W budżecie państwa nie przewidziano ubytku dochodów, wynikających ze zwolnienia z akcyzy paliwa rolniczego - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister finansów Stanisław Stec.
- Wprowadzenie zwolnień w podatku akcyzowym oleju napędowego zużywanego na
cele rolnicze, możliwe będzie w sytuacji wyższych od przyjętych w ustawie
budżetowej na 2005 r., dochodów państwa - powiedział
wiceminister.
Dodał, że niebawem resorty finansów i rolnictwa rozpoczną
prace nad przygotowaniem rozwiązań, które umożliwią wprowadzenie - podobnie jak
jest to w wielu krajach UE - tańszego paliwa dla rolników.
- Gdyby
przyjąć, że rolnictwo zużywa rocznie 2 mld litrów oleju napędowego, to pełne
zwolnienie go z akcyzy, kosztowałoby budżet państwa ok. 2 mld zł. Gdyby
zwolnienie wyniosło 20 proc. skutek dla budżetu wyniósłby ok. 400 mln zł, w
przypadku obniżki o 25 proc. - 600 mln zł - mówił wiceminister
finansów
- Uchwalona przez Sejm w ubiegłym tygodniu ustawa budżetowa
na 2005 r., nie uwzględnia takiego ubytku dochodów z tytułu podatku
akcyzowego - dodał.
Wiceminister odpowiadał na pytanie posła
Stanisława Kalemby (PSL), który pytał go o plany resortu finansów, co do
możliwości obniżenia ceny oleju napędowego, służącego do produkcji
rolnej.
Kalemba przypomniał, że w wielu krajach Unii Europejskiej paliwo
do produkcji rolnej jest tańsze od komercyjnego: w Niemczech o 41 proc., w Danii
o 62 proc., we Włoszech o 65 proc., w Hiszpanii o 44 proc., we Francji i
Irlandii o 50 proc.
Poseł dodał, że od lat 1995 - 1997, kiedy to cena
oleju napędowego wynosiła 1,3 - 1,4 zł za litr, do dziś cena ta wzrosła o ok 2
zł.
- Przyjmując zużycie oleju napędowego w rolnictwie na ok. 2 mln
ton, to rolnicy zapłacą rocznie za to samo paliwo o ok. 4 mld zł więcej -
powiedział Klemba. Jego zdaniem, jest to mniej więcej tyle samo, ile wynoszą
dopłaty bezpośrednie z UE.
Wiceminister Stec przypomniał, że w 2001 r.
wprowadzono tzw. bony paliwowe jako rodzaj dopłaty do paliwa rolniczego. Jednak
1 maja 2004 r., kiedy w życie weszła ustawa akcyzowa, przepisy regulujące system
bonów paliwowych wygasły.
Jego zdaniem, gdyby chcieć wprowadzić paliwo
rolnicze zwolnione z akcyzy w zamian za bony, trzeba by zwolnić z akcyzy oleje
napędowe, opodatkowane obecnie w wysokości 1 tys. zł 63 gr za
tonę.