OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Toyota z początków WRC pojechała w Rajdzie Śląska

3 lipca 2018
Toyota z początków WRC pojechała w Rajdzie Śląska
Newseria Lifestyle

Poziom Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przyciąga nie tylko polskich zawodników i kibiców, ale również gości z zagranicy. W Rajdzie Śląska 2018, który odbył się w ostatni weekend, wzięły udział dwie takie załogi. Jedną z nich stworzyli Niemcy Cord Mönchmeyer i Jürgen Jahns w wyjątkowej Corolli Levin 1600 TE27 – replice auta, które przyniosło Toyocie pierwsze sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata.

 

Corolla, która pisała historię

Historia zwycięstw Toyoty w WRC rozpoczęła się już w inauguracyjnym sezonie tego słynnego cyklu. Pierwsze zwycięstwo za kierownicą auta japońskiej marki odniósł kierowca Walter Boyce w 1973 roku. Kanadyjczyk zanotował najlepszy czas, startując Corollą TE25 w rozgrywanym w Stanach Zjednoczonych rajdzie Press-on-Regardless.

Pierwszy rajdowy sukces Toyoty w Europie przyszedł w 1975 roku. Hannu Mikkola razem z pilotem Atso Aho wygrali za kierownicą Corolii TE27 w barwach Toyota Team Europe legendarny Rajd 1000 Jezior, dzisiaj znany jako Rajd Finlandii. Ten sukces jest przez wielu uznawany za ważniejszy i bardziej przełomowy niż zwycięstwo w Ameryce. Rywalizacja na europejskich rundach była wtedy dużo bardziej zacięta, a zespoły ze Starego Kontynentu nie podróżowały za Atlantyk. Uczestnicy Press-on-Regardless Rally ścigali się więc w mniejszym gronie, często bez silniejszych rywali. 

HRSMP okiem kierowców z zagranicy

Silnik zwycięskiej Corolli miał niewielką pojemność 1600 cm3. Ale to nie było dla auta ograniczeniem. Niewielka masa, dobre wyważenie i moc 185 KM wystarczyły, by odnieść sukces. Podobnego zdania muszą być Cord Mönchmeyer i Jürgen Jahns. W Rajdzie Śląska zawodnicy pojechali Toyotą Corollą Levin 1600 TE27 w historycznych barwach zespołu Toyota Team Europe, z oryginalnym autografem samego Hannu Mikkoli na dachu!

Toyota, która przywołuje dobre wspomnienia

Mönchmeyer ma wieloletnie doświadczenie w startach za kierownicą Toyot. W 1980 roku został w Niemczech mistrzem autocrossu. Rywalizował wtedy również za kierownicą Corolli. Rok później odniósł kolejny sukces w aucie japońskiej marki – zdobył Puchar Toyoty Starlet.

 „To mój drugi raz w Polsce. Dwa lata temu byłem tutaj z przyjacielem na rajdzie historycznym, kiedy seria HRSMP dopiero się rozwijała. Teraz przyjechaliśmy ponownie, by zobaczyć, jak przez ten czas się zmieniła” – mówił przed startem Cord Mönchmeyer.

Toyota, która przywołuje dobre wspomnienia

„W przeszłości jeździłem taką Corollą i wygrałem nią mistrzostwo Niemiec w autocrossie, więc mam z tym autem związane dobre wspomnienia. Trzy lata temu znalazłem takie auto w Finlandii, sprowadziliśmy je i przygotowywaliśmy do rajdów. To nie jest moja pierwsza Toyota. Ścigałem się Corollami, a także Celicą grupy B. Można powiedzieć, że jeździłem głównie Toyotami” – podkreślał właściciel wyjątkowej Corolli Levin 1600 TE27. 

 

 

Newseria Lifestyle


POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę