aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Produkować czy nie produkować?

6 grudnia 2001

O obecnej sytuacji na rynku drobiarskim w rozmowie z prof. dr. hab. Zbigniewem Dobrzańskim z Akademii Rolniczej we Wrocławiu

  • Jest Pan profesorem Katedry Higieny Zwierząt i Środowiska Hodowlanego. Jaka, Pana zdaniem, jest produkcja drobiu w Polsce?

Polska produkuje blisko 8 mld jaj rocznie, przy czym pogłowie kur wynosi ponad 40 mln, natomiast roczne spożycie na jednego mieszkańca wynosi około 190 jaj. Dla porównania –  mieszkaniec Unii Europejskiej zjada rocznie 220-230 jaj, Amerykanin 240-250 jaj, a Japończyk czy Izraelita ponad 350 jaj. Trudno te narody posądzać o głupotę żywieniową. Cholesterol z jaj jest słabo przyswajalny i mniej się go odkłada w naczyniach krwionośnych, gdyż w jajach są naturalne substancje hamujące np. lecytyny. Jaja zawierają cholesterol lekki (LDL) i ciężki (HDL). Trzeba wiedzieć, że cholesterol ciężki działa korzystnie. Jeżeli zwiększylibyśmy spożycie jaj przez statystycznego mieszkańca o 1 sztukę w tygodniu, to wówczas wewnętrzny rynek pochłonąłby 2 mld jaj, a to oznaczałoby wzrost produkcji o 1/4. Przy takiej chłonności rynku nie byłoby napięć, które widoczne są obecnie.

Nadprodukcja występująca w Polsce ma charakter sezonowy i pojawia się w okresie wiosenno-letnim, gdyż wchodzą w nieśność kury z chowu przyzagrodowego. Kury te stanowią połowę całej populacji. Przyczyną sezonowej nadprodukcji w Polsce jest m.in. brak kontroli nad rynkiem jajczarskim, brak ewidencji producentów oraz wielkości produkcji, brak systemu skupu, kontraktacji.

  • Co należy zrobić, aby to polscy producenci trafili na polski rynek drobiarski, a nie firmy zagraniczne?

Import był, jest i będzie. Nie jest prawdą, że jest on duży. Wg danych Ministerstwa Rolnictwa i GUS nie przekracza 30 mln jaj, co stanowi około 0,4%. Natomiast eksport jest mały i wynosi około 5 mln jaj rocznie.

  • Czy można zwiększyć eksport?

Trudno, gdyż świeże jaja nie są łatwym towarem eksportowym. Wymagają one specjalnych opakowań, a trwałość produktu jest stosunkowo mała. Na rynku unijnym notowana jest nadprodukcja. Tylko sama Holandia, która jest cztery razy mniejsza od Polski, produkuje 10 mld jaj –  w tym dużo na eksport i to głównie do Niemiec. Rynek unijny jest uregulowany. Obowiązują tu kwoty dostępu, których nie ma Polska.
Łatwiejszym towarem eksportowym są natomiast jaja proszkowane lub płynne (UHP), które w krajach Unii Europejskiej stanowią 25%, a w Stanach Zjednoczonych 30% w bilansie handlu jajami. W Polsce istnieje jedna duża przetwórnia jaj –  Owopol w Nowej Soli, jak również kilka mniejszych na Śląsku i w południowej części Polski. Łącznie nie przetwarzamy więcej niż 5% produkcji jaj.

  • Jak Pan uważa, dlaczego przetwórstwo jaj nie jest w naszym kraju tak dobrze rozwinięte?

Przetwórnie jaj wymagają skomplikowanych technologii produkcji i urządzeń do wybijania, homogenizacji, pasteryzacji i pakowania. Technologie są bardzo drogie.

  • Czy istnieje możliwość zwiększenia konsumpcji jaj?

Jest to trudne zadanie, gdyż brak jest marketingu i reklamy. Trzeba zwiększyć asortyment jaj. Pojawiły się Bio-jaja i Eko-jaja. Bio-jaja to jaja, które są wzbogacone w kwasy nienasycone EPA i DHA. Wykazują one działanie prozdrowotne u człowieka. Są one również bogate w selen, jod, witaminę B12 i witaminę E.
Eko-jaja powinny pochodzić z fermy, gdzie drób utrzymuje się w systemie wolnym. Takie gospodarstwo musi posiadać atest Ekolandu, co wynika z ustawy o rolnictwie ekologicznym (z marca 2001 r.).

  • Jak Pan widzi przyszłość polskiego rynku drobiarskiego?

Obecna sytuacja w drobiarstwie determinowana jest ogólną sytuacją ekonomiczną kraju, a także i materialną pozycją polskich rodzin. Człowiek, gdy oszczędza, to oszczędza na żołądku. Jednak na najbliższy czas perspektywy są dobre. Jestem optymistą, jeśli chodzi o polskie drobiarstwo. Jaja i mięso kurze cieszą się dużym popytem wśród mieszkańców wsi, miast i rejonów przygranicznych.

  • Dziękuję za rozmowę

Rozmawiała Justyna Chodorowska
Oprac. IL

POWIĄZANE

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych i Biuro Przedstawiciela Handlu USA po...

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co tr...

Komisja ds. Konkurencji Republiki Południowej Afryki oraz niezależny organ podle...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę