W Unii Europejskiej i w Polsce rynek wieprzowiny jest największym i 
najważniejszym rynkiem mięsa zarówno dla konsumentów, jak i producentów. W obu 
wypadkach boryka się on z dwoma podstawowymi problemami – z barierą 
popytu
oraz cyklicznością rozwoju produkcji i cen.
Unia Europejska
Spożycie
Wieprzowina zajmuje w Unii czołową pozycję w spożyciu mięsa w ogóle. W 
większości krajów Unii Europejskiej utrzymuje się to od pół wieku, a we 
Włoszech, Hiszpanii i Portugalii ukształtowało się w ostatnich dwudziestu 
latach.
W latach 1990-2002 przeciętne spożycie wieprzowiny (w wadze 
poubojowej) zwiększyło się z 41 do 44 kg/osobę, tj. o 6%. Jest to jednak 
rezultatem jego wzrostu jedynie w krajach Europy Południowej: w Hiszpanii i w 
Portugalii o 43%, a we Włoszech o 23%. W pozostałych krajach Unii od lat 
utrzymuje się ono mniej więcej na tym samym poziomie. W 2006 roku może ono, 
według szacunków Komisji Europejskiej1, zwiększyć się do 45,6 kg/osobę, tj. o 
3%. Jest to jednak zmiana mieszcząca się w granicach okresowych wahań i nie 
stwarza możliwości znacznego wzrostu produkcji.
Tabela 1. Spożycie wieprzowiny (w wadze poubojowej) w Polsce i w UE (w kg/osobę)
| 
       Kraj  | 
    
       1990  | 
    
       1995  | 
    
       2000  | 
    
       2002  | 
    
       2006  | 
| UE-15 | 
       40,8  | 
    
       40,8  | 
    
       43,4  | 
    
       44,3  | 
    
       45,6  | 
| Polska | 
       44,2  | 
    
       44,7  | 
    
       45,3  | 
    
       46,1  | 
    
       47,0  | 
Produkcja
W latach 1995-2000 produkcja trzody chlewnej w Unii 
Europejskiej zwiększyła się z 16,1 do 17,6 tys. ton wagi poubojowej, tj. o 9%. 
przy czym w Hiszpanii (gdzie wzrost spożycia był wysoki) wzrost wyniósł 31%, ale 
w Holandii i Wielkiej
Brytanii wystąpił w tym okresie spadek o około 10%. 
Komisja Europejska przewiduje, że w 2006 roku produkcja trzody wyniesie 18.564 
tys. ton i będzie większa niż w 2000 roku o 6%.
Tabela 2. Produkcja oraz samowystarczalność rynku wieprzowiny w wybranychkrajach Unii Europejskiej
| 
       Kraje  | 
    
       Produkcja (w tys. t)  wagi poubojowej  | 
    
       Zmiany produkcji  (w %)  | 
    
       Samowystarczalność  (w %)  | ||||
| 
       1995  | 
    
       2000  | 
    
       2006  | 
    
       2000/1995  | 
    
       2006/2000  | 
    
       2000  | 
    
       2006  | |
| UE-15  w tym:  | 
    
       16107  | 
    
       17590  | 
    
       18564  | 
    
       109,2  | 
    
       105,5  | 
    
       109  | 
    
       160  | 
| Belgia/Luksemburg | 
       1029  | 
    
       1090  | 
    
       -  | 
    
       105,9  | 
    
       -  | 
    
       225  | 
    
       -  | 
| Dania | 
       1517  | 
    
       1677  | 
    
       -  | 
    
       110,5  | 
    
       -  | 
    
       489  | 
    
       -  | 
| Francja | 
       2140  | 
    
       2305  | 
    
       -  | 
    
       107,7  | 
    
       -  | 
    
       105  | 
    
       -  | 
| Hiszpania | 
       2252  | 
    
       2954  | 
    
       -  | 
    
       131,2  | 
    
       -  | 
    
       114  | 
    
       -  | 
| Holandia | 
       1885  | 
    
       1760  | 
    
       -  | 
    
       93,4  | 
    
       -  | 
    
       277  | 
    
       -  | 
| Niemcy | 
       3430  | 
    
       3881  | 
    
       -  | 
    
       113,1  | 
    
       -  | 
    
       86  | 
    
       -  | 
| Wielka Brytania | 
       1010  | 
    
       901  | 
    
       -  | 
    
       89,2  | 
    
       -  | 
    
       64  | 
    
       -  | 
Ceny i opłacalność produkcji
W ostatnich kilkunastu latach ceny trzody w Unii Europejskiej, silnie wahając 
się, były w skali rocznej znacznie zróżnicowane. Nie wykazywały tendencji 
wzrostowej, realnie więc malały. Jednak systematyczny spadek cen zbóż i pasz2 
powodował, że produkcja trzody była opłacalna i rosła. Poza spadkiem cen pasz, 
duży wpływ na opłacalność i poziom produkcji wywierały prawdopodobnie korzyści 
wynikające z postępującej koncentracji produkcji. Tylko w latach 1995-1999 
liczba producentów trzody w Unii Europejskiej zmniejszyła się z 1276 do 1009 
tys. a więc o 21%. Wahania cen są bardzo dokuczliwe dla producentów unijnych 
oraz polskich. Tymczasem w Polsce panuje powszechne przekonanie, że w Unii 
Europejskiej ceny trzody, dzięki interwencji, są ustabilizowane, co nie jest 
zgodne z rzeczywistością. Ceny trzody cyklicznie falują, osiągając poziom 
najniższy w okresie szczytowej, a najwyższy w okresie niskiej podaży. Duża jest 
też amplituda wahań tych cen.
Na przykład w 1999 roku w Niemczech były one 
niższe aniżeli w 1997 roku o 36% (por. wykresy 1 i 2). Po osiągnięciu w 2001 
roku szczytowego poziomu,  w 2003 roku będą znów o około 30% niższe. 
Kolejny szczytowy poziom cen
trzody w Niemczech, a tym samym i w Unii 
Europejskiej, wystąpi najprawdopodobniej w latach 2004-2005, a niski w latach 
2006-2007.
Wykres 1. Miesięczny poziom cen żywca wieprzowego w Niemczech (w euro/100 kg wagi poubojowej)

Wykres 2. Miesięczny poziom cen żywca wieprzowego we Francji (w euro/100 kg wagi poubojowej)

Poziom cen trzody w poszczególnych krajach Unii Europejskiej jest zróżnicowany. W krajach wybitnie wyspecjalizowanych w produkcji wieprzowiny, dwutrzykrotnie przewyższającej spożycie, jak w Danii, Holandii czy Belgii, ceny tego mięsa są zazwyczaj od kilku do kilkunastu procent niższe niż średnio w Unii. Względnie wysokie są natomiast w krajach o niskim poziomie samowystarczalności. W Niemczech ceny trzody są na ogół zbliżone do przeciętnego unijnego poziomu.
Tabela 3. Rynkowe ceny trzody standardowej jakości w krajach Unii Europejskiej i w Polsce
| 
       1999  | 
    
       2000  | 
    
       2001  | 
    
       I - IX 2002  | |||||
| 
       Kraje  | 
    
       euro/100 kg wagi poubojowej  | 
    
       w % przeciętnej ceny w UE  | 
    
       euro/100 kg wagi poubojowej  | 
    
       w % przeciętnej ceny w UE  | 
    
       euro/100 kg wagi poubojowej  | 
    
       w % przeciętnej ceny w UE  | 
    
       euro/100 kg wagi poubojowej  | 
    
       w % przeciętnej ceny w UE  | 
| Belgia | 
       101,2  | 
    
       86,5  | 
    
       138,2  | 
    
       96,2  | 
    
       165,4  | 
    
       97,7  | 
    
       135,9  | 
    
       98,3  | 
| Luxemburg | 
       140,0  | 
    
       119,7  | 
    
       161,3  | 
    
       112,3  | 
    
       180,3  | 
    
       106,5  | 
    
       140,6  | 
    
       101,7  | 
| Dania | 
       103,5  | 
    
       88,5  | 
    
       132,1  | 
    
       92,0  | 
    
       157,2  | 
    
       92,9  | 
    
       129,2  | 
    
       93,4  | 
| Niemcy | 
       113,8  | 
    
       97,3  | 
    
       143,8  | 
    
       100,1  | 
    
       170,5  | 
    
       100,7  | 
    
       141,2  | 
    
       102,1  | 
| Grecja | 
       148,0  | 
    
       126,4  | 
    
       168,0  | 
    
       117,0  | 
    
       221,0  | 
    
       130,5  | 
    
       156,5  | 
    
       113,2  | 
| Hiszpania | 
       111,6  | 
    
       95,4  | 
    
       142,4  | 
    
       99,2  | 
    
       174,7  | 
    
       103,2  | 
    
       142,8  | 
    
       103,3  | 
| Francja | 
       113,5  | 
    
       97,0  | 
    
       139,5  | 
    
       97,1  | 
    
       164,5  | 
    
       97,2  | 
    
       131,3  | 
    
       94,9  | 
| Irlandia | 
       103,1  | 
    
       88,1  | 
    
       129,4  | 
    
       90,1  | 
    
       146,3  | 
    
       86,4  | 
    
       129,5  | 
    
       93,6  | 
| Włochy | 
       131,2  | 
    
       112,1  | 
    
       157,0  | 
    
       109,3  | 
    
       191,3  | 
    
       113,0  | 
    
       153,1  | 
    
       110,7  | 
| Holandia | 
       93,1  | 
    
       79,6  | 
    
       127,1  | 
    
       88,5  | 
    
       141,5  | 
    
       83,6  | 
    
       122,6  | 
    
       88,6  | 
| Portugalia | 
       114,8  | 
    
       98,1  | 
    
       143,1  | 
    
       99,7  | 
    
       172,0  | 
    
       101,6  | 
    
       149,4  | 
    
       108,0  | 
| Wlk. Bryt. | 
       119,6  | 
    
       102,2  | 
    
       149,5  | 
    
       104,1  | 
    
       184,4  | 
    
       108,9  | 
    
       152,8  | 
    
       110,5  | 
| Austria | 
       118,2  | 
    
       101,0  | 
    
       134,7  | 
    
       93,8  | 
    
       157,6  | 
    
       93,1  | 
    
       140,7  | 
    
       101,7  | 
| Austria | 
       121,8  | 
    
       104,1  | 
    
       146,6  | 
    
       102,1  | 
    
       152,8  | 
    
       90,3  | 
    
       148,6  | 
    
       107,4  | 
| Szwecja | 
       121,3  | 
    
       103,7  | 
    
       141,4  | 
    
       98,5  | 
    
       159,5  | 
    
       94,2  | 
    
       138,6  | 
    
       100,2  | 
| UE-15 | 
       117,0  | 
    
       100,0  | 
    
       143,6  | 
    
       100,0  | 
    
       169,3  | 
    
       100,0  | 
    
       138,3  | 
    
       100,0  | 
| Polska | 
       91,8  | 
    
       78,5  | 
    
       117,7  | 
    
       82,0  | 
    
       152,1  | 
    
       89,9  | 
    
       119,8  | 
    
       86,6  | 
Interwencja i eksport
Rynek wieprzowiny w Unii Europejskiej 
kształtują głównie siły rynkowe. Ingerencja państwa sprowadza się jedynie do 
subsydiowania prywatnego magazynowania i eksportu mięsa w okresach depresji cen. 
Komisja Europejska zezwala na uruchomienie programu prywatnego magazynowania, 
gdy przeciętna cena rynkowa trzody w Unii Europejskiej kształtuje się poniżej 
103% ceny bazowej. 
W ostatnich latach cena bazowa półtusz standardowej jakości wynosi 150,9 
euro/100 kg, czyli około 130 euro/100 kg wagi poubojowej i około 100 euro/100 kg 
wagi żywej. Skuteczność tego rodzaju interwencji jest niewielka, gdyż na ogół 
ceny rynkowe w okresach depresji są znacznie niższe od ceny bazowej. Na przykład 
jesienią 1998 roku ceny trzody w Niemczech były o około 30% niższe od ceny 
bazowej i o około 45% niższe od cen rynkowych z jesieni 1997 roku. Trzeba jednak 
podkreślić, że bez jakiejkolwiek interwencji amplituda wahań cen rynkowych 
byłaby z pewnością jeszcze większa.
Instrumentem towarzyszącym dopłatom do 
prywatnego magazynowania wieprzowiny jest subsydiowanie eksportu. Zgodnie z WTO, 
Unia Europejska może subsydiować rocznie 444 tys. ton wieprzowiny, a więc około 
40% jej eksportu.
| 
       Lata  | 
    
       Eksport (tys. ton)  | 
    
       Import (tys. ton)  | 
    
       Saldo  | 
| 
       1995  | 
    
       787  | 
    
       22  | 
    
       765  | 
| 
       1996  | 
    
       832  | 
    
       44  | 
    
       788  | 
| 
       1997  | 
    
       898  | 
    
       63  | 
    
       835  | 
| 
       1998  | 
    
       1017  | 
    
       48  | 
    
       969  | 
| 
       1999  | 
    
       1356  | 
    
       60  | 
    
       1296  | 
| 
       2000  | 
    
       1281  | 
    
       80  | 
    
       1201  | 
| 
       2001  | 
    
       1094  | 
    
       54  | 
    
       1040  | 
| 
       2002  | 
    
       1200  | 
    
       56  | 
    
       1144  | 
| 
       2006  | 
    
       1204  | 
    
       77  | 
    
       1127  | 
W ostatnich latach unijny eksport wieprzowiny kształtował się w granicach 
1,1-1,3 mln ton. Komisja Europejska nie przewiduje jego wzrostu w najbliższych 
latach.
Polska
Produkcja i spożycie
W Polsce produkcja wieprzowiny w ostatnich kilkunastu latach charakteryzuje 
się stagnacją i znacznymi wahaniami. W okresach wzrostu wynosi około 2,1 mln ton 
(w wadze poubojowej), a w okresach spadku – 1,8-1,9 mln ton.
Wraz z produkcją 
zmienia się spożycie, ale nie proporcjonalnie. Spożycie waha się w granicach 
43-46 kg/osobę w wadze poubojowej. W roku gospodarczym 2002/03 produkcja trzody 
chlewnej osiągnie po raz kolejny szczytowy poziom. Jest on wyższy od poziomu 
notowań z roku gospodarczego 2000/01 o około 15% i, jak zwykle w takiej sytuacji 
będzie znacznie przewyższać popyt. Bardzo niskie od kilku miesięcy ceny trzody 
doprowadzą do kolejnego spadku produkcji. Ceny i opłacalność produkcji 
W 
Polsce, podobnie jak w Unii Europejskiej, ceny trzody zmieniają się w kierunku 
odwrotnym w stosunku do produkcji (wykres 3). Wzrosty i spadki przeciętnych 
rocznych cen skupu trzody mieszczą się w granicach 25-45%.
Niskie i wysokie 
ceny w Polsce i w Unii Europejskiej występują mniej więcej w tym samym czasie. W 
obu sytuacjach ceny tuczników standardowej jakości (klasy E i U) w Polsce i w 
Niemczech (wyrażone w euro) są podobne. Natomiast
przeciętne ceny skupu 
trzody w Polsce są o kilkanaście procent niższe niż w Unii Europejskiej. Na 
początku br. przeciętne ceny skupu trzody w Polsce wynosiły około 3 zł/kg i na 
tym poziomie utrzymają się do połowy roku, a więc będą niższe aniżeli
w I 
półroczu 2002 roku o 21% i o 29% niższe aniżeli w I półroczu 2001 roku. Poza 
dominującym wpływem cen żywca, istotny wpływ na opłacalność produkcji i jej 
rozwój mają również ceny zbóż i pasz. Ceny zbóż także obniżyły się, ale w 
dużo
mniejszym stopniu niż ceny trzody. W rezultacie opłacalność chowu trzody 
znacząco się pogorszyła. Relacja cen trzoda: żyto w I półroczu 2003 roku wynosić 
będzie około 8: 1, a trzoda: jeczmień około 7: 1. Obie relacje będą więc węższe 
o mniej więcej
10% od relacji granicznych. Przy takiej opłacalności chów 
będzie ograniczany.
Wykres 3. Produkcja i ceny żywca wieprzowego w Polsce w latach gospodarczych

Interwencja
Dotychczasowa interwencja na rynku 
wieprzowiny w Polsce polega na zakupach tego mięsa na zapasy w okresach wysokiej 
produkcji i nadmiernej podaży oraz na upłynnianiu tych zapasów w okresach 
niskiej produkcji na rynku wewnętrznym
lub na rynkach zewnętrznych. Podobnie 
jak w Unii Europejskiej, w Polsce interwencja na rynku wieprzowiny jedynie 
łagodzi wahania produkcji i cen, ale ich nie eliminuje, ponieważ na rynku tym 
mamy do czynienia z permanentnym stanem nierównowagi między popytem a podażą. 
Stan ten jest wynikiem wielu czynników, chociażby takich, jak właściwości 
rozrodcze świń i duża w związku z tym elastyczność produkcji, niska dochodowa i 
cenowa elastyczność popytu, czy też
opóźnienie skutków na rynku w stosunku do 
decyzji produkcyjnych gospodarstw, podejmowanych pod wpływem bieżących, a nie 
przewidywanych cen. 
Handel zagraniczny wieprzowiną
Od początku 2001 roku 
handel z Unią odbywa się na zasadach wynikających z umowy o liberalizacji. Na 
jej podstawie zniknęły więc, przynajmniej formalne, przeszkody ograniczające 
import wieprzowiny z Polski. Pozostały jedynie bezcłowe
kontyngenty. W 2002 
roku import z Unii Europejskiej wyniósł 48 tys. ton mięsa, a eksport do Unii był 
znikomy. Przyczyn tak małego eksportu do Unii Europejskiej zwykło się upatrywać 
w tym, że Unia celowo go utrudnia pod pretekstem niespełniania
przez Polskę 
wymogów weterynaryjnych i fitosanitarnych. Tymczasem rzeczywistym powodem jest 
prawdopodobnie większa atrakcyjność oferty towarowej unijnej niż polskiej. 
Przykładem może być chociażby duński boczek czy szynka.
Jeśli dotychczasowe 
różnice w obustronnym zainteresowaniu handlem wieprzowiną i jej przetworami nie 
zmienią się, to nie zmieni się również bilans handlu.
Nadal będziemy więcej 
importowali z Unii niż eksportowali na tamtejsze rynki. Szans eksportu upatrywać 
więc należy prawie wyłącznie w rynkach pozaunijnych. Ich wykorzystanie jest 
bardzo ważne, gdyż Polska jest od połowy lat 90.
strukturalnym eksporterem 
wieprzowiny. Dotychczas Polska formalnie nie stosowała dopłat do eksportu 
wieprzowiny
i tym samym nie wykorzystywała przysługujących jej limitów, tj. 
ilościowego i wartościowego. Faktycznie jednak dotowało się u nas eksport 
poprzez sprzedaż półtusz wieprzowych pochodzących z zakupów interwencyjnych lub 
rotacyjnych
po cenach znacznie niższych od cen zakupu. W ramach Unii 
Europejskiej Polska będzie mogła korzystać z dopłat do eksportu z budżetu 
unijnego na zasadach obowiązujących kraje unijne.