CTR_80917FestiwalZupSwiata_250817_750

Prezes stadniny w Janowie: niższe koszty tegorocznej aukcji "Pride of Poland"

25 października 2016
Prezes stadniny w Janowie: niższe koszty tegorocznej aukcji "Pride of Poland"
PAP / Wojciech Pacewicz

Koszty organizacji Dni Konia Arabskiego oraz aukcji koni "Pride of Poland" w Janowie Podlaskim w tym roku były niższe niż w poprzednich latach - poinformował PAP prezes stadniny w Janowie Sławomir Pietrzak.

W tym roku organizatorem Dni Konia Arabskiego i aukcji "Pride of Poland" była Stadnina Koni w Janowie Podlaskim, a technicznym operatorem imprezy - Międzynarodowe Targi Poznańskie. Stało się to na skutek rozwiązania umowy z poprzednim organizatorem tych wydarzeń - firmą Polturf, po zwolnieniu prezesów stadnin w Janowie Podlaskim oraz w Michałowie.

Pietrzak przypomniał, że Polturf otrzymywał jako zapłatę 12 proc. od sprzedanego konia, podczas gdy w tym roku model rozliczeń z MTP zmieniono na ryczałtowy, niezależny od wartości sprzedanych koni. Wpłaty, jakie wniosły państwowe stadniny w związku z organizacją imprezy wyniosły łącznie 588 tys. zł. W zestawieniu z wartością sprzedanych podczas aukcji koni (7 mln 95 tys. zł) daje to nieco ponad 8 proc. Według prezesa w poprzednim modelu rozliczeń stadniny zapłaciłyby organizatorowi o prawie 263 tys. zł więcej.

Pietrzak wyjaśnił, że prowizja przysługiwała firmie Polturf nie tylko od każdego konia sprzedanego podczas aukcji, ale także przez trzy miesiące po niej, od koni z listy aukcyjnej, które zostały sprzedane po aukcji. Niezależnie od tego wszystkie pozostałe przychody z tytułu imprezy trafiały na konto poprzedniego operatora. Były to nie tylko wpłaty od sponsorów, ale również przychody ze sprzedaży biletów i kart wstępu VIP, wynajmu powierzchni handlowej, sprzedaży katalogów itd.

W tym roku wszystkie te dodatkowe opłaty dostały stadniny wystawiające konie na aukcjach. Łącznie było to 1 mln 390 tys. zł - podał prezes.

Zaletą nowego modelu organizacyjnego jest to, że całość elementów wypracowanych podczas organizacji imprezy (prawa do nazwy, materiałów fotograficznych i filmowych, domen internetowych, zysków z działalności dodatkowej) zostaje w pełnej gestii stadnin. Brak prawidłowego zabezpieczenia interesów stadnin w poprzednich latach skutkował chociażby utratą dostępu do zasobów serwisu Prideofpoland, profilu na Facebooku, praw autorskich do zakupionych zdjęć - wyjaśnia Agencja Nieruchomości Rolnych.

MTP na współorganizatora aukcji wybrano pod koniec kwietnia br. Wówczas okazało się, że ANR i stadniny nie posiadają praw do materiału zdjęciowego i filmowego, nazwy wydarzenia, stron internetowych czy katalogów.

W zaledwie trzy miesiące trzeba było odtworzyć elementy, które poprzedni organizator opracowywał przez kilkanaście poprzednich. Chodzi o tak kluczowe rzeczy jak: bazy danych potencjalnych kupców, dokumentację zdjęciową i filmową, katalogi i profile w mediach społecznościowych. Wpłynęło to na rozliczenie, gdyż jego konsekwencją była konieczność poniesienia kosztów na usługi, które w innym wypadku nie byłyby konieczne - zaznaczył Pietrzak.

Międzynarodowe Targi Poznańskie otrzymały wynagrodzenie ryczałtowe za wykonane zlecenie, w wysokości 1 mln 978 tys. zł, na co złożyły się nie tylko zawarte w umowie koszty organizacyjne, ale również koszty obsługi sponsorów.

Wzajemna kompensata tych kwot sprawiła, że stadniny koni arabskich poniosły niższe niż w ubiegłych latach koszty obsługi imprezy - zaznacza szef SK Janów.

Według danych Agencji Nieruchomości Rolnych sprzedaż koni z państwowych stadnin podczas aukcji Pride of Poland i Summer Sale wyniosła: Stadnina Koni Michałów - 3 mln 397 tys. zł. (16 sprzedanych koni); Stadnina Koni Janów Podlaski - 3 mln 349 tys. zł (10 sprzedanych koni); Stado Ogierów Białka - 348 tys. zł (pięć sprzedanych koni). W sumie sprzedano 31 koni z 44 wystawionych za nieco ponad 7 mln zł.

W ocenie Agencji "poprzedni model organizacji Święta Konia Arabskiego odciążał co prawda stadniny od działań organizacyjnych, ale doprowadził do utraty kontroli nad imprezą zarówno przez stadniny, jak i formalnego ich właściciela – Skarb Państwa". Najważniejsze jest jednak, że w tej chwili to stadniny koni i Skarb Państwa są pełnym właścicielem i dysponentem całości materiałów wypracowanych podczas cyklu wydarzeń i imprez składających się na Święto Konia Arabskiego 2016. Dzięki temu można zakładać, że w kolejnych latach organizacja wydarzenia będzie przebiegać sprawniej i taniej - podkreśla Agencja.

Święto Konia Arabskiego to cykl wydarzeń, które odbyły się w dniach od 12 do 16 sierpnia w Janowie Podlaskim oraz w stadninach w Michałowie i Białce. W tych dniach stadniny odwiedziło kilka tysięcy osób. Przekaz na żywo w internecie gwarantował możliwość bieżącego podglądu miłośnikom koni arabskich z całego świata. Oprócz dwóch aukcji – Pride of Poland i Summer Sale – na Święto Konia Arabskiego składał się również Narodowy Pokaz Koni Arabskich Czystej Krwi, który w tym roku trwał od 12 do 14 sierpnia.

(PAP)


POWIĄZANE

Komisja Europejska przeznaczy 9,3 mln euro z budżetu Wspólnej Polityki Rolnej dl...

Naszym celem jest propagowanie idei "5 porcji" związanej z rolą owoców, warzyw i...

Przedstawiciele polskiego rządu zadeklarowali, że są gotowi wstrzymać wycinkę Pu...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę