aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Klienci telekomunikacyjni zyskają po wejściu Polski do UE

30 kwietnia 2003

Eksperci rynku telekomunikacyjnego oceniają, że w tym sektorze gospodarki klienci mogą spodziewać się głównie korzyści po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zwiększy się ochrona praw konsumentów, a ceny usług nie wzrosną.

W tej chwili wszystkie regulacje unijne są pro konsumenckie, a w Polsce ochrona klientów w dziedzinie telekomunikacji prawie nie istnieje, więc skorzystamy na tym – powiedział doradca Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Tomasz Kulisiewicz. Eksperci oceniają, że ceny usług w sektorze telekomunikacyjnym (zgodnie z regulacjami Unii obejmuje on nie tylko telefonię stacjonarną i komórkową, ale również informatykę oraz telewizję cyfrową) nie wzrosną, ale na obniżkę trzeba będzie poczekać. Zdaniem jednych – nie długo, zdaniem innych – nawet parę lat. Na spadek cen wpłynie konkurencja. Jednak zanim zagraniczne firmy nabiorą zaufania do naszego rynku i zaczną tu inwestować, może minąć kilka lat. To samo dotyczy wdrażania dyrektyw unijnych, które przyśpieszą liberalizację tego rynku – uważa analityk z Centrum im. Adama Smitha, Andrzej Piotrowski. Inni eksperci twierdzą, że ceny niektórych usług, np. rozmów z telefonu stacjonarnego na komórkę, osiągnęły już taki poziom, że nie ma możliwości, aby zwiększyły się jeszcze bardziej. Fachowcy oceniają, że likwidując monopol na rynku telekomunikacyjnym i tworząc warunki dla rozwoju konkurencji, Polska powinna skorzystać z doświadczeń krajów Unii, które również borykały się z tym problemem.   

 W  latach 90-tych Komisja Europejska wydała pakiet dyrektyw, które unormowały rynek telekomunikacyjny. Przewidują one między innymi wprowadzenie zasady równego traktowania wszystkich operatorów, ustanowienie reguł ochrony wolnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym wraz z określeniem wzajemnych relacji pomiędzy operatorami. W krajach Unii operatorzy, którzy mają dominującą pozycje na rynku (powyżej 25%), podlegają ściślejszej kontroli urzędów, a prawo nakłada na nich dodatkowe obowiązki. Muszą stosować ceny wynikające z faktycznie poniesionych kosztów. Taryfy te podlegają zatwierdzeniu przez specjalna komisję. W Polsce operatorem o znaczącej pozycji jest Telekomunikacja Polska (około 80 % rynku) i operatorzy komórkowi.

Analitycy uważają, że regulowanie cen, oprócz korzyści dla abonentów, ma ma także pozytywny wpływ na rozwój konkurencji, bo równoważy pozycje operatorów, którzy już działają, oraz tych, którzy wchodzą dopiero na rynek. Poza tym unijna zasada promowania nowych operatorów, która będzie obowiązywać Polskę, oprócz systematycznego obnażania cen usług przyczynia się do rozwoju innowacyjności na tym rynku.


POWIĄZANE

Łączna powierzchnia uprawy kukurydzy w Polsce w roku 2023 przekroczyła 1,8 mln h...

MSD Animal Health zaprasza do konkursu “Pignnovation Award”  Udział mogą wziąć u...

Rada Polityki Pieniężnej podjęła wczoraj decyzję o utrzymaniu stóp procentowych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę