aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Władze Podlaskiego: region ma potencjał do powstawania produktów lokalnych

17 stycznia 2019
Władze Podlaskiego: region ma potencjał do powstawania produktów lokalnych

Podlaskie ma potencjał by powstawały na jego terenie tzw. produkty lokalne, ale wytwórcy mają wiele obaw przed rozpoczęciem produkcji takiego produktu - uważają uczestnicy spotkania o produktach lokalnych, które odbyło się w środę w Białymstoku.

Spotkanie było zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku; wzięły w nim udział m.in. władze województwa, przedstawiciele lokalnych samorządów, lokalnych grup działania oraz stowarzyszeń.

Wicemarszałek województwa podlaskiego odpowiedzialny za rolnictwo Stanisław Derehajło, który odpowiedzialny jest za rolnictwo, mówił podczas otwarcia, że produkt lokalny to nie tylko jedzenie, ale też środowisko naturalne czy lokalna kultura i zwyczaje. "Tego typu działania, które w sumie dają nam piękny obraz Podlasia jako czarującego Podlasia" - dodał. Dlatego - jak mówił - warto zachęcać do powstawania produktów lokalnych.

Środowe spotkanie dotyczyło przede wszystkim produktów lokalnych związanych z żywnością. Derehajło mówił dziennikarzom, że trzeba stworzyć lokalnym wytwórcom możliwości sprzedaży swoich produktów i zastanowić się, czy ma być to tylko rynek lokalny, regionalny czy np. ogólnopolski. Derehajło mówił też, że warto zastanowić się jak promować i wspierać rozwój tych produktów lokalnych.

Jak powiedział PAP dyrektor departamentu rolnictwa i obszarów rybackich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego Andrzej Pleszuk, region ma potencjał by powstawało wiele produktów lokalnych, który jest niezauważony. Wymienił, że Podlaskie jest jednym z najczystszych regionów Polski, ma duże doświadczenie w produkcji wędlin czy w przetwórstwie, np. wyrobie dżemów. "Dlaczego nie moglibyśmy sprzedawać tego pod własną marką?" - zastanawiał się Pleszuk.

Podał przykład Włoch i Austrii, gdzie produkty regionalne są bardzo widoczne, można je dostać w niemal każdym sklepie. "U nas to dopiero raczkuje" - dodał, ale - jak zauważył - trzeba zachęcać ludzi do "odwagi". Mówił, że na początku nie trzeba produkować wielkich ilości danego produktu, wystarczy rynek regionalny, można połączyć to z odwiedzinami np. w danym gospodarstwie.

W jego ocenie, bariery istnieją przede wszystkim w potencjalnych wytwórcach, którzy moją obawy przed założeniem działalności. Stąd - jak mówił - środowe spotkanie miało też pokazać lokalnym samorządom, że mogą "stymulować, pobudzać lokalną społeczność do większej odwagi, do samodzielności". Dodał, że samorząd może być przede wszystkim źródłem informacji, gdzie potencjalny wytwórca może dowiedzieć się, co i jak ma zrobić by taką działalność założyć. Dodał, że ludzie mają wiele wątpliwości, stąd warto by mieli jedno miejsce, w którym mogą się wszystkiego dowiedzieć.

Prezeska Lokalnej Grupy Działania "Tygiel Doliny Bugu", która działa na terenie 25 gmin: 16 mazowieckich i 9 podlaskich, Agnieszka Wojtkowska powiedziała dziennikarzom, że na terenie LGD działają producenci wytwarzający przede wszystkim lokalną zdrową żywność, a LGD wspiera ich rozwój finansowo. Wymieniła, że dzięki takiemu wsparciu powstała m.in. profesjonalna serowarnia, gdzie produkowane są sery podpuszczkowe. Na terenie LGD działa też sklepik z regionalną żywnością, a kilka produktów z tych terenów znajduje się na liście produktów tradycyjnych prowadzonej przez ministerstwo rolnictwa.

W ocenie Wojtkowskiej, lokalne produkty będą coraz bardziej popularne, bo obecnie jest trend na zdrowe życie i "slow life". "Szansą jest nasza zdrowa żywność, nasz tutaj czysty region i atrakcje turystyczne, które tutaj czekają na wszystkich potencjalnych turystów" - mówiła.

Podczas spotkania zwracano też uwagę, że brakuje jednego miejsca, w którym można byłoby się dowiedzieć o działających wytwórcach. Dlatego też urząd marszałkowski poprzez samorządy chce zachęcić takich producentów do wypełniania ankiet, w których znajdą się m.in. informacje o produkcie i gdzie go można kupić. Dane pomogą w stworzeniu bazy lokalnych producentów.

 

Sylwia Wieczeryńska (PAP)


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę