aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Nie będzie obniżki akcyzy na paliwo rolnicze

3 grudnia 2004

W budżecie państwa nie przewidziano ubytku dochodów, wynikających ze zwolnienia z akcyzy paliwa rolniczego - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister finansów Stanisław Stec.

- Wprowadzenie zwolnień w podatku akcyzowym oleju napędowego zużywanego na cele rolnicze, możliwe będzie w sytuacji wyższych od przyjętych w ustawie budżetowej na 2005 r., dochodów państwa - powiedział wiceminister.

Dodał, że niebawem resorty finansów i rolnictwa rozpoczną prace nad przygotowaniem rozwiązań, które umożliwią wprowadzenie - podobnie jak jest to w wielu krajach UE - tańszego paliwa dla rolników.

- Gdyby przyjąć, że rolnictwo zużywa rocznie 2 mld litrów oleju napędowego, to pełne zwolnienie go z akcyzy, kosztowałoby budżet państwa ok. 2 mld zł. Gdyby zwolnienie wyniosło 20 proc. skutek dla budżetu wyniósłby ok. 400 mln zł, w przypadku obniżki o 25 proc. - 600 mln zł - mówił wiceminister finansów

- Uchwalona przez Sejm w ubiegłym tygodniu ustawa budżetowa na 2005 r., nie uwzględnia takiego ubytku dochodów z tytułu podatku akcyzowego - dodał.

Wiceminister odpowiadał na pytanie posła Stanisława Kalemby (PSL), który pytał go o plany resortu finansów, co do możliwości obniżenia ceny oleju napędowego, służącego do produkcji rolnej.

Kalemba przypomniał, że w wielu krajach Unii Europejskiej paliwo do produkcji rolnej jest tańsze od komercyjnego: w Niemczech o 41 proc., w Danii o 62 proc., we Włoszech o 65 proc., w Hiszpanii o 44 proc., we Francji i Irlandii o 50 proc.

Poseł dodał, że od lat 1995 - 1997, kiedy to cena oleju napędowego wynosiła 1,3 - 1,4 zł za litr, do dziś cena ta wzrosła o ok 2 zł.

- Przyjmując zużycie oleju napędowego w rolnictwie na ok. 2 mln ton, to rolnicy zapłacą rocznie za to samo paliwo o ok. 4 mld zł więcej - powiedział Klemba. Jego zdaniem, jest to mniej więcej tyle samo, ile wynoszą dopłaty bezpośrednie z UE.

Wiceminister Stec przypomniał, że w 2001 r. wprowadzono tzw. bony paliwowe jako rodzaj dopłaty do paliwa rolniczego. Jednak 1 maja 2004 r., kiedy w życie weszła ustawa akcyzowa, przepisy regulujące system bonów paliwowych wygasły.

Jego zdaniem, gdyby chcieć wprowadzić paliwo rolnicze zwolnione z akcyzy w zamian za bony, trzeba by zwolnić z akcyzy oleje napędowe, opodatkowane obecnie w wysokości 1 tys. zł 63 gr za tonę.


POWIĄZANE

W sprawozdaniu z cyfrowej dekady 2024 wezwano do zintensyfikowania wspólnych dzi...

Przywódcy państw członkowskich nie doszli wczoraj do porozumienia w sprawie obsa...

Nvidia wyprzedza Apple i Microsoft pod względem kapitalizacji rynkowej, stając s...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę