OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Więcej pieniędzy na ,,szklankę mleka''

27 kwietnia 2011
Branży mleczarskiej udało się porozumieć z rządem w sprawie finansowania programu "szklanka mleka"; oznacza to, że w przyszłym roku szkolnym na ten cel będzie ok. 120 mln zł - poinformowała PAP we wtorek dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.
Dzięki porozumieniu na program przeznaczono o ok. 2 mln zł więcej niż w tym roku. Akcja jest współfinansowana z UE oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa.
Dyr. Maliszewska uważa, że dobrze się stało, że ze względu na polską prezydencję i wcześniejsze przygotowywanie budżetu na 2012 r. projekt rozporządzenia w sprawie dopłat do mleka trafił już do konsultacji.
Zdaniem Maliszewskiej producenci mleka mają w przyszłym roku zapewnioną opłacalność produkcji mleka dla szkół.
O tym, czy dzieci będą piły mleko w ramach programu, decydują szkoły. "Wielu dyrektorów placówek oświatowych rozumie, że to ważne dla rozwoju dzieci, ale część szkół nie chce się angażować w żadną akcję, a nawet czasem tłumaczy, że dzieci nie mogą pić mleka, bo mają alergię" - tłumaczyła Maliszewska.
Według Agencji Rynku Rolnego, w tym roku szkolnym mleko pije ok. 2,4 mln dzieci, czyli mniej więcej tyle samo, ile w poprzednim roku.
Z programu korzysta w sumie 16,7 tys. placówek oświatowych, m.in. ok. 9,4 tys. szkół podstawowych, ok. 600 gimnazjów i ponad 2,4 tys. przedszkoli. W ubiegłym roku szkolnym w akcji uczestniczyło 14,6 placówek. Największe zainteresowanie programem wykazują placówki oświatowe woj. opolskiego i podkarpackiego.
Polska jest liderem w realizacji unijnego programu "szklanka mleka", wyprzedza kraje "starej" Unii, np. Niemcy, Wielką Brytanię, Francję, w których akcja trwa od ponad 20 lat.
W naszym kraju program "szklanka mleka" ruszył w 2004 r., wtedy objął 600 tys. dzieci. Na dobre zaczął się w 2007/2008 r., po wprowadzeniu dopłaty krajowej (dzieci w podstawówkach dostają mleko bezpłatnie). Wówczas (2008 r.) nastąpił największy wzrost liczby dzieci uczestniczących w unijnej akcji - z 776 tys. do 2 mln 157 tys.
Dziecko w ramach akcji może dostać jednorazowo 0,25 litra np. mleka lub jogurtu, przez trzy dni w tygodniu. W poprzednich latach produkty trafiały do szkół pięć razy w tygodniu. Najczęściej dzieci piją mleko, choć w ramach programu można także spożywać mleko smakowe, jogurty, twarożki i sery. Zdaniem Maliszewskiej, lepiej byłoby, gdyby dzieci mogły dostawać mleko codziennie, ale branża rozumie, że ze względu na trudności finansowe trzeba było akcję ograniczyć.
Jak zapewniła Maliszewska, "szklanka mleka" jest jednym z najlepszych programów kształtujących zdrową dietę wśród dzieci. Dostają one mleko w kolorowych kartonikach. Dodatkowo prowadzone są programy edukacyjne, które poprzez różnego rodzaju zabawę wyjaśniają, dlaczego warto pić mleko. Dla wielu maluchów jest to często jedyny posiłek zastępujący drugie śniadanie - podkreśla Maliszewska.
Poinformowała, że Polska Izba Mleka przygotowuje inny, "bardzo niekonwencjonalny" projekt promujący spożycie mleka. Ma on być współfinansowany przez UE, prawdopodobnie ruszy w przyszłym roku.

POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki, jeden z wiodących producentów serów dojrzewających...

Przyspieszone tempo wdrażania regulacji CSRD (Corporate Sustainability Reporting...

Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wzię...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę