OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Ważny eksport polskich produktów mleczarskich

3 grudnia 2015
Jak podał Bank Gospodarki Żywnościowej, 2013 rok był dość korzystny dla sektora mleczarskiego. Niemniej, dotyczyło to przede wszystkim przetwórców nastawionych na sprzedaż eksportową. Według danych PontInfo w trzech pierwszych kwartałach ub. r. w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób wartość przychodów wzrosła bowiem o 9 proc. wobec analogicznego okresu 2012 r., podczas gdy wartość sprzedaży zagranicznej aż o 22 proc. Oznacza to, że na przestrzeni 2013 roku udział eksportu w przychodach firm z branży zwiększył się o prawie 2 punkty procentowe. W I połowie 2014 r. eksport nadal będzie rósł, m.in. dzięki słabemu złotemu.

Potwierdzają to informacje Ministerstwa Finansów (za MRiRW), zgodnie z którymi w pierwszych dziesięciu miesiącach 2013 r. wartość wywozu artykułów mlecznych była o ponad 16% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 1332,0 mln euro. Ze względu na lekkie umocnienie złotego, przychody wyrażone w polskiej walucie wzrosły o 15% do 5567,4 mln zł.
Tak dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim wysokim cenom artykułów mleczarskich na rynku globalnym, ponieważ w ujęciu ilościowym eksport został zwiększony jedynie w przypadku serów i twarogów oraz serwatki.
Jeżeli chodzi o najważniejszy produkt eksportowy Polski, sery, w analizowanym okresie jego sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła o ponad 16% do 173,0 tys. ton. Podobnie jak w 2012 roku, było to możliwe dzięki istotnemu zwiększeniu dostaw na rynek rosyjski - o 37% z 16,8 tys. t w pierwszych dziesięciu miesiącach 2012 r. do 23,0 tys. t w 2013 roku. Silnie wzrosły także wysyłki do Niemiec - o 24% w relacji rocznej do 20,3 tys. t, oraz Wielkiej Brytanii - o 24% do 8,3 tys. ton.
Jak wcześniej wspomniano, w analizowanym okresie znacząco większy niż rok wcześniej (o 27%) był także eksport serwatki - wolumen wywozu sięgnął 206,1 tys. ton. Przy czym, o ile 2012 r. podstawowym rynkiem zbytu dla tego produktu były kraje UE (głównie Holandia i Niemcy) z 55% udziałem w wartości sprzedaży, o tyle w 2013 r. rosło znaczenie eksportu pozaunijnego (najważniejsi partnerzy handlowi to: Chiny, Indonezja, Malezja, Tajlandia).
W odniesieniu do pozostałych artykułów mlecznych odnotowano obniżki wolumenu eksportu, przy wzroście wartości sprzedaży. W największym stopniu spadła ilość wyeksportowanego mleka w proszku - o ponad 20% w relacji rocznej do 78,3 tys. ton (wartość wywozu była natomiast o prawie 5% wyższa w relacji rocznej i sięgnęła 212,9 mln euro). Z kolei wolumen eksportu masła był o prawie 2% niższy niż przed rokiem (wyniósł 27,3 tys. t), zaś wartość wzrosła o 25% do 101,0 mln euro.
Oczekujemy, że w I połowie 2014 r. eksport nadal będzie rósł, m.in. dzięki słabemu złotemu. Niemniej dynamika wzrostu prawdopodobnie wyhamuje, także ze względu na nasilenie konkurencji na rynku globalnym (wzrost produkcji mleka u czołowych eksporterów).



POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki, jeden z wiodących producentów serów dojrzewających...

Przyspieszone tempo wdrażania regulacji CSRD (Corporate Sustainability Reporting...

Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wzię...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę