aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Vany Toyoty, których nie znamy w Polsce

14 listopada 2019
Vany Toyoty, których nie znamy w Polsce
Newseria Lifestyle

Jeszcze niedawno w sprzedaży na polskim rynku był tylko jeden model dostawczej Toyoty – Proace w wielu odmianach nadwozia – w tym osobowej Verso. Druga generacja tego uniwersalnego vana jest obecna na naszym rynku od 2016 roku i szybko zdobyła popularność wśród polskich przedsiębiorców, odnotowując w 2018 roku 875 rejestracji. Niedawno ruszyła przedsprzedaż nowej, kompaktowej, dostawczej Toyoty Proace City, której pierwsze egzemplarze trafią na drogi w pierwszym kwartale 2020 roku. To jednak zaledwie dwa spośród wielu dostawczych modeli, oferowanych przez koncern Toyota w różnych zakątkach świata. 

 

W segmencie średniej wielkości aut dostawczych w wersji ciężarowej Toyota Proace zajmuje 3. miejsce z 12-procentowym udziałem w polskim rynku. Do wyboru są osobowe odmiany Verso oraz dostawcze wersje Furgon – w trzech długościach nadwozia, w tym mierząca tylko 4,6 m odmiana Compact. Najdłuższy Proace ma długość 5,3 m, mieści do 9 osób lub do 6,6 m3 ładunku, a standard wyposażenia rozciąga się od samochodu roboczego po luksusową odmianę pasażerską VIP.

Na pokładzie modelu Proace może się znaleźć całe mnóstwo nowoczesnego wyposażenia, na czele z pakietem systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense i wyświetlaczem projekcyjnym HUD na przedniej szybie. Pod maską może się znaleźć jeden z czterech silników Diesla o pojemności 1.5 lub 2.0 l i mocy od 95 do 177 KM.

Toyota Proace City – nowy gracz

Debiutujący na początku przyszłego roku w Polsce Proace City to pierwszy model Toyoty w popularnym segmencie kompaktowych vanów. Może mieć długość 4,4 m lub 4,7 m, dwa lub trzy miejsca siedzące z przodu oraz w pełni lub do połowy przeszklone nadwozie. Dłuższa wersja dostępna jest także jako furgon brygadowy, a osobowa odmiana Verso może mieć 5 lub 7 miejsc dla podróżnych. Pojemność przestrzeni ładunkowej to od 3,3 o 4,3 m sześć. Proace City to jeden z nielicznych modeli w tym segmencie, które mogą przewozić dwie europalety.

Opcjonalny system Smart Cargo zapewnia największą w tej klasie długość przestrzeni bagażowej, aż do 3,4 m. Do tego Proace City ma w obu wersjach nadwozia ładowność 1000 kg. Odmianą van można holować przyczepy o ładowności do 1,5 t. Gama napędów obejmuje jednostki benzynowe i wysokoprężne o mocach od 75 do 130 KM, współpracujące z 6-stopniową skrzynią manualną lub 8-stopniową automatyczną. W 2021 roku będzie dostępna również wersja z elektrycznym napędem. Rok wcześniej w Polsce zadebiutuje elektryczna odmiana większej dostawczej Toyoty Proace.

Na pokładzie Toyoty Proace City nie zabraknie najnowocześniejszych udogodnień, jak system Smart Active Vision, składający się z dwóch kamer i zamontowanego pod sufitem pięciocalowego ekranu, na którym z daleka i z bliska prezentowany jest widok po bokach auta i za samochodem. Jest również wybór trybów jazdy do poruszania się po śliskiej nawierzchni, drogach gruntowych, a nawet po piasku. Do kontroli załadunku służy tzw. Smart Load Indicator, sygnalizujący, gdy dojedzie do przekroczenia 90 proc. ładowności samochodu.

Toyota Alphard – luksusowy minivan

Produkowany od 2002 roku model Alphard jest znany również pod nazwą Velfire. Początkowo wytwarzano go wyłącznie z myślą o rynku japońskim, lecz z czasem stał się dostępny również w Rosji, Indonezji, Hongkongu, Bangladeszu, Singapurze, Tajlandii i Malezji. Pierwsza generacja miała 8 miejsc, po obu stronach nadwozia przesuwne drzwi, a pod maską benzynowy silnik 2.4 o mocy 159 KM lub jednostkę 3.0 V6 o mocy 220 KM. Dostępne były nawet wersje z napędem na cztery koła.

W 2006 roku wprowadzono ekskluzywną, czteromiejscową wersję Royal Lounge Alphard. Najnowsza generacja tego modelu przeszła w 2018 roku facelifting, zyskując bardziej agresywny, nowoczesny wygląd. Na pokładzie nie brakuje luksusowych dodatków, jak otwierany, panoramiczny dach, nastrojowe oświetlenie czy obite szlachetną skórą i elektrycznie regulowane, kapitańskie fotele oraz elektrycznie zamykane boczne drzwi.

Pod maską znajduje się 3.5-litrowa jednostka V6 o mocy 296 KM i 361 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który trafia do przednich kół za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni.

Toyota Avanza – bliźniak Daihatsu
Ten subkompaktowy, osobowy model z nadwoziem typu van zaprezentowano w 2003 roku. Produkcja ruszyła w 2003 roku w Indonezji. Źródłem napędu były czterocylindrowe silniki o pojemnościach 1.0, 1.3 oraz 1.5 litra o mocy od 94 do 105 KM, która trafiała do tylnej osi za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-biegowej, manualnej. Co ciekawe, ten model był oferowany również jako Daihatsu Xenia.

Toyota bB – Typowy Kei Car
Na japońskim rynku występują również pięcioosobowe vany Toyoty segmentu B. Model bB, wytwarzany od 2000 roku, jest bliźniakiem Daihatsu Materii, a od 2008 roku – sprzedawany również jako Subaru Dex i doczekał się już 2. generacji. Pod maską pracują 4-cylindrowe silniki o pojemnościach 1.3 (91 KM, 123 Nm) i 1.5 l (110 KM, 143 Nm). Ich moc trafia do przedniej osi za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-biegowego automatu.

Toyota Corolla Rumion – japońska osobliwość
Pięciodrzwiowy minivan o długości nieco ponad 4,2 m powstaje w Japonii od 2007 roku. Jego produkcją nie zajmuje się jednak bezpośrednio Toyota, lecz firma Kanto Auto Works. Gama napędów obejmuje benzynowe silniki 1.5 (110 KM, 140 Nm) i 1.8 l (136 KM, 175 Nm). Do wyboru są wersje z napędem na przednią lub obie osie, ze skrzynią CVT. Co ciekawe, ten model jest znany również w Australii pod nazwą Toyota Rukus.

Toyota Granvia – luksusowy salon na kołach

Vana o takiej nazwie Toyota produkuje już od 1995 roku. Auto ma specyfikację pasażerską i występuje w 7- i 8-osobowej wersji. Nadwozie ma czworo drzwi – w tym również przesuwne. Pod maską znalazły się benzynowe silniki o pojemnościach 2.7 i 3.4 litra, a także 3-litrowy turbodiesel. Napęd trafia na tylne koła. Dostępna jest również wersja z napędem na wszystkie koła.

Współczesna Granvia z wyglądu przypomina dwa inne modele – Alpharda i Hiace – z którymi dzieli tę samą platformę. Ten model jest oferowany przede wszystkim w Japonii, Australii i Nowej Zelandii, a także na Filipinach. Jak przystało na luksusową wersję vana, ma wielowahaczowe zawieszenie.

W nadwoziu dominują eleganckie elementy wykończenia i duże, ozdobnie chromowane elementy – w tym nawet felgi. Najlepsze czeka na pasażerów w środku: pokryte pluszem, kapitańskie fotele, wysokiej klasy materiały wykończeniowe oraz nastrojowe oświetlenie LED. Całości dopełnia 12-głośnikowy system audio. Sprzedaż tego zupełnie nowego modelu Toyoty zaczyna się właśnie na rynku australijskim.

Toyota Hiace – mini autobus

Toyota Hiace to klasyka gatunku. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1967 roku i od tamtej pory van stał się jednym z globalnych modeli Toyoty. W ciągu ponad 50 lat sprzedano 6,24 miliona egzemplarzy w 150 krajach. Cieszy się dużą popularnością w regionie Azji i Bliskiego Wschodu, Afryce, Oceanii, Meksyku, Ameryce Południowej i Środkowej. W Polsce Hiace był dostępny od 1992 roku aż do roku 2013, kiedy został zastąpiony przez model Proace.

Współczesny Hiace w komfortowych warunkach może zabrać na pokład nawet do 17 podróżnych. W tym roku na rynki Japonii, Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej weszła najnowsza, 6. już generacja, zbudowana według zasad nowoczesnej architektury nadwozi TNGA.

Samochód może służyć jako minibus do transportu turystów, prywatny autobus lub furgon. Występuje w dwóch odmianach nadwozia o długości 5,2 i ponad 5,9 m. W odmianie Van została zwiększona przestrzeń bagażowa, w której wygodnie można przewozić palety. Gama napędów obejmuje 2.8-litrowy silnik Diesla oraz 3.5-litrową jednostkę benzynową. Na pokładzie jest oczywiście komplet nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, Toyota Safety Sense.

Toyota Innova – hit na Filipinach
Ten minivan Toyoty od 2003 roku powstaje w Indonezji w 4 wersjach wyposażenia z benzynowymi silnikami o pojemnościach 2.0 i 2.7 l, a także z jednostką wysokoprężną o pojemności 2.5 l. Samochód jest oferowany także w Indiach, Malezji, Tajwanie, Wietnamie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale największą popularnością cieszy się na Filipinach, gdzie służy najczęściej jako taksówka albo radiowóz tamtejszej policji.

Toyota Isis – bez kontrowersji

Swoją budzącą negatywne skojarzenia nazwę ten kompaktowy minivan w rzeczywistości zawdzięcza Izydzie, egipskiej bogini płodności i rodzin. Auto produkowano w latach 2004–2017 w japońskim mieście Susono. Auto ma pięcioro drzwi – tylne są z obu stron przesuwne. Charakterystycznym elementem jest brak środkowego słupka pomiędzy przednimi i tylnymi drzwiami. Oba elementy łączą się ze sobą za pomocą specjalnych zamków o wymyślnej konstrukcji.
 

Źródłem napędu może być 4-cylindrowy, benzynowy silnik 1.8 o mocy 132 KM lub 2-litrowa jednostka o mocy 156 KM. Napęd jest przenoszony ma przednią lub obie osie. Auto mieściło 7 pasażerów.

Toyota LiteAce – więcej niż jedno auto
LiteAce to cała rodzina samochodów dostawczych i osobowo-dostawczych, produkowanych przez Toyotę już od 1976 roku z nadwoziami typu van, a także kombi i pick-up. Pierwsze modele vanów z tej serii powstawały w oparciu o koncepcję kabiny umieszczonej nad silnikiem.

W roku 1996 zdecydowano się zmienić konstrukcję i zaczęto umieszczać silniki przed kabiną. Do 1982 roku alternatywną linię stanowiły modele z serii TownAce, których nazwę zmieniono wówczas na LiteAce. Wyłącznie po to, by w 1992 roku przywrócić dawną nazwę TownAce. Dostawcze auta Toyoty pod obiema nazwami były eksportowane do Afryki, Azji i Australii. Niektóre modele z serii LiteAce/TownAce były dostępne również pod nazwą Daihatsu Delta. W latach 1967–1975 produkowane były także znacznie mniejsze dostawczaki pod nazwą MiniAce.

Toyota Previa – hybryda w segmencie vanów
To model znany również w Polsce – głównie za sprawą prywatnego importu, występujący w Japonii pod nazwą Estima, w Australii sprzedawany pod nazwą Tarago. Pierwsza generacja tego minivana powstała w 1990 roku, a oprócz sylwetki, jej charakterystycznym znakiem były pojedyncze, przesuwane drzwi. Napędzający tylne koła benzynowy silnik umieszczono między fotelami. Były również odmiany z napędem AWD.

Źródłem mocy był 134-konny silnik 2.4. Odmiana Super Charger osiągała moc 150 KM. Previa z niespełna 5-metrowej długości nadwoziem może mieć 7 lub 8 miejsc i 3 konfiguracje siedzeń. W Japonii powstawały zminiaturyzowane, węższe i krótsze wersje Previi (Estimy): Estima Lucida i Estima Emina.

W 2000 roku wprowadzono 2. generację Previi dla 6, 7 lub 8 pasażerów, dysponującą podwójnymi, przesuwanymi drzwiami i większym rozstawem osi, lecz węższą i krótszą od poprzedniczki. Pod maską pracował 2-litrowy diesel (116 KM) lub silnik benzynowy 2.4 l (156 KM). Na rynek japoński trafiały również wersje z napędem hybrydowym, wykorzystującym benzynowy silnik 3.0 V6.

Trzecia generacja weszła na rynek w 2006 roku. Bazowym silnikiem była jednostka 2.4 l, ale w ofercie w Japonii i Hong Kongu model pod nazwą Estima był oferowany także z napędem hybrydowym z silnikiem 2.5 l oraz systemem E-Four, czyli elektrycznym napędem AWD. W 2007 roku pojawił się również 3,5-litrowy silnik V6 (271 KM).

Toyota Sienna – amerykański sen o rodzinnym aucie
Początki tego modelu, noszącego nazwę toskańskiego miasta, sięgają 1997 roku. Stworzono go na bazie sedana Camry jako następcę modelu Previa. Pierwsza generacja miała 3-litrowy silnik (194 KM, 284 Nm). Jej znakiem rozpoznawczym były wygodne, kapitańskie fotele i dwuosobowy fotel pasażera. Siedzenia można było łatwo składać i dopasowywać ich konfigurację do indywidualnych potrzeb. Ciekawostką był bagażnik dachowy, standardowo montowany w wyższych wersjach wyposażenia.

Sienna dała się również poznać jako samochód luksusowy, z oferowanymi za dopłatą pakietami wykończenia wnętrza skórą i drewnem. Pierwsza generacja zasłynęła niskim jak na tę wielkość i rodzaj nadwozia zużyciem paliwa na poziomie 10 l/100 km. Po liftingu w 2001 roku pod maską pojawił się mocniejszy silnik (210 KM, 298 Nm). Najbardziej doceniono ją za bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. W wyposażeniu były przednie i tylne poduszki powietrzne i system ESP.

Od 2010 roku na rynku jest 3. generacja modelu Sienna, która otrzymała nową stylistykę nadwozia i wnętrza. Najwyższa wersja wyposażenia SE ma zmodyfikowane nadwozie, 19-calowe koła oraz dostrojone zawieszenie i układ kierowniczy. Dostępna jest wersja z napędem na wszystkie koła, a pod maską może się znaleźć 3.5-litrowy silnik V6 lub 4-cylindrowy o pojemności 2.7 l.

Samochód przyciągał nabywców bogatym wyposażeniem, m.in. w przesuwane fotele w drugim rzędzie, bezkluczykowy system uruchamiania przyciskiem, odtwarzacz DVD i ekrany z bezprzewodowymi słuchawkami dla pasażerów tylnej kanapy, kamery 180 stopni czy panoramiczny, szklany dach. W 2015 roku Sienna przeszła facelifting, otrzymując nowe tylne lampy i zmieniony wygląd wnętrza oraz 3.5-litrowy silnik (296 KM, 357 Nm) z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindrów D4-S i ośmiobiegową, automatyczną skrzynią. Kolejny lifting nastąpił w ubiegłym roku, zmieniając wygląd przedniego pasa i reflektorów. Zastosowano też lepsze wyciszenie kabiny i nowy system rozrywki w drugim rzędzie siedzeń.

Toyota Sienta – tylko w Japonii
Ten mały, produkowany od 2003 roku model o długości 4,1 m przeznaczono wyłącznie na japoński rynek. Druga generacja zadebiutowała w 2015 roku. Samochód powstał według dewizy „Active & Fun” i ma łączyć funkcjonalność z dynamicznym stylem życia. Jego długość wzrosła do 4,23 m, a gama napędów obejmuje dwa 1.5-litrowe silniki – jeden o mocy 109 KM dla wersji 4x2, a drugi 103-konny dla 4x4, oraz układ hybrydowy o mocy 100 KM.

Toyota Succeed i Probox – jak bracia
To produkowany od 2002 roku samochód, występujący w użytkowej wersji nadwozia van i osobowej, kombi. Niemal bliźniaczym, choć nieco mniejszym od Succeed’a (o ładowności 450 kg) pojazdem był model Probox (ładowność 400 kg). Pod maską Succeed’a mógł się znaleźć jeden z trzech silników. Benzynowy 1.3 (87 KM) lub 1.5 (109 KM), albo wysokoprężny 1.4 (72 KM). Napęd trafiał na przednią lub obie osie.

Toyota TownAce model pośredni
Jego produkcję rozpoczęto w 1976 roku. Powstał jako model wypełniający lukę między Hiace i LiteAce. Wersja Van mogła przewozić od 3 do 6 pasażerów, a kombi aż 8. W 1978 roku ofertę wzbogaciła dodatkowo wersja pickup. Początkowo pod maskę trafiały małe jednostki 1.2 o mocy 64 KM, a także 1.6 (93 KM) i 85-konna odmiana silnika 1.6.W 1978 roku ruszyła sprzedaż wersji pick-up w dwóch wersjach pojemności skrzyń ładunkowych, napędzana 80-konnym silnikiem.

W 1982 roku zadebiutowała 2. generacja z nieco wyższym nadwoziem oraz silnikami, których moce sięgały 97 KM. Razem z nią wszedł na rynek bliźniaczy model MasterAce Surf. Trzy lata później do oferty włączono wersję z dołączanym napędem na wszystkie koła. W 1996 roku źródłem napędu modeli z serii TownAce/LiteAce stały się już 130-konne, 2-litrowe silniki.

Obecna, szósta generacja zadebiutowała w lutym 2008 roku z 97-konnym silnikiem 1.5 pod maską i tylnym napędem. Dwa lata później wprowadzono odmianę z napędem AWD. Model jest aktualizowany niemal co roku. W 2012 i 2014 roku zmodyfikowano silniki, uzyskując niższe zużycie paliwa, aby dostosować auto do normy na 2015 rok.

 

 

Newseria Lifestyle


POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę