Promocja polskiej borówki na szczycie IBO

1 lipca 2019
Promocja polskiej borówki na szczycie IBO
W ciągu dwóch lat UE stanie się największym importerem borówki, prześcigając pod tym względem USA. Europa Wschodnia odnotowała jeden z najwyższych wzrostów produkcji (procentowo) na świecie
 
Tegoroczny szczyt International Blueberry Organization odbywa się w Vancouver w Kanadzie. Wydarzenie zgromadziło ponad 400 osób z 16 krajów – czołowych producentów tego gatunku. Polskę reprezentuje Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki, która przystąpiła do IBO w 2018 r.
Od lewej: Andrés Armstrong, były Prezes IBO, Peter McPherson, Prezes IBO, Dominika Kozarzewska

Od lewej: Andrés Armstrong, były Prezes IBO, Peter McPherson, Prezes IBO, Dominika Kozarzewska

Wystąpienia i dyskusje koncentrują się na tematach strategicznie istotnych dla przyszłości borówkowego rynku: innowacjach odmianowych, w zakresie technologii produkcji i marketingu. Dużo uwagi poświęcono konieczności wprowadzenia przyjaznych dla środowiska opakowań. Cort Brazelton przedstawił wydawany co 2 lata przez IBO raport dotyczący światowego rynku borówki. Obszerny wykład został poświęcony prowadzonym obecnie badaniom nad właściwościami zdrowotnymi niebieskich jagód.
 
Z plantacji położonych w Kolumbii Brytyjskiej pochodzi 90% kanadyjskiej produkcji owoców borówki wysokiej, której pierwsze nasadzenia zostały zrealizowane w latach dwudziestych.

 

Główne odmiany to Duke (stanowiący większość nasadzeń), Bluecrop i Elliott.  Wyzwania, z którymi mierzą się obecnie kanadyjscy plantatorzy są bardzo podobne do tych, z którymi zmagamy się w Polsce: niedostatki siły roboczej, konieczność wymiany nasadzeń w celu zapewnienia najwyższej jakości owoców czy zjawiska pogodowe będące następstwem zmian klimatycznych.

 
IBO to globalna organizacja zrzeszająca liderów branży borówkowej, w tym producentów, organizacje społeczne oraz organy administracji. Jej misją jest zbieranie i upowszechnianie informacji i danych dotyczących rynku owoców borówki, a głównym celem zwiększanie ich konsumpcji na całym świecie. Organizacja objęła patronatem tegoroczne II Jagodowe Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej organizowane w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Jak stwierdził Gustavo Yentzen, przedstawiciel IBO, „nasza organizacja z wielką satysfakcją wsparła wydarzenie, którego celem była promocja codziennej konsumpcji owoców jagodowych. IBO wierzy, podobnie jak organizatorzy Jagodowych Mistrzostw Świata, że działając wspólnie jako branża, możemy osiągnąć więcej.”

Kolejny szczyt IBO odbędzie się w Peru w sierpniu 2020 r.

 

Fundacja Promocji Polskiej Borówki


POWIĄZANE

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 12 sierpnia 2019 r. do Ministra Rol...

Międzyplony i okrywa zielona mają zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania skute...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę