Ptak_Waw_CTR_2024
Zielony Ład_podpisy

Polski Ład. Internauci bardzo krytycznie nastawieni do reformy podatkowej

12 stycznia 2022
Polski Ład. Internauci bardzo krytycznie nastawieni do reformy podatkowej
Newseria Biznes

Z badania 38,5 tys. opinii i komentarzy internautów na temat Polskiego Ładu (wypowiedzi, w których nazwa reformy padła minimum 1 raz, zamieszczone w okresie od 1 do 9 stycznia 2022 r.) wynika, że byli oni bardzo krytycznie nastawieni do sposobu, w jaki przeprowadzane są zmiany w podatkach.

Internauci wyraźnie dali upust emocjom. Dali do zrozumienia, że mają bardzo jednoznaczne opinie o politykach. Nazywani byli oni bandą oszustów, reformę określano mianem jawnej grabieży i zwykłym złodziejstwem, a obwinianego przez obóz rządzący za wysoką inflację Donalda Tuska nazywano przewrotnie wszechpotężnym Donaldem. Nie zabrakło też popularnego i często używanego przez osoby w sieci stwierdzenia "miska ryżu" czy przewrotnych nazw wzorowanych na Polskim Ładzie, np. Polski Dziad, Polski Wał lub Goły Zad.

Dyskusja na temat Polskiego Ładu powiązana była w tym okresie najczęściej ze zmianami w sposobie rozliczania składki zdrowotnej, ale rozmowy miały też o wiele szerszy kontekst. Dużo dyskutowano o ogólnej kondycji gospodarki, wskazywano bardzo mocno na skutki wysokiej inflacji, szeroko też omawiano podwyżki cen gazu i prądu oraz pozotałych kosztów życia.

Na początku 2022 roku emocje pozytywne w porównaniu do średnich wartości z okresu 1-9 stycznia przeważały. Sytuacja uległa jednak zmianie po 4 stycznia, kiedy nastąpiło odwrócenie trendu zwiazane z pierwszymi doniesieniami o negatywnych skutkach reformy podatkowej.

Kluczowym momentem, w którym nastroje odwróciły się, było nagłośnienie afery związanej z pomniejszonymi wypłatami nauczycieli i policjantów, spowodowanymi problemami w uwzględnianiu ulgi dla klasy średniej. Nastąpiło wówczas nasilenie się emocji negatywnych. Dominującymi były złość oraz wstręt. Emocje te utrzymywały się do 9 stycznia włącznie.

Polacy w sieci w prosty sposób połączyli kropki. Stąd wniosek, że czas na wprowadzenie tak dużych zmian nie był korzystny. Wszystkie podwyżki kosztów życia, z jakimi Polacy mają do czynienia w związku z najwyższą od dziesięcioleci inflacją, odbiją się niemal na pewno rykoszetem na reformie podatkowej i pójdą na jej wizerunkowe konto (pomimo, że nie mają z nią bezpośrednio nic wspólnego).

Badanie obejmowało media społecznościowe (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz portale informacyjne (komentarze pod artykułami prasowymi) oraz blogi i fora dyskusyjne. Szczegółowa metodologia dotycząca sposobu badania emocji i pobudzenia emocjonalnego wśród internautów i informacje na temat narzędzia SentiTool dostępna jest na stronie internetowej sentimenti.pl.

 

Newseria Biznes


POWIĄZANE

Rolnicy w Polsce chętnie sięgają po rozwiązania konkurencyjne wobec produktów of...

W odpowiedzi na wniosek KRIR odnośnie rolniczych spółdzielni produkcyjnych, Mini...

Gabinet ministrów Ukrainy przyjął dekret "O zatwierdzeniu strategii bezpieczeńst...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę