Adama_15.08-30.09.2021

Rośnie eksport do Chin polskiego mleka i produktów mleczarskich

16 lipca 2021
Rośnie eksport do Chin polskiego mleka i produktów mleczarskich

Warszawa, 15 lipca 2021 r. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w pierwszych czterech miesiącach 2021 roku wartość eksportu z Polski do Chin mleka i produktów mleczarskich wyniosła 53 mln EUR.


W ciągu pierwszych czterech miesięcy bieżącego roku wartość eksportu z Polski produktów mleczarskich obejmujący kody CN 0401–0406, 2105 oraz wybrane produkty z pozycji CN 3501 wyniosła 852 mln EUR (3,9 mld zł) i rok do roku była o około 8% wyższa.


Głównym odbiorcą polskich produktów mleczarskich jest rynek UE-27. W okresie styczeń-kwiecień 2021 roku udział tych krajów w wartości eksportu wyniósł 62%, a w przeliczeniu na pieniądze było to 531 mln EUR. W porównaniu z takim samym okresem było to więcej o 9,5%.


Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (19% wartości i 163 mln EUR), Czechy (6% i 52 mln EUR), Włochy i Niderlandy (po około 5% – odpowiednio 41 mln EUR i 39 mln EUR) oraz Rumunia (4% i 34 mln EUR).


Z kolei eksport do krajów WNP był niewielki i w pierwszych czterech miesiącach tego roku wyniósł 5%. Łączna wartość wyeksportowanych tam produktów to 41 mln EUR, to jest o 14% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.


Szczególnie dobrze wygląda eksport do Chin. W okresie od stycznia do końca kwietnia bieżącego roku polskie zakłady mleczarskie za Wielki Mur wyeksportowały za kwotę 53 mln EUR, co w całym portfelu eksportowym stanowi 6%.


To, że rośnie nasz eksport do Chin, to nie jest zaskoczenie, bowiem polska branża mleczarska od lat systematycznie i metodycznie pracuje nad tym rynkiem. Działania promocyjne prowadzone na chińskim rynku przez Polską Izbę Mleka są widoczne. Jeszcze 5 lat temu wpisanie w chińską wyszukiwarkę Baidu chińskiej frazy „bolan niunai” czyli „polskie mleko” nie dawało prawie żadnego wyniku. Obecnie wyniki są liczne i co najważniejsze pozytywne – powiedział Jacek Strzelecki, ekspert od chińskiego prawa bezpieczeństwa żywności oraz rynku rolnego i rolno-spożywczego.


Według danych GACC (General Administration of Customs China) Polska jest siódmym na świecie, a 4 z UE, eksporterem do Chin mleka i produktów mleczarskich.


Pozycja Polski powinna się zmienić na plus jeszcze w tym roku, bowiem od marca tego roku polskie mleczarnie mogą eksportować do Państwa Środka produkty mleczarskie na cele paszowe. Branża o to zabiegała od dawna. Produkowane przez nasze mleczarnie mleko w proszku, serwatka w proszku, permeat serwatkowy na cele paszowe plasują się na najwyższej półce jakościowej i bezpieczeństwa, a do tego – w porównaniu z konkurencją – są dla chińskich kontrahentów atrakcyjne cenowo. Spodziewam się, że będzie to kolejny po mleku UHT nasz hit eksportowy – wyjaśnił Strzelecki.

 

 

Import produktów mleczarskich w tym mleka w proszku przez Chiny
05.2021 oraz 01-05.2021 (wartość w tys. USD)

 

05.2021

01-05.2021

Zmiana %
ten sam okres r/r

 

Wolumen w tonach

Wartość
w USD

Wolumen
w tonach

Wartość
w USD

Wolumen

Wartość

 

Produkty mleczarskie ogółem

390 tys.

1 314 275

1 860 tys.

6 043 720

65,3

39,3

Mleko w proszku

140 tys.

821 727

770 tys.

3 918 585

52,2

21,4

Źródło: GACC

 

Program Trade Milk - Mleczne Skarby 2 jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka, realizowany przez Polską Izbę Mleka.


Polska Izba Mleka


POWIĄZANE

AGROunia zablokowała w czwartek tory w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu. „Nie wy...

W dniu 13 października 2021 r. w Uniwersyteckim Centrum Przyrodniczym na Wydzial...

We wtorek, 12 października na platformie Zoom odbyła się ogólnopolska konferencj...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę