aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Zła zmiana organizacji Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego

28 czerwca 2017
Zła zmiana  organizacji Krajowego  Systemu  Ratowniczo-Gaśniczego

Zarząd Główny Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP informuje, że w związku z ogłoszonym projektem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 czerwca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, Związek OSP RP przedstawia uwagi do niniejszego projektu, które jednocześnie zostały przesłane do MSWiA.



Głównym powodem prac MSWiA związanych z nowelizacją rozporządzenia jest umożliwienie realizacji przez podmioty należące do KSRG zadań podczas zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych zagrożeniem biologicznym oraz incydentów o charakterze terrorystycznym.



W Ocenie Skutków Regulacji oszacowano nakłady finansowe niezbędne do wykonywania ww. zadań jedynie dla Państwowej Straży Pożarnej.

W OSR do projektu rozporządzenia napisano wręcz, że realizacja nowych zadań dotyczy jedynie PSP. Jednak w samym projekcie rozporządzenia nie ma już bliźniaczego zapisu, że pozostałe podmioty KSRG są z tego obowiązku zwolnione, a całość obciążeń przejmuje PSP.



Zapisy projektu rozszerzają zapisy ustawy pozostawiając ogrom niedopowiedzeń w zakresie odpowiedzialności i właściwości podmiotów KSRG w szczególności Ochotniczych Straży Pożarnych.

Podmioty państwowe w tym wypadku Państwową Straż Pożarną państwo może regulować w sposób dowolny. Niedopuszczalne jest natomiast narzucanie zadań podmiotom niepaństwowym, które nie mają możliwości zapewnienia właściwego przygotowania ludzi i sprzętu do należytego wykonywania powierzonych zadań.

Ustawodawca nie zabezpieczył potrzebnego czasu na wyposażenie i wyszkolenie jednostek, ponieważ zgodnie z przedstawionym projektem rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Jedynym słusznym rozwiązaniem w chwili obecnej jest wyłączenie jednostek OSP z tych działań do czasu uzyskania odpowiedniego wyszkolenia i wyposażenia oraz zmiany umów zawartych pomiędzy OSP, samorządem i komendantem powiatowym PSP.

Dotychczas zawarte umowy nie obejmowały działań z obszaru antyterrorystycznego i zagrożeń biologicznych, zatem dla rozszerzenia zakresu dysponowania jednostek konieczna jest zmiana umów i wyraźne zaznaczenie, jakie ryzyka się z tym wiążą i jakie ubezpieczenia powinni zawierać strażacy ochotnicy. Koniecznym jest szczegółowe sprawdzenie czy dotychczasowe polisy ubezpieczeniowe nie wyłączają odpowiedzialności w przypadku aktu terrorystycznego.



***

Szczegółowe uwagi do treści projektu rozporządzenia:



§32 ust. 1 projektu rozporządzenia określa zakres czynności realizowanych przez Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy w czasie zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych czynnikiem biologicznym, w tym zdarzeń o charakterze terrorystycznym. W treści ust. 1 brak jest doprecyzowania, co w tym wypadku oznacza KSRG oraz o jakie podmioty KSRG chodzi.

Ochotnicze Straże Pożarne nie są szkolone oraz nie posiadają dedykowanego wyposażenia niezbędnego do podejmowania działań przy zagrożeniach biologicznych i terrorystycznych. Umowy cywilnoprawne zawierane przez OSP i jednostki samorządu terytorialnego z komendantami powiatowymi PSP dotyczące włączenia OSP do KSRG, które dobrowolnie godziły się współdziałać w akcjach ratowniczych nie przewidywały takich działań. Moc obowiązywania rozdziału 6 projektu rozporządzenia powinna zostać ograniczona wyłącznie do jednostek PSP. Potencjalnie możliwe byłoby rozszerzenie jego obowiązywania na inne jednostki ochrony przeciwpożarowej (głównie OSP), jednak dopiero po odpowiednim doposażeniu tych jednostek w niezbędny sprzęt oraz po przeprowadzeniu szkoleń w zakresie wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji nowych zadań nałożonych na ich członków.

Fakt ten powinien być uwzględniany w treści umów, o których mowa w §3 projektu rozporządzenia. Umowy zawierane dotychczas nie obejmowały działań z obszaru antyterrorystycznego i zagrożeń biologicznych.

Wobec powyższych argumentów Związek OSP RP proponuje nadanie §31 ust. 1 poniższego brzmienia:„Podczas zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych czynnikiem biologicznym w tym zdarzeń o charakterze terrorystycznym jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej w ramach posiadanych sił i środków współpracują z właściwymi organami i podmiotami. Pozostałe podmioty KSRG określone w §2 pkt. 8, w szczególności Ochotnicze Straże Pożarne, mogą podjąć współpracę z właściwymi organami i podmiotami po odpowiednim przeszkoleniu, wyposażeniu, ubezpieczeniu ratowników oraz podpisaniu aneksu do umowy określonej w §3, a także po uzyskaniu oświadczeń indywidualnych ratowników wyrażających zgodę na udział w działaniach w zakresie określonym w §1 pkt. 6.”

Konieczne jest określenie ryzyk związanych z dysponowaniem jednostek do zagrożeń biologicznych i terrorystycznych w celu określenia zakresu ubezpieczeń ratowników.

Najliczniejszym członkiem KSRG są Ochotnicze Straże Pożarne (których jest ponad 4 300 jednostek). W treści projektu rozporządzenia nie ma odniesienia do zadań realizowanych przez inne podmioty KSRG niż Państwowa Straż Pożarna podczas nowego rodzaju działań. Czy nie przewiduje się niezbędnych szkoleń i zakupu sprzętu dla innych podmiotów KSRG, np. Ochotniczych Straży Pożarnych? Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, to należy w projekcie rozporządzenia zapisać, że „realizacja zadań jedynie przez podmioty KSRG – obejmujące tylko i wyłącznie jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej”.

W przedstawionym projekcie rozporządzenia nie przewiduje się udziału w działaniach ratowniczych jednostek spoza systemu KSRG. W §4 ust. 1 komendant powiatowy (miejski) PSP na obszarze powiatu organizując funkcjonowanie KSRG nie uwzględnia sił i środków oraz zadań podmiotów spoza KSRG.

Jednocześnie §5 ust. 2 przewiduje uczestniczenie w działaniach ratowniczych innych podmiotów. Jakich podmiotów i na jakich zasadach? Projekt całkowicie ignoruje istnienie np. Ochotniczych Straży Pożarnych nie włączonych do KSRG – których jest ponad 12 000.

W §16 ust. 3 brak jest doprecyzowania, które jednostki KSRG będą wstępnie sprawdzały niezidentyfikowane przesyłki pod kątem możliwości wystąpienia zagrożenia biologicznego i je zabezpieczały”, a także kto je będzie transportował. Projekt rozporządzenia mówi, że „KSRG”. Ale w OSR i „Uzasadnieniu” mówi się, że nowe zadania związane z zagrożeniem biologicznym dotyczą jednostek Państwowej Straży Pożarnej.

§21 ust. 1 stwierdza, że „kierowanie działaniem ratowniczym rozpoczyna się z chwilą przybycia na miejsce zdarzenia pierwszych sił i środków KSRG”. Co stanie się w przypadku, który niejednokrotnie się zdarza, jeżeli pierwsza na miejscu zdarzenia będzie OSP spoza systemu? Jeśli tak, to czy po przybyciu OSP z KSRG przekazane zostaje dowodzenie akcją?

§21 ust. 2 stwierdza, że kierowanie działaniem ratowniczym ustaje z chwilą „przekazania terenu, obiektu lub mienia objętego działaniem ratowniczym właścicielowi...” W jakiej formie następuje przekazanie? Jaki jest scenariusz działań, jeśli właściciel nie będzie chciał przejąć obiektu lub podpisać protokołu?

W §24 ust. 1 pkt. 2 – należy dodać zapisKomendant Gminny Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP”.

Treść §37 ust. 1 stanowi, że „medyczne działania ratownicze, wykonywane podczas zdarzeń pojedynczych lub mnogich są dokumentowane przez karty udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy”. W uzasadnieniu projektodawcy uzasadniają konieczność wypełniania karty obowiązkiem wynikającym z art. 11 ust. 7 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz z rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie medycznych czynności ratunkowych i świadczeń zdrowotnych innych niż medyczne czynności ratunkowe. Przytoczone akty prawne dotyczą ratowników medycznych. W działaniach ratowniczych uczestniczą ratownicy (np. z OSP) mający ukończony kurs Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy i tytuł ratownika. Czy obowiązek wypełniania karty dotyczy również członków OSP i na podstawie jakiego przepisu? Problem istnieje także w związku z regulacjami obecnie obowiązującego rozporządzenia.

Zasadnym jest, aby w załączniku nr 11 Potwierdzenie udziału w działaniach ratowniczych, dodać zapis: „Podpis dowódcy sekcji lub zastępu Ochotniczej Straży Pożarnej” np. w rubryce UWAGI. Przedstawiona propozycja podyktowana jest faktem, iż dowódca akcji (z PSP) zazwyczaj nie zna szczegółowego przygotowania strażaków z OSP biorących udział w akcji, a podpisując się pod dokumentem może świadczyć nieprawdę.

Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę