dnikukurydzy_210818

Przyszłość należy do samochodów na wodór - wyniki badań

13 kwietnia 2018
Przyszłość należy do samochodów na wodór - wyniki badań
Newseria Innowacje

Wyniki najnowszych badań przeprowadzonych przez KPMG pokazują, że na samochody z napędem wodorowym czeka świetlana przyszłość. Ponad połowa polskiej kadry zarządzającej uważa, że takie pojazdy są obecnie trendem numer jeden w branży motoryzacyjnej.

Rynek flotowy systematycznie odwraca się od silników z napędem Diesla. Dane RAC Business – brytyjskiej firmy zajmującej się między innymi obsługą flot – pokazują, że ponad 60 proc. dużych przedsiębiorstw planuje wycofać ze swojego parku modele samochodów zasilane olejem napędowym. Równocześnie rośnie zainteresowanie napędami alternatywnymi.

Napędy alternatywne dla biznesu

Przedsiębiorstwa wciąż podchodzą do samochodów elektrycznych z dużą rezerwą. Czterech na dziesięciu przedstawicieli dużych firm podkreśla, że w obecnym czasie nie widzą możliwości wykorzystania aut na baterie w swoim biznesie, a 25 proc. zapytanych stwierdziło, że takie pojazdy mają zbyt mały tonaż i nie mogą przewozić odpowiednio ciężkich ładunków – czytamy w raporcie RAC Business.

Wyniki tegorocznej edycji badań przeprowadzonych przez KPMG pokazują, że 52 proc. kadry zarządzającej wskazuje rozwój pojazdów elektrycznych napędzanych energią generowaną przez ogniwa paliwowe jako najważniejszy trend w branży motoryzacyjnej. Zdaniem respondentów – czytamy w raporcie KPMG – najmniej istotnym kierunkiem, którym zajmuje się przemysł motoryzacyjny, jest zmniejszenie pojemności i optymalizacja silników spalinowych – tylko 31 proc. ankietowanych uznało te trendy za istotne.

Samochody z napędem wodorowym dostępne w sprzedaży

Toyota Mirai

Toyota Mirai to najpopularniejszy samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi. W 2017 roku na świecie kupiono 3000 egzemplarzy tego modelu, a łącznie jego sprzedaż przekroczyła 5200 egzemplarzy. Obecnie Mirai odpowiada za ponad 80 proc. sprzedaży wszystkich samochodów z napędem na ogniwa paliwowe w Stanach Zjednoczonych – w samej Kalifornii kupiono dotąd 3000 tych wodorowych Toyot. Model jest dostępny także w Japonii i Europie, a do jego wprowadzenia na rynek przygotowują się Australia, Kanada i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Średniej wielkości sedan napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym wynoszącym 335 Nm, dostępnym w pełnym zakresie obrotów, co zapewnia mu znacznie większą zrywność niż silniki spalinowe po podobnej mocy.  Auto rozpędza się do 100 km/h w 9,6 s. Dwa zbiorniki wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów zapewniają zasięg od 550 do nawet 700 km. Zestaw ogniw paliwowych, w których Toyota zastosowała drobnootworowe kanały przepływowe 3D, zapewniające równomierne wytwarzanie energii elektrycznej na powierzchni ogniw i podwyższoną gęstość mocy na poziomie 3,1 kW/L. Napęd Mirai został zbudowany na bazie układu hybrydowego Toyoty, dzięki czemu jest zdolny do odzyskiwania energii z hamowania, która jest magazynowana w akumulatorze niklowo-wodorkowym.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Model ix35 Fuel Cell to wodorowa odmiana SUV-a Hyundai ix35 (Tucson). Samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM i 300 Nm momentu obrotowego, który rozpędza auto do 100 km/h w 12,5 s. Maksymalnie wodorowy SUV może osiągnąć prędkość 160 km/h.  Samochód waży 1830 kg, o 400 kg więcej niż wersja benzynowa. Wodór jest magazynowany w dwóch zbiornikach, które zapewniają pojazdowi zasięg około 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell jest dostępny w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Australii oraz 13 krajach Europy.

Honda Carity Fuel Cell

Wodorowa Honda Clarity zadebiutowała w 2016 roku i jest dostępna w leasingu w Japonii i Kalifornii. Komercyjna sprzedaż ma się rozpocząć w 2022 roku. Średniej wielkości sedan na zasięg 650 km – zapewnia go 5 kg wodoru skompresowanego pod ciśnieniem 700 barów w dwóch zbiornikach.  Silnik elektryczny napędzający samochód generuje 176 KM i oferuje maksymalny moment obrotowy o wartości 300 Nm. Auto o masie 1840 kg rozpędza się do 100 km/h w 9 s, a maksymalna prędkość wynosi 165 km/h.

Tankowanie osobowych samochodów na ogniwa paliwowe trwa około 3 minut, dzięki czemu auta te mogą być tak samo funkcjonalne jak konwencjonalne samochody spalinowe. Wymaga to jednak dalszych inwestycji w stacje tankowania wodoru, które są obecnie prowadzone przez firmy paliwowe i producentów gazów przemysłowych, często we współpracy z władzami publicznymi i producentami samochodów na ogniwa paliwowe.

Ogromnym atutem aut elektrycznych zasilanych wodorem jest brak emisji CO2 czy jakichkolwiek szkodliwych substancji – pozostawiają za sobą jedynie parę wodną. Wodór można wytwarzać na wiele sposobów, także z wykorzystaniem energii odnawialnej oraz odpadów – zarówno w zakładach o skali przemysłowej jak i w przydomowych instalacjach.

 

Newseria Innowacje


POWIĄZANE

Mniejsze obciążenia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie zapewni ustaw...

Komisja Europejska poinformowała w czwartek, że wkrótce wypłaci z Funduszu Solid...

„Polska bez smogu” to temat panelu dyskusyjnego podczas 8. Europejskiego Kongres...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę