aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Dystrybucja ofert wypoczynku.

4 maja 2007
Postępowanie zgodne z zasadami marketingu, to nie tylko zbudowanie ciekawej oferty turystycznej dla określonych grup nabywców, lecz również stworzenie możliwości efektywnej jej sprzedaży. Służyć temu winna polityka dystrybucji. Jedną z ważniejszych barier agroturystyki jest właśnie brak strategii dystrybucji ofert wypoczynku na polskiej wsi. Wydaje się, że koncepcja dystrybucji produktów agroturystycznych winna zakładać równoczesne działanie na kilku kierunkach.

Zasadniczy - to bezpośrednie kanały dystrybucji, uruchomione poprzez stworzone przez regionalne stowarzyszenia agroturystyczne biura informacji, rezerwacji i sprzedaży oferty, które następnie w systemie wzajemnej współpracy (także ze stowarzyszeniami agroturystycznymi z innych krajów) mogłyby stworzyć potężną sieć sprzedaży. Pierwsze doświadczenia w tym zakresie nielicznych jeszcze stowarzyszeń są wielce obiecujące. Lokalne centra informacji turystycznej, prowadzące również usługi w zakresie rezerwacji i sprzedaży ofert wypoczynku na wsi mogłyby powstawać również na terenie gmin turystycznych, przy wsparciu samorządów i lokalnych kwaterodawców.

Drugi kierunek działań to dystrybucja pośrednia oferty poprzez wyspecjalizowanych touroperatorów. Jest on wykorzystywany obecnie w szczątkowym wymiarze z kilku powodów. Po pierwsze same firmy turystyczne nie są specjalnie zainteresowane pośrednictwem ze względu na relatywnie niewielkie zyski z takich transakcji, brak pewności czy zawarte umowy będą przez kwaterodawców wiejskich dotrzymane oraz poważne trudności w stałym kontaktowaniu się z właścicielami obiektów agroturystycznych. Równocześnie sami kwaterodawcy podchodzą raczej nieufnie do współpracy z biurami podróży, obawiając się ich niesolidności oraz przejmowania nieuzasadnienie wysokich zysków.

Trzeci rodzaj działań dystrybucyjnych - to wykorzystanie w procesach dystrybucji elektronicznych środków przekazu informacji. Pojedyncze stowarzyszenia agroturystyczne korzystają z możliwości przekazywania informacji o ofercie w telegazecie- niewielka liczba gospodarstw agroturystycznych informuje o swojej ofercie w systemie INFOTOUR, coraz liczniejsze regionalne organizacje agroturystyczne i poszczególne obiekty wykorzystują INTERNET do informowania o swojej bazie noclegowej. Przedłużają się niestety prace nad stworzeniem narodowego, zintegrowanego systemu komputerowej rezerwacji i dystrybucji usług turystycznych, w którym winno się również znaleźć miejsce dla usług agroturystycznych. Wspomniane systemy, bądź ich projekty wymagają jednak dalszego doskonalenia, a co najważniejsze aprobaty i odpowiedniego przygotowania samych wiejskich kwaterodawców. Istotnym warunkami ich uruchomienia jest także stworzenie bazy danych o usługach agroturystycznych i zapewnienie stałej jej aktualizacji oraz zasadnicza modernizacja i rozbudowa sieci telekomunikacyjnej na terenach wiejskich.

Opracowano na podstawie publikacji dr Leszka Strzembickiego, "Uwarunkowania rozwoju agroturystyki i usług towarzyszących na obszarach wiejskich" zamieszczonej na rcd.wroc.pl



POWIĄZANE

Rozpoczyna się II edycja konkursu „Na wsi najlepiej – 12 dobrych praktyk w turys...

Co  dziesiąte jabłko uprawiane w Europie pochodzi z Południowego Tyrolu, z tego ...

Włochy od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem Polaków, a Rzym, Mediolan...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę