aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Superowoce: integracja plantatorów ułatwia edukację konsumentów

13 sierpnia 2019
Superowoce: integracja plantatorów ułatwia edukację konsumentów

Świadomy klient jest inwestycją dla każdej grupy producentów. Ważnym zadaniem producentów rolnych jest dziś edukacja konsumenta.

pas_01_v2.jpg
Sukces na rynku żywności wymaga komunikacji walorów sprzedawanego produktu oraz jego pochodzenia, w tym odpowiedzi na pytania: kto go produkuje, na jakich standardach, jakim wartościom hołdując. W przypadku nowych produktów niezbędna jest jeszcze informacja dla kogo on jest, kiedy można go kupić, jak spożyć.
 
Edukacja realizowana w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”, przez plantatorów owoców jagodowych, ma dodatkowo walor integracji. Plantatorzy 7 owoców wspólnie promują pojęcie polskich superowoców i kreują nawyk codziennej konsumpcji. Współpraca uświadomiła też wszystkim jak ważny jest wizerunek producenta.
 
Świadomy klient może zapłacić więcej. Zna różnicę pomiędzy jedzeniem a odżywaniem, produktem świeżym i przetworzonym. W przypadku owoców jagodowych, wie, że to owoce wysokiej jakości, o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych. Plantatorzy zaangażowani w kampanie polskich superowoców konsekwentnie budują te przekonania. Pokazują plantacje, relacjonują zbiory, a obok walorów zdrowotnych, akcentują opóźnianie procesów starzenia i wpływ na urodę.

Razem możemy więcej

 

Wspólna promocja całej branży owoców jagodowych to jedyna dzisiaj możliwość budowania przyszłości. Bez niej napotkamy na mur niemożliwości. Staniemy się producentami surowca, a chcemy budować coś więcej

- mówi Ireneusz Komorowski, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.


- Wierzymy, że potrafimy podnieść poziom spożycia i zbudować najwyższy poziom postrzegania owoców jagodowych, jako super zdrowych, jako superowoców. Mamy nadzieję, że to zmieni nawyki żywieniowe. Wiemy, że te nawyki są dziś bardzo złe, a stawka jest olbrzymia. Walczymy o zdrowie młodzieży, o jakość życia całego pokolenia – dodaje Komorowski.
Bardzo udany jest transfer doświadczeń w promocji borówki. Cała branża jagodowa uświadamia sobie jak ważny jest wizerunek producenta i jak prostymi metodami można budować polskość pochodzenia owoców.
 
- Na pewno możemy zyskać dzięki współpracy w obszarze przetwórstwa i transportu. Poprawić rentowność i dosięgnąć nowych rynków. Jednym z największych wyzwań obecnie dla producentów jagodowych jest silna konkurencja z zewnątrz. Musimy nauczyć się współpracować, kooperować razem, gdyż pojedynczo na skuteczną konkurencję nie mamy szans. Mocną stroną polskich upraw jest produkcja local-for-local. Na zachodzie bardzo dużą rolę przywiązuje się do produkcji lokalnej. My też powinniśmy to promować – mówi Damian Strukowicz z firmy Koppert.

Co powinien wiedzieć polski konsument?

Polski konsument powinien wiedzieć: "z jak daleka przyjechały te truskawki?, "Czy to są polskie maliny?". Żeby tak było, najpierw musi chcieć się tego dowiedzieć.   
- Polski konsument powinien wiedzieć, co to jest polski produkt i że często ten produkt jest wyprodukowany bardziej ekologicznie niż produkt z zagranicy. Nawet na tych samych półkach w sieciach handlowych, z boku leżą produkty z innych krajów, które są dopuszczone na polski rynek, jednak są wyprodukowane z większą ilością pozostałości środków ochrony roślin, niż produkt, który jest wyprodukowany w Polsce. Producenci nie mogą stosować tych samych środków, co na przykład w Hiszpanii czy we Włoszech, choć tak naprawdę jesteśmy jednym rynkiem. Powinniśmy przypominać konsumentom, że polski produkt jest najzdrowszym produktem w sklepie – dodaje Strukowicz.

Konsument powinien wiedzieć dlaczego ma kupić polski produkt

- Polski konsument powinien wiedzieć dlaczego zakup polskiego produktu jest lepszym wyborem. Jakie czynniki wpływają na jego cenę i jakie decyzje produkcyjne są kluczowe dla jego jakości na półce. Jeśli chcemy wykorzystać modę na zdrowie i zdrowe odżywianie, powinniśmy aktywnie rozmawiać z konsumentem - puentuje Strukowicz.
 
Środowiska plantatorów owoców jagodowych współpracują ze sobą. Dla opisu tej współpracy często używane jest określenie „jagodowa sztafeta”. Wspólna oferta to możliwości codziennej konsumpcji świeżych superowoców w sezonie zbiorów, owoców krajowej produkcji, od maja do października. Koncentracja na kliencie końcowym i zaangażowanie wielu pokoleń plantatorów już dzisiaj buduje wizerunek wszystkich producentów owoców. 
 
- Plantatorzy owoców jagodowych zdecydowali się na wspólną budowę nawyku codziennej konsumpcji. Naszym celem jest dalsza integracja jagodowych i na bazie wspólnego potencjału odczarowanie całej kategorii owoce. Przypomnę, że mamy w branży duży deficyt handlowy. Dobry klimat wokół współpracy i wprowadzenie nowych argumentów do dyskusji o roli owoców w naszej diecie jest nam wszystkim strategicznie potrzebne – komentuje Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje KZGPOiW. Partnerami Związku są Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek oraz Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Projekt jest realizowany we współpracy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

___

 

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.

 

 

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

25.04.2024 r. odbędzie się protest ostrzegawczy. Zacznie się o godzinie 10.00 i ...

W dzisiejszych czasach, kiedy życie w coraz większym stopniu przenosi się do cyf...

22 kwietnia NCBR ogłosiło nabór wniosków na wspólne projekty naukowców i przedsi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę