Biogas Poland 2025 950
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Reklamy leków pod lupą: USA vs UE – reforma FDA

11 września 2025
Reklamy leków pod lupą: USA vs UE – reforma FDA

USA: Rewolucja w reklamach farmaceutycznych

9 września 2025 roku FDA i HHS ogłosiły radykalną reformę reklam leków. Po dekadach tolerowania uproszczonych i często mylących przekazów, agencje federalne zdecydowały się:

- Wysłać tysiące listów ostrzegawczych i 100 nakazów zaprzestania emisji reklam.

- Zamknąć lukę „adequate provision” z 1997 roku, która pozwalała ukrywać ryzyka zdrowotne w reklamach.

- Wprowadzić pełne ujawnianie informacji o ryzyku w reklamach telewizyjnych i cyfrowych.

- Zastosować AI do monitorowania reklam w mediach społecznościowych1.

„Reklamy farmaceutyczne uzależniły ten kraj od leków na receptę” – powiedział sekretarz HHS Robert F. Kennedy Jr. „Tylko radykalna przejrzystość przerwie cykl nadmiernej medykalizacji.”

 Jak reklamy wpływają na pacjentów?

 

Badania pokazują, że reklamy leków mają ogromny wpływ na zachowania pacjentów:

- Pacjenci, którzy widzieli reklamę, byli 17 razy bardziej skłonni poprosić lekarza o konkretny lek.

- Reklamy statyn zwiększały ich stosowanie nawet u pacjentów bez wskazań klinicznych.

- 94% reklam używało emocjonalnych przekazów, a tylko 33% wspominało o ryzyku2.

Reklamy mogą:

- Zwiększać świadomość i zachęcać do rozmów z lekarzem.

- Wprowadzać w błąd, prowadząc do nadmiernego stosowania leków.

- Zaburzać relację lekarz–pacjent, gdy pacjent domaga się konkretnego produktu.

 Unia Europejska: restrykcje i samoregulacja

 

W UE reklama leków jest znacznie bardziej ograniczona:

- Zakaz reklamy leków na receptę dla ogółu społeczeństwa (zgodnie z Dyrektywą 2001/83/WE).

- Reklamy OTC muszą być rzetelne, nie wprowadzające w błąd, bez przesadnych obietnic.

- Każdy kraj członkowski ma własne mechanizmy kontroli, np. we Francji wymagana jest zgoda agencji ANSM („Visa PM”)3.

Media społecznościowe w UE – nowe wyzwania

W 2022 r. EFPIA i IFPMA wydały wytyczne dotyczące reklamy w mediach społecznościowych:

- Firmy muszą monitorować treści sponsorowane, także przez influencerów.

- Zakazane jest promowanie leków na receptę w otwartych kanałach.

- Treści muszą być oznaczone, aktualne i zgodne z przepisami4.

⚖️ USA vs UE – kluczowe różnice

Element

USA

UE

Reklama leków na receptę

Dozwolona dla konsumentów

Zakazana dla ogółu społeczeństwa

Media społecznościowe

Brak jasnych zasad do 2025

Wytyczne EFPIA/IFPMA od 2022

Obowiązek ujawniania ryzyk

Dotąd ograniczony, teraz pełny

Obowiązkowy w reklamach OTC

Rola agencji

Centralna (FDA)

Zdecentralizowana (EMA + krajowe organy)

Influencerzy

Często nieoznaczeni

Muszą ujawniać sponsorowanie

 

Wnioski i rekomendacje

- USA nadrabia zaległości – reforma FDA to krok w stronę europejskich standardów.

- UE stawia na prewencję – zakaz reklamy leków na receptę chroni pacjentów przed manipulacją.

- Media społecznościowe to pole minowe – potrzebne są globalne standardy i lepsze egzekwowanie zasad.

oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: USDA (FDA)


POWIĄZANE

Po 2022 roku kraje z rozwiniętym przemysłem zbrojeniowym, takie jak Niemcy, Fran...

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Rząd przedstawił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zw...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę