Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi 28 sierpnia rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym .
Senat zaproponował dwie poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki m.in. zakładały, iż oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego następuje na okres 10 lat, chyba że strony ustalą dłuższy okres. Komisja dysponowała opinią ministra właściwego do spraw członkostwa RP w UE stanowiącą, iż poprawki nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącą sprawozdania z realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Roczne sprawozdanie z realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 opracowywane jest na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), corocznie w terminie do dnia 30 czerwca.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Stanisław Plocke poinformował, że ogółem w ramach Programu do dnia 31 grudnia 2012 r. złożono i zatwierdzono do realizacji 5.066.677 wniosków o przyznanie pomocy, z czego w ramach Osi 1 - 168.911 wniosków, Osi 2 - 4.842.920 wnioski, Osi 3 33.637 wniosków, Osi 4 - 19.455 wniosków oraz w ramach pomocy technicznej 1 754 wnioski. Zakontraktowano łączenie ok. 85% środków Programu. Do końca 2012 r. zrealizowano płatności w kwocie 41,29 mld zł (ponad 57% budżetu Programu).
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Środowiska o zasadach funkcjonowania parków krajobrazowych - zadaniach i możliwościach realizacji.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, główny konserwator przyrody - Janusz Zaleski, przedstawił informacje o podstawie prawnej tworzenia parków krajobrazowych, którą daje ustawa o ochronie przyrody. Minister poinformował, że dotychczas utworzono 122 parki krajobrazowe, które zajmują ok. 8,1% powierzchni kraju. Największą powierzchnię w parkach krajobrazowych zajmują lasy (ponad 53%) oraz łąki, pastwiska i grunty orne (35%), zaś jeziora, rzeki i inne ekosystemy wodne zajmują nieco ponad 5%.
Najczęściej występującymi problemami związanymi z funkcjonowaniem parków krajobrazowych jest m.in. luka prawna w ustawie o ochronie przyrody w zakresie tworzenia i funkcjonowania parków krajobrazowych położonych na terenie więcej niż jednego województwa, przepis dotyczy zasad i zakresu wykonywania przez Służby Parków Krajobrazowych zadań w odniesieniu do innych form ochrony przyrody położonych w granicach parku krajobrazowego. Według stanowiska NIK problemem w funkcjonowaniu parków krajobrazowych jest brak ustawowych regulacji w zakresie współpracy regionalnych dyrekcji ochrony środowiska z parkami krajobrazowymi. Szczególnie znaczącym problemem jest powszechne łagodzenie w uchwałach sejmików województw obowiązujących w parkach zakazów i nakazów oraz niewystarczający zasób kadrowy.
W dyskusji posłowie pytali m.in. o postęp prac rządu w sprawie przesunięcia środków z polityki spójności na działania programu rozwoju obszarów wiejskich, o możliwość zabudowy mieszkalnej w odległości mniejszej niż 100 metrów od zbiorników wodnych oraz czy lista parków krajobrazowych jest zamknięta, czy można tworzyć nowe parki krajobrazowe.
W ramach spraw bieżących przewodniczący Komisji poseł Krzysztof Jurgiel (PiS) w trybie art. 157 regulaminu Sejmu zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o informację w sprawie decyzji Komisji Europejskiej i postępowań administracyjnych w celu wyłączenia finansowania WPR w latach 2004-2013.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o udziale w pracach Rady Ministrów UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w lipcu 2013 r.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictw i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke przedstawił agendę spotkania, która obejmowała m.in. program prac prezydencji litewskiej w Radzie Unii Europejskiej w II półroczu 2013 r. oraz pakiet dotyczący reformy Wspólnej Polityki Rolnej.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o:
- realizacji ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2011 nr 233 poz. 1382), ze wskazaniem głównych problemów związanych z obrotem ziemią w kontekście konieczności zmniejszenia powierzchni dzierżawy o 30%, w tym możliwości uzyskania kredytów preferencyjnych,
- realizacji postulatów porozumienia z dnia 11 stycznia 2013 r., zawartego pomiędzy Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezesem Agencji Nieruchomości Rolnych a Międzyzwiązkowym Komitetem Protestacyjnym Rolników Województwa Zachodniopomorskiego,
- stanie prac nad projektem ustawy o dzierżawie nieruchomości rolnych.
Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych - Leszek Świętochowski, przedstawiając informację o realizacji ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wskazał, że w zakresie wyłączeń z umów dzierżawy 30% użytków rolnych ANR wysłała do dzierżawców nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa 1085 zawiadomień, proponując wyłączenia 135.753 ha. Podpisanych zostało 675 aneksów do umów na wyłączenie 77.453 ha użytków rolnych. W stosunku do 410 umów na łączną powierzchnię 58.351 ha dzierżawcy odrzucili zaproponowane warunki wyłączenia gruntów. Wyłączane grunty sukcesywnie przeznaczane są do sprzedaży, w szczególności w przetargach ograniczonych na rzecz rolników indywidualnych.
Najważniejsze postulaty porozumienia z dnia 11 stycznia 2013 r., zawartego pomiędzy Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezesem Agencji Nieruchomości Rolnych a Międzyzwiązkowym Komitetem Protestacyjnym Rolników Województwa Zachodniopomorskiego dotyczą sprzedaży i dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Wśród nich są zapewnienia, że Agencja odstępuje od przeprowadzenia przetargu na wniosek upoważnionego przez izbę rolniczą członka komisji albo po zgłoszeniu sprzeciwu izby rolniczej, w związku z uzasadnionymi wątpliwościami odnośnie do osób mających uczestniczyć w przetargu oraz w że przypadku dwukrotnego odwołania przetargu Agencja przeznacza nieruchomość do przetargu ograniczonego na dzierżawę krótkoterminową, nie krótszą niż jeden okres wegetacyjny. Agencja na wniosek dzierżawcy, pozytywnie zaopiniowany przez izbę rolniczą może przedłużyć umowę zawartą w tym trybie na okres przekraczający 3 lata.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Ziemią MRiRW - Zbigniew Abramowicz poinformował, że w resorcie nie są prowadzone prace nad projektem ustawy o dzierżawie nieruchomości rolnych, natomiast przygotowywany jest projekt ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, który dotyczy kwestii dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Komisja rozpatrzyła Raportu z działalności Agencji Nieruchomości Rolnych na Zasobie Własności Rolnej Skarbu Państwa w 2012 r.
Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o gospodarowaniu Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa przez Agencję Nieruchomości Rolnych.
Dyrektor delegatury NIK w Poznaniu - Jan Kołtun, przedstawił informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli: Gospodarowanie Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa przez Agencję Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Poznaniu.
NIK oceniła negatywnie sposób gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa w latach 2006-2012 (I półrocze) pomimo pozytywnej oceny wysokiego stopnia zagospodarowania Zasobu oraz jego ewidencjonowania. Przyczyną nieprawidłowości było nieprzestrzeganie regulacji ustawowych i przepisów wewnętrznych Agencji, a także nienależyte zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa w przypadku sprzedaży czy dzierżawy nieruchomości oraz niewykorzystywanie wszystkich uprawnień wobec użytkowników bezprawnie korzystających z Zasobu. Ocenę tę uzasadniły też nieprawidłowości przy udzielaniu ulg w spłacie należności, niska skuteczność działań windykacyjnych zaległości Skarbu Państwa oraz niepełna realizacja wniosków pokontrolnych sformułowanych po przednich kontrolach NIK. Wyniki kontroli wskazują, że do powstania ww. nieprawidłowości przyczynił się także nieskuteczny system nadzoru właścicielskiego. Podczas realizacji niektórych zadań zaistniały okoliczności noszące znamiona mechanizmów korupcjogennych.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała i przyjęła do wiadomości informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat funkcjonowania rynku mleka po 2013 r. w świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 261/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do stosunków umownych w sektorze mleka i przetworów mlecznych oraz rozwiązań przyjętych w ramach porozumienia z 26 czerwca 2013 r. dotyczącego Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie COM (2011) 626 - wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych.
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.
Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Krystyna Gurbiel.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Dotyczy on wdrożenia przepisów obligatoryjnych dotyczących uznawania organizacji producentów w sektorze mleka i przetworów mlecznych oraz przepisy o charakterze fakultatywnym umożliwiające uznawanie zrzeszeń uznanych organizacji producentów w sektorze mleka i przetworów mlecznych.
6797168
1