności, a nie powszechności

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw - Spółdzielnia Osób Prawnych zaprasza na debatę, której uczestnikami będą producenci owoców. Debatę poprowadzi Jakub Kozłowski, Mistrz Polski Debat Oksfordzkich. Wydarzenie będzie częścią kwartalnego jesiennego przeglądu prac zespołów Core Teamu. Poniżej otwarte zaproszenie do obejrzenia debaty na żywo i udziału w dyskusji na temat poprawy jakości debaty w sektorze ogrodniczym.

Z inicjatywą zorganizowania debaty oksfordzkiej wystąpili producenci. Jej głównym zadaniem będzie pokazać jak wartościowe może być poznanie różnych punktów widzenia i argumentów za i przeciw. 

To jest trudne. Współczesna debata publiczna jest jednostronna, a koncentruje się na eliminowaniu trudnych tematów. Próba podjęcia dyskusji uważana jest za krytykę, która z kolei łatwo odbierana jest jako hejt. Ten zaś sprawia, że przestajemy zadawać jakiekolwiek pytania. Jak pójść do przodu? Zapraszamy do dyskusji- zachęca Witold Boguta, prezes KZGPOiW, lider zespołu ds. współpracy i integracji sektora.

Jak wygląda Debata i kto weźmie w niech udział?

Teza debaty brzmi: Organizacje branżowe producentów warzyw i owoców powinny dążyć do elitarności, a nie powszechności.
W debacie udział biorą dwa zespoły producentów. Zadaniem drużyny określanej jako „Propozycja” jest udowodnienie prawdziwości tej tezy.
Zespół, który wcieli się w rolę „propozycji” tworzą: Roma Leśniewska - Borówka Zakrocz, Krzysztof Czarnecki - Związek Sadowników RP, Katarzyna Flont - BerryVita.pl, Joanna i Arkadiusz Niezgódka - Bioar, Jarosław Czarnecki - Nalewkarnia Longinus oraz Andrzej Krupiński - Gospodarstwo Ogrodnicze Krupińscy, Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej.
Drużyna „Opozycji” argumentuje przeciw tezie, starając się jednocześnie wykazać błędy w argumentacji przeciwnika.
Zespół „Opozycji” tworzą: Agnieszka i Michał Leleń - Truskawka od rolnika, Weronika i Karol Maciejczyk - Truskawki od Karola, Tomasz Falczewski - Zielono Mi, Mateusz Maruszewski - Farma Mój Owoc, Marta Staszewska - Berry Lu sp., Małgorzata Siłakowska - Jagodowe Marzenie.
 

Udział w debacie i wspólna praca nad tym tematem daje możliwość lepszego poznania ludzi z branży. Nas nauczy też większej pewności siebie - oceniają Agnieszka i Michał Leleń, Truskawka od rolnika.

Debata oksfordzka potrwa ok. 1 godziny. Poprowadzi ją Jakub Kozłowski, Mistrz Polski Debat Oksfordzkich. Na co dzień trener wystąpień publicznych i jeden z liderów OneSpeech, Wiceprezes Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców.
Po debacie planowana jest dyskusja na temat atutów Debaty Oksfordzkiej oraz jakości debaty w sektorze ogrodniczym. Zapraszamy do refleksji i udziału w dyskusji producentów warzyw, plantatorów, sadowników.  

Kiedy i gdzie można zobaczyć historyczną Debatę?

Debata odbędzie się 5 grudnia 2023 r. o godzinie 13:30, w Arche Hotel Krakowska, Al. Krakowska 237, w Warszawie i będzie częścią jesiennego przeglądu prac Core Teamu sektora ogrodniczego. Wydarzenie organizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. 
Udział w wydarzeniu wymaga akredytacji. Ilość miejsc jest ograniczona. Zgłosić chęć udziału można do czwartku 30/11, do godz. 15:00, na adres: biuro@grupyogrodnicze.pl 
 

Krótko o Debacie Oksfordzkiej

Debata oksfordzka to forma debaty znana ze swojego formalnego charakteru i skupienia na umiejętnościach argumentacyjnych. Sprawdza się jako narzędzie doskonalenia sztuki wystąpień publicznych. Oto kilka powodów, dla których organizacja debaty może być wartościowa dla sektora ogrodniczego.  
  • Największym atutem tzw. debaty oksfordzkiej jest, to, że w krótkim czasie możemy poznać argumenty za i przeciw. Zrozumieć oś sporu i ocenić argumentacje.
  • Debaty oksfordzkie poprawiają standardy dialogu. W powszechnej percepcji budują szacunek dla dyskutantów, poszanowanie różnych punktów widzenia, nawet jeśli się z nimi nie zgadzamy. Sprzyjają budowaniu wspólnoty.
  • Debaty pomagają w nagłośnieniu omawianych kwestii. Często organizowane są wokół tematów kontrowersyjnych i pomagają uruchomić szerszą i bardziej pogłębioną dyskusję.

Dlaczego debata jest tak ciekawa?

  • To uporządkowana forma dyskusji, której celem jest przekonanie odbiorców do stanowiska swojej drużyny.
  • Debata ma ściśle określone zasady. Uczy szacunku, zabrania wchodzenie sobie w zdanie czy przeszkadzania oponentom.
  • Cechą debaty w formacie oksfordzkim jest udział 4 mówców lub mówczyń zarówno po stronie „propozycji”, jak i „opozycji”. Propozycja stara się wykazać, iż teza jest prawdziwa, natomiast opozycja że jej brzmienie mija się z prawdą.
  • Nad przebiegiem debaty czuwa Marszałek. W naszym przypadku jednym z oceniających będzie publiczność.
  • Debata wcale nie musi ostatecznie rozwiązywać problemu czy całkowicie przekonać odbiorców do jednej ze stron, ale może pomóc w zrozumieniu punktów spornych lub inaczej widzianych.
  • Debata jest dobrym wprowadzeniem do trudnych dyskusji. Debata w swojej konstrukcji obejmuje wszystkie elementy dobrej konfrontacji stanowisk: wprowadzenie tematu, kontekstu i osób zaangażowanych; przedstawienie argumentacji i skontrowanie tej pokazanej przez drugą stronę, a na sam koniec: zbiorcze podsumowanie względem początkowych założeń.  

Uzupełnienie informacji o spotkaniu Core Teamu

Oto szczegółowy program spotkania zespołów roboczych –tutaj link
 
Celem Core Teamu jest inicjowanie pracy na strategią rozwoju w różnych obszarach i podnoszenie poziomu merytorycznej dyskusji z administracją publiczną.
 

Po dwóch lata widać, że jeśli mamy mieć wpływ na korzystne dla ogrodnictwa rozwiązania w Krajowym Planie Strategicznym, na interesariuszy sektora, współpracę międzysektorową, w efekcie na nowe szanse i możliwości rozwoju – trzeba promować współpracę i rozwijać szeroką branżową dyskusję wokół wielu tematów, projektów, konkretnych pomysłów. Bardzo cieszę się z pomysłu i możliwości zobaczenia tej debaty. Zapraszamy na nią wszystkich, którzy chcieliby zrozumieć dlaczego indywidualiści powinni działać razem

 podsumowuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

***

„CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja” to projekt realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Projekt pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 

oprac, e-mk ppr.pl


POWIĄZANE

Przypominjący medium społecznościowe „X” (dawny Twitter) Sejm „X” (zbieżność naz...

Wałek przekaźnika mocy rurowy, znany również jako wałek odbioru mocy (WOM), to k...

Z niczym wyszli wczoraj ze spotkania z premierem Donaldem Tuskiem rolnicy. To je...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę