OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Wyniki MHP za 2021 rok: sukcesy kulinarne

9 lutego 2022
Wyniki MHP za 2021 rok: sukcesy kulinarne

Firma MHP, ukraiński lider rynku drobiarskiego, zakończyła rok 2021 z względnie stabilnym wynikiem sprzedażowym, przy czym sprzedaż  kurczaków na Ukrainie zmniejszyła się, a wysyłki drobiu na eksport  odnotowały wzrost. W jednostkach produkcyjnych MHP wytworzono w 2021 roku 754,4 tys. ton mięsa brojlerów kurzych, co oznacza wzrost produkcji o 3 proc. w porównaniu do takiego samego okresu roku  poprzedniego (2020: 731,3 tys. ton).

Sprzedaż ogółem mięsa kurcząt rzeźnych w minionym roku  była wyższa o 1 proc. niż rok wcześniej i wyniosła 704,0 tys. ton (2020: 699,926 tys. ton). Należy jednak wskazać, że sprzedaż  na rynku krajowym spadła o 11 proc. porównując rok do roku osiągając wolumen 288,831 tys. ton (2020: 324,285 tys. ton). Częściowo stało się tak z powodu zmniejszonej sprzedaży mięsa mrożonego. Z kolei popyt eksportowy na ukraińskie kurczaki wzrósł. Sprzedaż zagraniczna  w 2021 roku wzrosła o 8 proc. do poziomu 402,388 tys. ton (2020: 373,734 tys. ton). W efekcie, udział eksportu w sprzedaży ogółem przedsiębiorstwa zwiększył się o 3 punkty procentowe, z 54 proc. do 57 proc. Struktura geograficzna sprzedaży eksportowej wraz z procentowym udziałem poszczególnych regionów w 2021 roku (dla porównania w nawiasie udział w roku 2020): MENA 39% (37%), CIS 23% (22%), Afryka 15% (22%), Unia Europejska 21% (15%), Pozostałe 2% (4%).

Ceny na Ukrainie

W okresie dwunastu miesięcy roku 2021 średnia  cena  mięsa kurczaka wzrosła o 24 proc.  w odniesieniu do roku 2020 i wyniosła 1,67 USD za kilogram (uwzględniając ceny na rynku krajowym i w eksporcie).  W całym 2021 roku cena drobiu w eksporcie wzrosła o 19% do 1,67 USD za kilogram, głównie z powodu wysokich cen filetów w Europie, ćwiartek, oraz wyższej  ceny małego kurczaka w regionie MENA. Z kolei na rynku ukraińskim w 2021 roku średnia cena wzrosła o  30 proc. do 1,66 USD za kilogram.

Sukcesy w transformacji kulinarnej  

Zgodnie ze strategią transformacji kulinarnej przyjętą przez firmę MHP, sprzedaż produktów kulinarnych (mięso marynowane, produkty o wartości dodanej i dania gotowe, etc.) wzrosła kilkukrotnie (6,7 razy) i wyniosła 12,791 tys. ton (2020:  1,909 tys. ton). Przypomnijmy, że jednym z ważnych działań podjętych przez wiodącego producenta kurczaków na Ukrainie w kierunku dokonania transformacji od  spółki surowcowej do „gastronomicznej” było uruchomienie nowego formatu sprzedaży na Ukrainie – sieci sklepów "Мясомаркет".

 

KIPDiP


POWIĄZANE

Nie każda data w kalendarzu ma duszę. Ale 3 maja – ma. Jest jak stary portret w ...

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej – Biało-Czerwona Symfonia Tożsamości   2 m...

W dobie rosnącej popularności gamingu wśród młodzieży, wybór odpowiedniego kompu...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę