Kampania promocyjna "Szynobusy dla gmin" prowadzona przez
Stowarzyszanie Sympatyków Komunikacji Szynowej oraz Grupę PKP rozpoczęła się 14
lipca i będzie trwała do najbliższej soboty. Wczoraj, nowoczesny, ekologiczny
i... bardzo drogi szynobus prezentowany był na Opolszczyźnie.
Kolej ma być przyszłością transportu publicznego – ma spajać regiony, umożliwiać podróżowanie, być dużym pracodawcą. Ma również dawać szanse biedniejszym i słabszym w dostępie do nauki, pracy, ośrodków zdrowia i urzędów. Świetnym rozwiązaniem dla gmin powinno być wypełnienie luki po zamykanych liniach lokalnych przez transport autobusami szynowymi Ten sposób przewożenia pasażerów ma sprawić, że ma się zacząć opłacać to, co co od lat jest nieopłacalne dla PKP. Uruchomienie tego rodzaju przewozów wymaga jednak ścisłej współpracy z władzami samorządowymi.
W związku z zapowiadaną przez PKP likwidacją połączeń kolejowych,
burmistrzowie kilku miast, które połączenia takie miałyby utracić, podjęli
inicjatywę obrony przejazdów lokalnych. Prezentacja szynobusu jest wynikiem tych
wspólnych rozmów. Zaletą tego transportu jest to, że mała liczba osób wystarczy
aby zwrócił się koszt jego eksploatacji. Organizator prezentacji chciał pokazać
mieszkańcom opolskich gmin jak wyglądają przewozy autobusem szynowym. Na razie
chodzi o to by wyrobić sobie pogląd na to, czy chcemy realizować takie zadanie.
Natomiast później w Urzędzie Marszałkowskim zostaną podjęte decyzje o tym czy
taki szynobus zostanie zakupiony – powiedziała Jolanta Barska, zastępca
burmistrza Nysy.
Prezentowany szynobus wyprodukowany przez ZNTK Poznań S.A. kosztuje 4,2 mln
zł netto. Rozwija prędkość do 110 km/h i może zabrać 195 pasażerów. Podróż
autobusem szynowym powinna być do 50% tańsza niż klasycznymi składami. Pojazd ma
także przywrócić zaufanie podróżnych do kolei. Chcemy pokazać, że warto kolei
jeszcze raz zaufać. Nawet ci, którzy już się sparzyli na kolei, powinni dać jej
jeszcze jedną szansę – zapewniał Jacek Poniewierski ze Stowarzyszenia
Sympatyków Komunikacji Szynowej. Autobus szynowy pokazuje walory nowej
komunikacji. Z jednej strony posiada zalety ekonomiczne, a z drugiej
ekologiczne. Spala dwie trzecie mniej paliwa niż skład złożony z lokomotywy i
wagonów, czyli 30 litrów ON na 100 km. Jego atutami użytkowymi są: niska
podłoga, wyświetlacze informujące o trasie, system monitorowania przedziału
pasażerskiego – maszynista dzięki kamerom widzi, co się dzieje w przedziale
pasażerskim. Szynobus posiada także zamknięty obieg WC i klimatyzację. Zaletą
jest również niski poziom hałasu i dobrze wyprofilowane siedzenia. Dzięki tym
walorom stanowi odrobinę luksusu na liniach lokalnych – dodał.
Szynobusy, podobno nie tak drogie jak prezentowany, jeżdżą już na liniach lokalnych Wielkopolski oraz w okolicach Lublina i Bydgoszczy. Dwa szynobusy trafią wiosną przyszłego roku na Dolny Śląsk. Decyzja o tym, czy pojazdy takie będą obsługiwały połączenia lokalne na Opolszczyźnie, zapadnie w Urzędzie Marszałkowskim. Władzom lokalnym oczywiście marzy się takie rozwiązanie kłopotów z komunikacją. Chcemy brać udział w rozwijaniu komunikacji w pełnym tego słowa znaczeniu. Osobowy transport kolejowy powinien przebiegać bez zakłóceń i szybko. Każdy mieszkaniec powianiem mieć możliwość niedrogiego i szybkiego dostania się między innymi do siedziby urzędów powiatowych czy wojewódzkich. Komunikacja powinna być szybka, sprawna i tania – powiedział Jan Woźniak burmistrz Otmuchowa.