aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Borówka, aronia, truskawka i minikiwi notują największe wzrosty spożycia

29 października 2021
Borówka, aronia, truskawka i minikiwi notują największe wzrosty spożycia

Kantar monitoruje konsumpcję wszystkich najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Patrząc na październikowe wyniki, rok do roku, najbardziej zyskały borówka (wzrost o 30%), aronia (o 29%), truskawka (o 18%) oraz minikiwi (o 9%). Najpopularniejszymi owocami października były jabłka, śliwki i gruszki. Najpopularniejszymi warzywami w październiku były ziemniaki, pomidory i cebula. Ich wysoka konsumpcja ma charakter całoroczny.

polska smakuje_pasek (1).jpg
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 października 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
 
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.


Wzrost konsumpcji polskich superowoców
 

W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach w ubiegłym roku, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Chociaż czasami takie deklaracje są nieco „na wyrost” – to można je odczytać jako zwiastuny przyszłego zainteresowania i zwiększenia konsumpcji, a może nowych trendów

- mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.

 
Wyniki deklaracji konsumpcji w październiku należy odnieść do wyników sprzed roku. Najbardziej zyskała borówka, aronia, truskawka i minikiwi.
Borówka zyskała 30%. Na początku października br. 30% Polaków zadeklarowało, że jadło borówki, w tygodniu poprzedzającym badanie. Rok wcześniej to było 23%. Daje to wzrost o 7 p.p, czyli 30%.

W przypadku aronii mowa o wzroście deklaracji konsumpcji o 29%. W październiku 18% Polaków, rok temu 14%, wzrost o 4 p.p., czyli 29%.

Trzecia wśród owoców jagodowych truskawka zanotowała wzrost o 18%. Na początku października 2021 roku jadło truskawki 20% Polaków. W październiku 2020 roku konsumpcję deklarowało 17%, wzrost o 3 p.pl, czyli o 18%.

Systematycznie rośnie konsumpcja i zasięg dystrybucji polskiego minikiwi. W październiku 2020 roku 11% Polaków deklarowało spożycie minikiwi, w październiku 2021 roku już 12%. Potwierdza to skalę penetracji rynku. 1 p.p. oznacza tu wzrost o 9%. Ten wyniki daje minikiwi czwarte miejsce.

Konsumpcja owoców w październiku 
Najpopularniejszym owocem w październiku były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (90%).
 
Jabłka jedzone są najczęściej. 10% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 16% 4-5 razy w tygodniu.
 
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się śliwki, które jadło 61% badanych. Spożycie śliwek jest wyższe niż przed rokiem (o 4 p.p.).
Ponad połowa (56%) Polaków na początku września jadła gruszki. To więcej niż przed rokiem (o 4. p.p.).
 
W październiku wzrosło spożycie jabłek z 87% do 90% oraz gruszek z 49% do 56%. O 2 p.p wzrosło także, do 18%, spożycie aronii.

Konsumpcja warzyw w październiku 
Najpopularniejszym warzywem w październiku były ziemniaki, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje 98% Polaków.
Na drugim i trzecim miejscu wśród warzyw znalazły się pomidory i cebula, które jadło odpowiednio 95% oraz 90% badanych.

Konsumpcja marchwi, pomidorów, a także ogórków, cebuli i papryki jest wysoka przez cały rok, a obserwowane wahania sezonowe niewielkie. To ulubione warzywa Polaków, które dostępne i jedzone są niezależnie od sezonu.
 
W stosunku do września wzrosło spożycie cebuli (o 3 p.p), papryki (o 3 p.p), dyni (o 7 p.p), kapusty (o 8 p.p), pieczarek (o 6 p.p).
Spadek odnotowały: ogórki (o 3 p.p) oraz cukinia (o 3 p.p).
 

Spożywanie owoców i warzyw podczas poszczególnych posiłków

Polacy najczęściej jedzą warzywa i owoce na obiad – 91% osób, które w ogóle jadły ten posiłek. 74% respondentów deklaruje, że w dniu poprzedzającym badanie jadło warzywa i owoce na śniadanie, natomiast 65% na kolację. Na przekąskę warzywa i owoce spożywało 49% Polaków, natomiast na drugie śniadanie 50%. Najmniej Polaków jadło warzywa i owoce na podwieczorek (40%).
 
Najbardziej wartościowym pod względem zawartości warzyw i owoców posiłkiem Polaków jest obiad. W przypadku 51% badanych co najmniej w połowie składa się z warzyw i owoców.
 
Respondenci najczęściej deklarują spożywanie jedynie warzyw i owoców w przekąskach (21%).
 
Najrzadziej (28%) co najmniej połowę posiłku stanowiły warzywa i owoce w przypadku kolacji.

Wczoraj na talerzu

Jedynie 17% Polaków odżywiało się w październiku zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom.
 
Prawie jedna trzecia (32%) badanych odżywiała się nieco gorzej, ale warzywa i owoce są składnikiem większości posiłków i zdarza się, choć zbyt rzadko, że stanowią ich połowę.
 
50% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 35% jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 15% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.

Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w październiku wartość 46,9 pkt., czyli był na niskim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka.
 
W porównaniu do września wskaźnik ten wzrósł o 1,8 pkt.
Wskaźnik powstaje na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: Czy warzywa i owoce były obecne w wszystkich posiłkach? Czy warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę spożywanej żywności?

„Wczoraj na talerzu” jest to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych. Przyjmuje on wartości od 0 pkt. (dla osoby, która poprzedniego dnia nie jadła warzyw i owoców w ogóle) do 100 pkt. (dla osoby, w której wszystkich posiłkach warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę).




„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja".

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg

 

 

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę