biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Polska umacnia swoją pozycję na rynku wołowiny!

15 lipca 2024
Polska umacnia swoją pozycję na rynku wołowiny!

W 2023 roku Polska, będąc drugim co do wielkości eksporterem mięsa wołowego w Unii Europejskiej oraz trzecim unijnym eksporterem do krajów spoza UE, zanotowała przychody z eksportu w wysokości 2,2 miliarda euro.

Główne rynki zbytu w Unii Europejskiej

Ponad 80% polskiego eksportu wołowiny trafiło na rynek Unii Europejskiej. Głównymi odbiorcami były Włochy, Niemcy i Niderlandy. Eksport obejmował zarówno zwierzęta żywe, jak i wołowinę świeżą, schłodzoną, mrożoną oraz produkty przetworzone. Eksport mięsa wołowego stanowi prawie 5% wartości całego eksportu sektora rolno-spożywczego.

- Z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w Unii Europejskiej od roku 2017,na skutek m.in. wysokich kosztów produkcji bydła i spadającego spożycia wołowiny, ma miejsce tendencja do redukcji pogłowia. W czerwcu 2023 r. spadek liczebności bydła notowany był u wszystkich czołowych producentów wołowiny – mówi Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Według wstępnych danych Komisji Europejskiej w całym 2023 r. produkcja wołowiny w UE zmniejszyła się o 3%, do 6,5 mln ton.
-To niewątpliwie szansa dla polskich hodowców i tylko od nas zależy czy ją wykorzystamy - podkreśla Jerzy Wierzbicki, Prezes PZPBM.

Nowe możliwości biznesowe - Misja: Kazachstan
W dniach 27-31 maja 2024 roku, Janusz Wojciechowski, Komisarz UE ds. Rolnictwa, przewodniczył misji wysokiego szczebla do Kazachstanu. Misja miała na celu wzmocnienie obecności unijnych produktów rolno-spożywczych w Kazachstanie oraz zbadanie nowych możliwości biznesowych w Azji Centralnej.

Delegacja złożona z 40 przedstawicieli unijnego sektora rolno-spożywczego wzięła udział w targach InterFood Astana, prezentując swoje produkty i nawiązując kontakty handlowe. - Kazachstan jest obecnie postrzegany jako kluczowy partner UE, zwłaszcza w świetle zmian geopolitycznych po agresji Rosji na Ukrainę. Także z naszego punktu widzenia jest to bardzo atrakcyjny partner, którego namawiamy od dawna do nawiązania relacji handlowych i dopuszczenia polskiej wołowiny na ten20-milionowy rynek – mówił uczestnik misji do Kazachstanu Jacek Zarzecki, Prezes Polskiego ZwiązkuHodowców i Producentów Bydła Mięsnego.

Strategia, która się opłaca
W ostatnich latach Polska z sukcesem otworzyła rynki w Turcji, Wietnamie, Algierii oraz Chinach,co stworzyło nowe możliwości eksportowe dla polskich producentów wołowiny. Hodowcy aktywnie wspierają polskie służby weterynaryjne w uzgadnianiu wzorów świadectw weterynaryjnych.

Z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, na który zrzucają się wszyscy hodowcy bydła mięsnego finansowane były wizyty tureckich i wietnamskich służb weterynaryjnych.
Polski sektor wołowiny inwestuje w promocję swoich produktów, co przynosi wymierne korzyści. Każdy 1% wzrost ceny za kilogram żywca wołowego przekłada się na 1000% zwrotu z inwestycji hodowcy w Fundusz Promocji Mięsa Wołowego.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki od lat produkuje sery dojrzewające bez chlorku wapn...

Deregulacja - rzadko które słowo zrobiło taką karierę w ostatnich miesiącach. Je...

Raport WEI wzywa do redefinicji polskiej polityki zdrowotnej   Warsaw Enterprise...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę