Ptak_Waw_CTR_2024
Zielony Ład_podpisy

UWAGA! W UE wejdą nowe regulacje dla transportu zwierząt

5 czerwca 2024
UWAGA! W UE wejdą nowe regulacje dla transportu zwierząt

W dniu 7 grudnia 2023 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący nowego rozporządzenia w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu, które zastąpi rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005. Niniejszy wniosek stanowi najbardziej zaawansowaną część unijnego przeglądu przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt w ramach zasady „od pola do stołu” strategia (F2F).

Z projektu wniosku wynika, że Komisja będzie dążyć do skrócenia maksymalnego czasu przewozu żywych zwierząt, zwiększenia dostępnej przestrzeni, zmiany środków transportu i warunków transportu.
Niniejszy wniosek obejmuje również wymogi dotyczące zwierząt przywożonych z krajów trzecich do UE. Wniosek wymagałby dodatkowych szkoleń dla inspektorów, przewoźników i lekarzy weterynarii oraz zwiększyłby obciążenie administracyjne i finansowe w całym procesie, w tym w przypadku handlu z krajami spoza UE.

W maju 2020 r. Komisja ogłosiła w strategii „od pola do stołu” (F2F), że dokona przeglądu
ustawodawstwo dotyczące dobrostanu zwierząt, w tym przegląd rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu. W dniu 7 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu, które zastąpi Radę.

Rozporządzenie (WE) nr 1/2005 oraz wniosek legislacyjny w sprawie dobrostanu psów i kotów oraz ich zwierząt identyfikowalność. Obie propozycje są ze sobą spójne. Pozostałe oczekiwane reformy w pakiecie
uwzględniać dobrostan zwierząt na poziomie gospodarstwa, podczas uboju oraz dobrowolną etykietę dotyczącą dobrostanu zwierząt.

Te pozostałe trzy filary pakietu dotyczącego dobrostanu zwierząt nie zostały ujęte we wniosku i prawdopodobnie tak się stanie którymi zajmie się kolejna Komisja, na której czele stoi Dyrekcja ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (TUTAJ):

Zmiany w zasadach transportu zwierząt hodowlanych:

We wniosku skupiono się na następujących głównych celach związanych z dobrostanem zwierząt w trakcie transport:


- ograniczyć problemy związane z dobrostanem zwierząt związane z długimi podróżami oraz powtarzalnym rozładunkiem i ponownym załadunkiem
powiązane z kilkoma okresami odpoczynku;
- zapewnić zwierzętom więcej miejsca podczas transportu;
- poprawić warunki transportu bezbronnych zwierząt;
- unikać narażania zwierząt na działanie ekstremalnych temperatur;
- ułatwić egzekwowanie przepisów UE dotyczących ochrony zwierząt, w tym cyfryzacji;
- lepiej chronić zwierzęta eksportowane do krajów spoza UE;
- lepiej chronić koty i psy przewożone w związku z działalnością gospodarczą.

Wniosek obejmuje zdecydowaną większość z 1,6 miliarda zwierząt transportowanych między państwami członkowskimi UE każdego roku głównie zwierzęta hodowlane: świnie, krowy, kozy, owce, drób, króliki i konie. Zawiera również szczegółowe przepisy dotyczące transportu zwierząt wodnych w kontekście działalności gospodarczej. Ten wniosek rozszerza i wzmacnia również zasady transportu kotów i psów w celach komercyjnych cele.

Konsekwencje dla zainteresowanych stron z UE i spoza UE:
Zaproponowane przez UE środki ochrony zwierząt podczas transportu wymagałyby dodatkowych środków
szkolenia dla inspektorów, przewoźników, lekarzy weterynarii i zwiększyłoby obciążenie administracyjne i finansowe obciążenie w trakcie całego procesu. Różne europejskie zainteresowane strony wyraziły swoje obawy dotyczącedodatkowe koszty kilku aspektów wniosku. Także niektóre zasady zawarte we wniosku Komisji są rygorystyczne i trudne do wdrożenia w przypadku niektórych państw członkowskich.
4
Obecna propozycja UE dotycząca ochrony zwierząt podczas transportu dotyczy jej standardów życia
zwierzęta przywożone do UE i wywożone z niej, zasadniczo z miejsca wyjazdu1
w kraju spoza UE do miejsca przeznaczenia w UE lub nawet poza UE w przypadku przeładunku. Przedłużenie te unijne standardy dotyczące zwierząt w stosunku do przywożonych żywych zwierząt z krajów trzecich podważają suwerenność partnerom handlowym UE do ustanowienia własnych środków ochrony zwierząt podczas transportu.

Co dalej?:
Publikacja tego wniosku w grudniu 2023 r. zapoczątkowała długi proces legislacyjny
procesu, a Komisja Europejska zakończyła końcowy okres zbierania informacji zwrotnych 12 kwietnia 2024 r
Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, jako współprawodawcy, oceniają obecnie
Wniosek ustawodawczy Komisji. Zmiany we wniosku legislacyjnym wprowadzane są odrębnie przez
Parlament i Rada; jednakże ostatecznie rozpoczną się negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia instytucjonalnego zanim wnioski zostaną przyjęte jako oficjalne prawo UE. Proces ten może trwać od 18 miesięcy do dwóch lata. W związku ze zbliżającymi się wyborami europejskimi w czerwcu 2024 r. sprawa najprawdopodobniej nie zostanie sfinalizowana nastąpi do końca tego roku i ma nastąpić w 2025 r.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

Rolnicy w Polsce chętnie sięgają po rozwiązania konkurencyjne wobec produktów of...

W odpowiedzi na wniosek KRIR odnośnie rolniczych spółdzielni produkcyjnych, Mini...

Gabinet ministrów Ukrainy przyjął dekret "O zatwierdzeniu strategii bezpieczeńst...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę