aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Polskie uczelnie konkurencją dla zagranicznych

23 marca 2004

Polskie uczelnie mają świadomość, że są konkurencyjne wobec uczelni zagranicznych - uważa minister edukacji Krystyna Łybacka. Proces boloński, zmierzający do stworzenia europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego, przebiega w Polsce lepiej niż w innych krajach UE.

Minister Łybacka była w piątek gościem obradującej w Gnieźnie (Wielkopolska) Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP), podczas której dyskutowano m.in. na temat realizacji postanowień Deklaracji Bolońskiej.

Celem Deklaracji, podpisanej w 1999 r. w Bolonii przez reprezentantów większości państw europejskich, jest zbudowanie europejskiej przestrzeni edukacyjnej na poziomie wyższym. Wśród 33 państw-sygnatariuszy Polska działa równoprawnie.

W podjętej uchwale rektorzy stwierdzili, że stan przygotowań uniwersytetów reprezentowanych w KRUP do realizacji postanowień tej Deklaracji "należy uznać za zadowalający". Ich zdaniem, trzeba jednak m.in. pilnie podjąć dyskusję w środowisku uniwersyteckim nad koncepcją dwóch cykli studiów (licencjacki i magisterski), prowadzonych przez uczelnię o charakterze uniwersyteckim.

Konieczne jest też - jak zapisano w uchwale - wdrożenie wewnętrznego systemu podnoszenia i badania jakości nauczania, który - obok zewnętrznych instytucji akredytacyjnych - stanowić będzie podstawowe narzędzie utrzymania wysokiej jakości dydaktyki uniwersyteckiej. Poza tym trzeba rozszerzyć ofertę zajęć prowadzonych w językach obcych i opracować oraz wdrożyć spójny system punktów zaliczeniowych dla wszystkich kierunków studiów i systemów studiowania.

Jednocześnie - według KRUP - wdrożenie postanowień Deklaracji Bolońskiej napotyka u nas wiele barier zewnętrznych. Wśród tych, które rektorzy wymieniają jako główne, jest obecny stan prawny, utrudniający rozwój studiów interdyscyplinarnych i międzywydziałowych oraz studiów o zindywidualizowanym programie i planie studiowania.

Rektorzy wskazali, że barierą jest też brak dostosowania metod i źródeł finansowania wyższych uczelni do potrzeb wynikających z konieczności budowania europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego.

Sprawnemu wdrażaniu postanowień Deklaracji Bolońskiej nie sprzyja także - co zapisano w projekcie uchwały KRUP - dotychczasowa praktyka Państwowej Komisji Akredytacyjnej, która "w niedostatecznym stopniu uwzględnia specyfikę poszczególnych uczelni i ich poszukiwania nowych, zróżnicowanych ścieżek studiowania, egzekwując sztywno rozumiane standardy petryfikuje obecny kształt organizacyjny uczelni i jednokierunkowy model nauczania."

Rektorzy, obradujący w Gnieźnie w czwartek i piątek, wyrazili jednak nadzieję, że w ścisłej współpracy środowiska akademickiego z resortem edukacji uda się wypracować rozwiązania legislacyjne i organizacyjne, sprzyjające pełnej realizacji postanowień Deklaracji Bolońskiej.


POWIĄZANE

W jaki sposób witamina D chroni przed najpowszechniejszymi chorobami i jednocześ...

Kolejne wchodzące w skład grupy spółek DANONE w Polsce podmioty już w 2024 roku ...

Czyli dlaczego warto spożywać warzywa, owoce i soki? Większość ekspertów ds. żyw...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę