aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Polska lubi miód

18 lutego 2009
Polska już w X wieku uzyskała miano krainy „obfitująca w zboże, mięso, miód i ryby”. O tym, że miód był niezwykle ceniony w naszym kraju świadczy chociażby fakt, że niejednokrotnie płacono nim kary sądowe. Co więcej za dewastację barci lub kradzież pszczół groziła kara śmierci.  W XIII wieku ogromną popularność zyskał sobie miód pitny. Był on tak drogocenny, że władcy często na miejsce jego leżakowania wyznaczali specjalną część królewskiego skarbca. Jeszcze w renesansie Polacy bardzo często osładzali sobie życie miodem, używając go jako dodatku do potraw i napojów. Czy nadal możemy powiedzieć, o naszym kraju, że jest „krainą mlekiem i miodem płynącą?.

Dziś w blisko co czwartym gospodarstwie domowym w Polsce spożywa się miód co najmniej raz w tygodniu. Choć mamy problem z rozróżnianiem jego rodzajów, zdecydowanie uważamy go za zdrowszy od cukru. W świetle badań wyraźnie widać, jak silnie miód związał się z kuchnią i obyczajowością w naszym społeczeństwie.

W dniach 20-24 listopada 2008 ośrodek GFK Polonia na zlecenie Stowarzyszenia Pszczelarzy Zawodowych przeprowadził badania dotyczące zwyczajów oraz postaw Polaków wobec miodu.

Miodowa demografia
W przypadku 23 proc. gospodarstw domowych w Polsce miód jest spożywany co najmniej raz w tygodniu, w tym w 7 proc. gospodarstw jada się go codziennie lub prawie codziennie. Walory miodu najczęściej doceniają kobiety. Tylko jedna na sto ankietowanych osób stwierdziła, że miodu nie lubi. Wśród osób, które deklarują, że miodu nie jedzą, więcej jest osób z wykształceniem zawodowym. Trochę częściej także po miód sięgają osoby pochodzące z gospodarstw domowych bez dzieci, z wyższym wykształceniem.

Miód nasz powszedni
Blisko 15 proc. jedzących go osób nie rozróżnia jego rodzajów. Ci, którzy są świadomi jego odmian, preferują wielokwiatowy (36 proc.) i lipowy (23 proc.). Kolejne wskazania innych gatunków miodu (np. akacjowy, wrzosowy, gryczany, rzepakowy) nie przekraczają 5 proc.

Polacy zwykle raczą się miodem o poranku. Najczęściej smarują nim pieczywo bądź słodzą herbatę. Obie odpowiedzi uzyskały po 60  proc. wskazań. Co ciekawe, do herbaty miód najczęściej dodają gospodynie domowe (78 proc.). Co piąta osoba jedząca miód spożywa go bezpośrednio ze słoika, na wiele sobie tylko znanych sposobów. Do innych potraw miód wykorzystuje 8 proc. respondentów.

Miód krzepi
Polacy bardzo chętnie sięgają po miód, chociaż robią to nieregularnie. Połowa jedzących miód przezornie dużo częściej spożywa go w okresie jesienno-zimowym. Wiąże się to głównie
ze spadkiem odporności i osłabieniem, co podkreśla 54 proc. konsumentów. Nie dziwi zatem opinia zdecydowanej większości Polaków (93 proc.), że miód wzmacnia organizm i jest źródłem wielu witamin. Podobnie wysoki odsetek (ponad 92 proc.) podkreśla, że miód jest zdrowszy od cukru.
Aż 50 proc. Polaków uważa, że słodycz miodu nie tuczy i śmiało można go spożywać podczas diety.
Badanie zostało zrealizowane na reprezentatywnej, losowej próbie adresowej 1000 Polaków
w wieku 15+ i jest sondażem opinii.

-----------------------------------------------------------------------------
O kampanii „Życie miodem słodzone”

Projekt „Życie miodem słodzone” jest ogólnopolską kampanią edukacyjną na rzecz promocji naturalnego miodu i produktów pszczelich. Kampania, która  rozpoczęła się w lutym 2008., jest realizowana w ramach mechanizmu „Wsparcia działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych Unii Europejskiej”. Głównym celem działań jest upowszechnienie spożycia miodu w Polsce, przełamanie sezonowości konsumpcji oraz budowanie świadomości konsumentów na temat różnorodności odmian i zastosowań miodu.
Organizatorem kampanii „Życie miodem słodzone” jest Stowarzyszenie Pszczelarzy Zawodowych - ogólnopolska organizacja branżowa, której celem jest integracja środowiska pszczelarskiego oraz praca na rzecz rozwoju i ochrony pszczelarstwa (www. pszczelarze.zawodowi.pl).
Projekt kampanii finansowany jest ze środków Unii Europejskiej (50 proc.), Rzeczpospolitej Polskiej (30 proc.) oraz Stowarzyszenia Pszczelarzy Zawodowych (20 proc.).
Więcej informacji na temat kampanii „Życie miodem słodzone” na www.zyciemiodemslodzone.info  


POWIĄZANE

jak NGT mogą wesprzeć polskie rolnictwo w kierunku zrównoważonego rozwoju i konk...

Wczoraj,na Jasnej Górze, odbyły się niezwykle podniosłe uroczystości związane z ...

Rada Eeuropy formalnie przyjęła wczoraj ukierunkowany przegląd niektórych podsta...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę