aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Rynek rzepaku

5 czerwca 2018
Rynek rzepaku

W ciągu ostatniej dekady odnotowywano systematyczny wzrost rynku rzepaku. Całkowita powierzchnia tej uprawy w Europie wynosi 8,3 miliona hektarów. Blisko 7,5 miliona hektarów to areał w dziesięciu krajach, które specjalizują się w produkcji rzepaku. Warto nadmienić, iż w tym okresie aż o 35% wzrósł areał uprawy rzepaku jarego. W  2017 roku powierzchnia jego uprawy wzrosła w Rosji (+6%), na Łotwie  (+11%), a spadła w Kazachstanie  (-35%), Litwie (-24%) i Białorusi  (-5%). W tym samym roku powierzchnia pod zasiewy rzepaku ozimego wzrosła o 3%, jednak nie we wszystkich rejonach. Spadki odnotowano w Niemczech, Czechach, Bułgarii, a także i w Polsce.

W ostatnim czasie zmieniają się segmenty w rynku rzepaku. Wzrasta udział odmian hybrydowych, a spada udział odmian populacyjnych. Choć ten trend nie jest globalny. Na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Białorusi odnotowano znaczący wzrost powierzchni odmian konwencjonalnych.

Produkcja rzepaku w skali całego świata w ciągu ostatnich trzech dekad zwiększyła się czterokrotnie. Jest to efektem wzrostu zapotrzebowania na oleje roślinne, co jest spowodowane zarówno wzrostem demograficznym, jak i zmianami w nawykach żywieniowych, a także szerszym zastosowaniem tego typu substratów w przemyśle chemicznym. Przewiduje się, iż w ciągu najbliższych kilkunastu lat blisko o 5% rocznie będzie wzrastało wykorzystanie olejów roślinnych przez koncerny chemiczne. Uprawa rzepaku z całą pewnością jest perspektywicznym biznesem, tym bardziej, iż aktualnie dysponujemy niskimi zapasami. Bezsprzecznie zapotrzebowanie na ten surowiec jest duże, a wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze wyższe. W jakim kierunku zatem będą postępowały prace hodowlane? Jakim wymaganiom rynku muszą sprostać firmy nasienne?

Celem firm hodowlanych jest dostarczanie odmian zgodnych z potrzebami i wymaganiami europejskich rolników i oczekiwaniami przemysłu przetwórczego. Generalnie prace nastawione są na opracowanie wysoko plonujących odmian. Wysokość i jakość plonów to priorytet wszystkich graczy tego rynku. Tylko wysoko i wiernie plonujące odmiany będą znajdowały nabywców.

Regularnie w Europie rośnie rynek certyfikowanych nasion. W tej chwili ¾ zakupionego materiału siewnego pochodzi z certyfikowanych jednostek. 15% tych nasion to nasiona odmian segmentu „premium” (Clearfild, HOLL czy tolerancyjnych na kiłę kapusty). Na pewno wzrastać będzie rynek odmian certyfikowanych. W tej chwili w Europie liderami wśród hodowców/dystrybutorów lub producentów są dwie firmy: Dekalb i Rapool. Wśród najlepiej sprzedających się odmian w skali całego kontynentu znajdują się: DK Exception – numer jeden w Europie, Avatar. DK Expansion, Kuga, Sherpa, DK Extorm, DK Exalte. Z siedmiu czołowych, które  opanowały rynek, cztery należą do hodowli Dekalb. Jakie odmiany zdominują rynek w najbliższym czasie?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele odmian tolerancyjnych na najczęściej występujące w rzepaku choroby. Ostatnio hodowcy wiele wysiłków włożyli w pracę nad odmianami odpornymi na kiłę kapusty – najgroźniejszą z chorób porażających rośliny rzepaku. W katalogach wiodących koncernów nasiennych znajdują się odmiany o podwyższonej odporności na pękanie łuszczyn i osypywanie się nasion. Wybór tego typu odmian to nie tylko redukcja strat podczas zbiorów, ale także zminimalizowanie problemu występowania samosiewów rzepaku w uprawach następczych. Aktualnie firmy nasienne skupiają wysiłki nad hodowlą odmian typu HOLL – o wysokiej zawartości kwasu oleinowego (HO) i niskiej zawartości kwasu linolenowego (LL). Powodem wyboru takiego kierunku prac są przede wszystkim walory prozdrowotne oleju pochodzącego z tego typu odmian. Efektem tych prac w przyszłości powinno być pojawienie się odmian o specyficznych profilach tłuszczowych o bardzo wysokiej wartości dla przemysłu spożywczego i docelowych odbiorców. To główne kierunki prac hodowlanych.

Rynek rzepaku regularnie rośnie. Zarówno pod względem powierzchni, jak i wartości. Wszystko wskazuje na to, że jest to stały trend, który utrzyma się jeszcze przez wiele lat. Należy liczyć się z tym, że rosnąć będą też wymagania odbiorców – zarówno przemysłu, jak i bezpośrednich konsumentów – a to stawiać będzie kolejne wyzwania przed firmami hodowlanymi.

 

Anna Rogowska


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę