aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1
aaaaaaaaKongres Mięsny

Szynobusy dla gmin

23 lipca 2003

Kampania promocyjna "Szynobusy dla gmin" prowadzona przez Stowarzyszanie Sympatyków Komunikacji Szynowej oraz Grupę PKP rozpoczęła się 14 lipca i będzie trwała do najbliższej soboty. Wczoraj, nowoczesny, ekologiczny i... bardzo drogi szynobus prezentowany był na Opolszczyźnie. 

Kolej ma być przyszłością transportu publicznego – ma spajać regiony, umożliwiać podróżowanie, być dużym pracodawcą. Ma również dawać szanse biedniejszym i słabszym w dostępie do nauki, pracy, ośrodków zdrowia i urzędów. Świetnym rozwiązaniem dla gmin powinno być wypełnienie luki po zamykanych liniach lokalnych przez transport autobusami szynowymi Ten sposób przewożenia pasażerów ma sprawić, że ma się zacząć opłacać to, co co od lat jest nieopłacalne dla PKP. Uruchomienie tego rodzaju przewozów wymaga jednak ścisłej współpracy z władzami samorządowymi. 

W związku z zapowiadaną przez PKP likwidacją połączeń kolejowych, burmistrzowie kilku miast, które połączenia takie miałyby utracić, podjęli inicjatywę obrony przejazdów lokalnych. Prezentacja szynobusu jest wynikiem tych wspólnych rozmów. Zaletą tego transportu jest to, że mała liczba osób wystarczy aby zwrócił się koszt jego eksploatacji. Organizator prezentacji chciał pokazać mieszkańcom opolskich gmin jak wyglądają przewozy autobusem szynowym. Na razie chodzi o to by wyrobić sobie pogląd na to, czy chcemy realizować takie zadanie. Natomiast później w Urzędzie Marszałkowskim zostaną podjęte decyzje o tym czy taki szynobus zostanie zakupiony – powiedziała Jolanta Barska, zastępca burmistrza Nysy.

Prezentowany szynobus wyprodukowany przez ZNTK Poznań S.A. kosztuje 4,2 mln zł netto. Rozwija prędkość do 110 km/h i może zabrać 195 pasażerów. Podróż autobusem szynowym powinna być do 50% tańsza niż klasycznymi składami. Pojazd ma także przywrócić zaufanie podróżnych do kolei. Chcemy pokazać, że warto kolei jeszcze raz zaufać. Nawet ci, którzy już się sparzyli na kolei, powinni dać jej jeszcze jedną szansę – zapewniał Jacek Poniewierski ze Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej. Autobus szynowy pokazuje walory nowej komunikacji. Z jednej strony posiada zalety ekonomiczne, a z drugiej ekologiczne. Spala dwie trzecie mniej paliwa niż skład złożony z lokomotywy i wagonów, czyli 30 litrów ON na 100 km. Jego atutami użytkowymi są: niska podłoga, wyświetlacze informujące o trasie, system monitorowania przedziału pasażerskiego – maszynista dzięki kamerom widzi, co się dzieje w przedziale pasażerskim. Szynobus posiada także zamknięty obieg WC i klimatyzację. Zaletą jest również niski poziom hałasu i dobrze wyprofilowane siedzenia. Dzięki tym walorom stanowi odrobinę luksusu na liniach lokalnych – dodał.

Szynobusy, podobno nie tak drogie jak prezentowany, jeżdżą już na liniach lokalnych Wielkopolski oraz w okolicach Lublina i Bydgoszczy. Dwa szynobusy trafią wiosną przyszłego roku na Dolny Śląsk. Decyzja o tym, czy pojazdy takie będą obsługiwały połączenia lokalne na Opolszczyźnie, zapadnie w Urzędzie Marszałkowskim. Władzom lokalnym oczywiście marzy się takie rozwiązanie kłopotów z komunikacją. Chcemy brać udział w rozwijaniu komunikacji w pełnym tego słowa znaczeniu. Osobowy transport kolejowy powinien przebiegać bez zakłóceń i szybko. Każdy mieszkaniec powianiem mieć możliwość niedrogiego i szybkiego dostania się między innymi do siedziby urzędów powiatowych czy wojewódzkich. Komunikacja powinna być szybka, sprawna i tania – powiedział Jan Woźniak burmistrz Otmuchowa.


POWIĄZANE

Klienci Poczty Polskiej mogą skorzystać z nowej usługi dotyczącej przesyłek reje...

Oficjalnie zostało potwierdzone, że Rada Nadzorcza Krajowej Grupy Spożywczej w d...

Krajowa Rada Izb Rolniczych informuje, że jest organizatorem wypoczynku letniego...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę