MERCOSUR1
TSW_XV_2025

UE musi przestać ciągnąć sektor buraka cukrowego ku katastrofie!

3 grudnia 2024
UE musi przestać ciągnąć sektor buraka cukrowego ku katastrofie!

Kolejny rozczarowujący sezon, z narastającymi trudnościami: Instytucje UE muszą przestać ciągnąć sektor buraka cukrowego ku katastrofie!

Tegoroczna kampania buraka cukrowego zapowiada się na kolejne rozczarowanie dla wielu europejskich rolników, z wyjątkiem kilku regionów. Kolejna wiosna, lato i jesień przyniosły trudne i nieprzewidywalne warunki pogodowe dla wielu z nas. Te niekorzystne czynniki klimatyczne pogłębiły trwające trudności w odpowiedniej ochronie upraw przed szkodnikami i chorobami, które stają się coraz bardziej strukturalne.

Stan fitosanitarny pozostaje priorytetowym problemem, ponieważ presja chwastów, szkodników i chorób nadal rośnie. Choroby liści, mączniak i szczególnie cercospora były szczególnie dotkliwe w wielu europejskich regionach z nadmiernymi opadami deszczu. Rezultat? Bardzo niska zawartość cukru w wielu krajach, z niektórymi notującymi historyczne minima, co prowadzi do znacznie zmniejszonych plonów cukru na hektar. Rosnąca zmienność jakości buraka, plonów cukru i wyników regionalnych w całej UE staje się trwałym trendem.

Od 2018 roku rolnicy w UE stracili ponad 30 substancji aktywnych (AS) do ochrony swoich buraków cukrowych. Niestety, nie pojawiły się skuteczne alternatywy - czy to niskiego ryzyka chemiczne AS, biokontrolne rozwiązania, czy innowacyjne praktyki - mimo intensywnych wysiłków badawczo-rozwojowych. Pierwsze wyniki badań nad alternatywnymi narzędziami/strategiami kombinowanymi nie były udane. Te wyzwania związane z ochroną upraw nadal wpływają na uprawy przez cały sezon wegetacyjny, zwiększając ryzyko aż do zbiorów i dalej. Co gorsza, problem ten prawdopodobnie się pogorszy, ponieważ do końca 2027 roku do odnowienia będzie ponad 40 substancji aktywnych. Co najmniej 13 z nich prawdopodobnie nie zostanie odnowionych. Oznacza to, że do 2027 roku rolnicy w UE mogą mieć dostęp tylko do garstki herbicydów, insektycydów i fungicydów.

Podobnie jak w innych sektorach rolnictwa, odwrócenie spadku produktywności będzie wymagało znacznego wsparcia finansowego na badania i rozwój oraz nowe skuteczne narzędzia, takie jak nowe techniki hodowlane (NBT), które pozostają nieautoryzowane w UE. Bez takich środków nasza produktywność będzie nadal spadać.

Nie możemy zaakceptować ograniczeń bez rozwiązań. Spadająca produktywność i jakość, w połączeniu z rosnącymi kosztami produkcji, oznaczają niższe dochody dla rolników i zmniejszoną rentowność dla przetwórców buraków. Rekordowe ceny na rynku wewnętrznym UE w 2023 roku ukryły ten problem, ale nie mieszane nastroje rolników, ponieważ ceny ponownie spadają, koszty produkcji pozostają wysokie, a zapowiedzi firm cukrowniczych dotyczące zmniejszenia powierzchni upraw buraka w 2025 roku osłabiły oczekiwania.

Ryzyko kolejnego kryzysu rynkowego, podobnego do tego z lat 2017–2020, kiedy zarówno rolnicy, jak i przetwórcy ponieśli straty, jest duże. Ostatni kryzys ujawnił rażący brak siatek bezpieczeństwa lub narzędzi zarządzania ryzykiem. To musi zostać skorygowane, a my potrzebujemy odpowiednich, zrewidowanych siatek bezpieczeństwa i narzędzi zarządzania ryzykiem w regulacji CMO.

Ponadto Komisja Europejska wydaje się nieświadoma spadającej produktywności i konkurencyjności naszego sektora. Od 2018 roku roczny wzrost plonów cukru na hektar, wynoszący 1,5%, osiągnięty w ciągu ostatnich dwóch dekad, zatrzymał się. W tych warunkach ciągłe otwieranie rynku UE na importy nie jest już zrównoważone. Po utracie znaczącego dostępu do rynku brytyjskiego, dalsze ustępstwa na rzecz krajów trzecich rosną, mimo że konsumpcja cukru w UE stagnuje.

Jednak Komisja nadal traktuje sektor tak, jakby mógł on pochłonąć nieograniczone ilości cukru z krajów trzecich bez konsekwencji!

Od 2001 roku bezcłowy i bezkwotowy import cukru został przyznany krajom ACP/LDC, a dalsze kontyngenty taryfowe (TRQ) zostały uwzględnione w każdej nowej umowie o wolnym handlu - bez egzekwowalnych zobowiązań dotyczących zrównoważonego rozwoju! Wszystko to bez silnych i egzekwowalnych zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju ze strony tych partnerów. Takie podejście jest zarówno lekkomyślne, jak i lekceważące wobec rolników UE. Nasz sektor potrzebuje wprowadzenia klauzul lustrzanych/środków w umowach handlowych.

W tym kontekście umowa Mercosur jest po prostu nie do przyjęcia.

Dodatkowo, wyjątkowe autonomiczne środki handlowe (ATM) dla Ukrainy jeszcze bardziej zdestabilizowały rynek. W latach 2024/25 import cukru z Ukrainy wzrósł do 25 razy pierwotnego TRQ - wiele z tego było nieudokumentowane lub nieformalne - zalewając rynek UE i powodując poważne zakłócenia, szczególnie w krajach sąsiadujących. Chociaż klauzula ochronna w regulacji ATM pomogła uniknąć katastrofy, nie udało się zapobiec znaczącym wpływom na ceny, zmuszając rolników z UE do zmniejszenia powierzchni upraw buraka na przyszły rok. To musi zostać zatrzymane; rolnicy buraka cukrowego w UE nie mogą ponosić kosztów tej wojny. Instytucje UE powinny ostrożnie zrewidować DCFTA UE-Ukraina. Strukturalne różnice między rodzinnymi gospodarstwami rolnymi w UE a agroholdingami na Ukrainie, w połączeniu z różnicami w standardach produkcji, tworzą nierówne warunki gry. Bardzo ostrożne podejście, utrzymujące TRQ importu cukru z obecnego DCFTA UE-Ukraina, jest konieczne, aby uniknąć dalszego karania rolników buraka cukrowego w UE przed przystąpieniem Ukrainy do UE.

Dlatego jest dla mnie jasne, że ostatnie decyzje UE osłabiły konkurencyjność i zrównoważoność sektora buraka cukrowego w UE. Od 2017 roku zamknięto 15 fabryk cukru buraczanego, a około 27 000 rolników w UE zaprzestało uprawy buraka cukrowego. Od reformy z 2006 roku liczby te są jeszcze bardziej alarmujące: zamknięto 104 fabryki, a 200 000 rolników opuściło sektor.

Bez zmiany polityki UE, w tym tych odzwierciedlonych w następnej Wizji dla Rolnictwa UE, ten trend niewątpliwie będzie kontynuowany. Nasze przesłania muszą zostać uwzględnione, w przeciwnym razie konsekwencje będą katastrofalne dla sektora buraka cukrowego w UE.

Guillaume Gandon, przewodniczący Komisji Gospodarczej i Spraw Ogólnych CIBE
(EGAC)/Copa-Cogeca Grupa robocza ds. buraków cukrowych

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

Jak podaje resort rolnictwa, w Internecie pojawiły się nieprawdziwe informacje d...

Ministerstwo Polityki Agrarnej Ukrainy w dniu 9 stycznia 2025 r. zatwierdziło mi...

Ministerstwo Polityki Agrarnej rozdysponowało kontyngenty na eksport produktów d...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę