aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Wreszcie ryby mają głos. Okrągły Stół dla Biznesu WWF Polska

21 stycznia 2019
Wreszcie ryby mają głos. Okrągły Stół dla Biznesu WWF Polska

Światowe zasoby mórz i oceanów kurczą się w zastraszającym tempie. Obecnie już ponad 90% zbadanych stad ryb na świecie jest przełowionych lub poławianych na najwyższym możliwym poziomie1. Jeśli nie nastąpi globalna zmiana, zarówno na poziomie dostępnej oferty ryb ze zrównoważonych źródeł jak i decyzji zakupowych każdego z nas, za 40 lat może zabraknąć ryb w morzach, oceanach, a co za tym idzie, na naszych talerzach.

Już dzisiaj w wyniku m.in. niezrównoważonego rybołówstwa takie gatunki jak tuńczyk błękitnopłetwy czy węgorz europejski są zagrożone wyginięciem. Jednocześnie Polacy spożywają rocznie około pół miliona ton ryb i owoców morza. To, co kupujemy wpływa więc bezpośrednio na stan zasobów morskich. Dlatego w ramach międzynarodowego projektu Fish Forward, który toczy się równolegle w 17 krajach, WWF Polska prowadzi działania propagujące kompleksowe rozwiązanie tego problemu. Z jednej strony jest to edukacja konsumenta, jakie ryby i owoce morza należy wybierać aby zminimalizować negatywny wpływ połowów na ekosystemy morskie, z drugiej strony natomiast transformacja biznesu w kierunku modelu bardziej przyjaznego środowisku, czyli oferującego produkty pochodzące ze zrównoważonych źródeł.

W ramach projektu, 10 stycznia 2019 roku Fundacja WWF Polska zorganizowała Okrągły Stół dla Biznesu pod hasłem „Zrównoważone rybołówstwo, produkcja, sprzedaż i konsumpcja ryb i owoców morza dla dobra ludzi, oceanów i klimatu”. Wraz z zaproszonymi przedstawicielami biznesu rybnego dyskutowano o procesach transformacji sektora rybnego, koniecznych dla bezpieczeństwa ekosystemów morskich i bezpiecznej przyszłości biznesu.

To, że transformacja jest konieczna i możliwa, potwierdzają dane przedstawione na spotkaniu przez Axela Hein z WWF Austria. Wyniki badania przeprowadzonego w wybranych krajach Unii Europejskiej w latach 2015 -2017, na reprezentatywnej grupie konsumentów pokazują, że ponad 80% z nich twierdzi, że dostępność ryb i owoców morza pochodzących ze zrównoważonych źródeł jest dla nich ważna. Jednocześnie zaledwie niepełne 30% konsumentów uważa, że takie produkty można łatwo znaleźć w sklepach. Oznacza to dużą lukę w portfolio produktów rybnych dostępnych na rynku i działania, które prowadzi WWF wspólnie z sektorem rybnym zmierzają do jej zapełnienia. WWF Austria ma już na swoim koncie znaczące sukcesy w tym zakresie. Przykładem może być gigant sieci detalicznej Spar, gdzie po bliskiej i systematycznej współpracy transformacyjnej z WWF przez okres 6 lat, portfolio ryb i owoców morza w 99% stanowią produkty pochodzące ze zrównoważonych źródeł. Jak pokazuje doświadczenie WWF, nie tylko dojrzałe i wymagające rynki są gotowe na taką transformację. Za przykład może służyć tu Grecja. To kraj, w którym konsumenci są szczególnie wrażliwi na ceny, a tu także nawiązano już szereg partnerstw prowadzących do zmiany portfolio ryb i owoców morza. Wnioski dotychczasowych zagranicznych partnerów projektu są jednoznaczne: zrównoważony rozwój się opłaca.

Fundacja WWF Polska również dysponuje narzędziami, które mogą pomóc partnerom biznesowym w procesie transformacji swojego portfolio. WWF Polska jednocześnie służy wsparciem eksperckim i pomocą opartą na doświadczeniu w zakresie wspólnej komunikacji i edukacji konsumentów. „Projekt Fish Forward dotrze z informacją do 60 milionów konsumentów w całej Europie. Chcemy zmienić ich zachowania, aby szukali na półkach sklepowych produktów pochodzących ze zrównoważonych źródeł” – zadeklarowała na spotkaniu Barbara Dąbek, Liderka ds. Partnerstw Strategicznych z WWF Polska.

Fundacja WWF Polska była już współtwórcą podobnej inicjatywy pod nazwą Polski Bałtycki Okrągły Stół ds. Rybołówstwa, projektu, który prężnie funkcjonował w latach 2009 – 2015, tworząc platformę do wymiany poglądów między wszystkimi stronami zainteresowanymi rybołówstwem: rybakami, naukowcami, organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze ochrony środowiska oraz przedstawicielami administracji rządowej. Tegoroczny Okrągły Stół idzie o krok dalej i dedykowany jest przedstawicielom świata biznesu z branż o największym wpływie na problem przełowienia: sprzedawcom, producentom i przetwórcom oraz importerom. Spotkanie zorganizowane w Warszawie było pierwszym z planowanych spotkań i uczestniczyli w nim przedstawiciele różnych branż, w większości sieci sprzedaży. Uczestnicy spotkania zgodnie stwierdzili, że budowanie partnerstw i koalicji w celu budowania świadomości konsumenckiej, rozsądne gospodarowanie zasobami i przejrzystość w łańcuchu dostaw są kluczem do sukcesu. Postulaty wypracowane podczas spotkania przekazane będą również liderom i przedstawicielom innych branż.

Więcej informacji na temat projektu: www.fishforward.eu

#FishForwardEU

 

  1. FAO. 2018. The State of World Fisheries and Aquaculture 2018 - Meeting the sustainable development goals. Rome.
Informacje o firmie

infowire.pl


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę