2 listopada br., w stolicy Wietnamu – Hanoi nastąpiło oficjalne rozpoczęcie wizyty delegacji przedstawicieli europejskiego biznesu towarzyszącej Komisarzowi UE ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Philowi Hoganowi, w której uczestniczy Pani Agnieszka Maliszewska – Dyrektor Polskiej Izby Mleka.
Podczas spotkania inaugurującego wizytę w Wietnamie, Singapurze i Indonezji, Komisarz powiedział, że rynek wietnamski oraz pozostałych krajów Wspólnoty ASEAN ma ogromny potencjał i takie spotkania mają stworzyć jeszcze większe możliwości dla europejskich produktów.
Spotkania B2B oraz spotkania z przedstawicielami lokalnej administracji to okazja do tego, by Wietnamczykom przybliżyć jakość europejskich produktów i zachęcić do ich kupowania.
Komisarz Hogan spotkał się również z Ministrem Rolnictwa Wietnamu, zaś wieczorem odbyła się wspólna kolacja uczestników delegacji z lokalnymi przedsiębiorcami i Komisarzem Hoganem.
3 listopada 2016 r. Komisarz UE ds. Rolnictwa Phil Hogan spotkał się z członkami delegacji biznesowej, reprezentującymi sektor mleczarski. Jedynym przedstawicielem polskiej branży mleczarskiej podczas śniadania mlecznego była Pani Agnieszka Maliszewska - Dyrektor Polskiej Izby Mleka. Podczas specjalnego spotkania w wąskim gronie Komisarz Hogan pytał o doświadczenia w zakresie eksportu na rynki Wietnamu, Indonezji i Singapuru.
Komisarz Hogan powiedział, że Wietnam jest to bardzo szybko i prognostycznie rozwijający się rynek, z nieustannie rosnącym spożyciem mleka. Około 75 proc. mleka i produktów mlecznych Wietnam musi importować, dlatego warto pomyśleć o rozwijaniu swojego biznesu, z uwzględniłem specyfiki i wymagań wietnamskiego konsumenta. Podczas śniadania wspomniano tez o możliwościach promocyjnych na rynku wietnamskim.
3 listopada br. odbyło się również Seminarium dot. Umowy o Wolnym Handlu pomiędzy UE i Wietnamem (EVFTA). Głównym wątkiem seminarium były możliwości eksportowe dla produktów rolno-spożywczych oraz bezpieczeństwo żywności. W spotkaniu uczestniczył Wiceminister Rolnictwa Wietnamu Pan Le Quoc Doanh. Seminarium te zostało zorganizowane przez MUTRAP (European Trade Policy and Investment Support Project), przy współpracy z Wietnamską Izbą Przemysłowo-Handlową. EU MUTRAP to projekt, mający na celu wspieranie dalszej integracji Wietnamu z gospodarką światową oraz systemami handlowymi pozostałych krajów ASEAN, a także wspieranie Ministerstwa Przemysłu i Handlu (MOIT) w rozwijaniu handlu międzynarodowego. Projekt ma również na celu poszerzenie stosunków handlowych i inwestycyjnych pomiędzy UE i Wietnamem.
4 listopada br. delegacja biznesowa towarzysząca Komisarzowi Hoganowi rozpoczęła trzeci dzień Misji Wysokiego Szczebla w Ho Chi Minh City. Pani Dyrektor Agnieszka Maliszewska uczestniczyła w seminarium biznesowym na temat prowadzenia biznesu w Wietnamie i kwestiach związanych z dostępem do tego rynku oraz spotkaniach B2B.
Ho Chi Minh City jest najludniejszym miastem Wietnamu, jednocześnie ważnym ośrodkiem przemysłowym i węzłem komunikacyjnym. Podczas Seminarium omówiono kwestie dot. wymagań sanitarnych i fitosanitarnych w Wietnamie, lokalnej kultury oraz preferencji konsumentów, a także trendów w handlu detalicznym i kanałach dystrybucji. Przedstawiono również duże możliwości eksportowe, związane z rynkiem wietnamskim. Po południu odbyły się spotkania B2B z przedstawicielami wietnamskich firm z branży spożywczej.
Wietnam liczy 93,4 mln mieszkańców, a ok. 25% populacji to osoby w wieku od 0-14 lat. Nieustannie przybywa konsumentów mleka, szczególnie widoczne jest to w miastach. Sektor mleczarski jest jedną z najszybciej rozwijających się branż sektora rolno-spożywczego.
W 2015 r. łączny wolumen eksportu produktów mleczarskich z Polski do Wietnamu wyniósł prawie 20 tys. ton. Jego wartość wyniosła ponad 32,3 mln euro. Polskie firmy eksportowały do tego kraju głównie dwa produkty: serwatkę w proszku (56,86% łącznej masy eksportu) oraz odtłuszczone mleko w proszku – OMP (41,02% masy). W niewielkich ilościach eksportowane były jeszcze napoje mleczne (oprócz jogurtu) oraz mleko UHT i ser topiony. W okresie I-VII 2016 eksport ten wyniósł 12,467 tys. ton.
SINGAPUR
W niedzielę 6 listopada br. Pani Dyrektor Agnieszka Maliszewska wraz z delegacją biznesową towarzyszącą Komisarzowi Hoganowi rozpoczęła Misję w Singapurze. Dzisiaj tj. w poniedziałek (7 listopada br.) odbyło się seminarium na temat możliwości eksportowych na rynek Singapuru. Po seminarium rozpoczęły się spotkania biznesowe.
Podczas seminarium poruszono tematy preferencji konsumentów i lokalnej kultury w odniesieniu do rynku żywności i napojów w Singapurze. Dodatkowo, jednym z tematów seminarium było środowisko regulacyjne w Singapurze pod kątem importu artykułów rolno-spożywczych i napojów. W dalszej części seminarium omówiono kluczowe wyzwania w marketingu i dystrybucji, a także prawa własności intelektualnej (m.in. jak chronić swoją markę w Singapurze).
8 listopada br. rozpoczyna się Misja Wysokiego Szczebla w Indonezji, która jest największym krajem Wspólnoty Gospodarczej ASEAN. W programie misji przewidziano m.in. seminaria, spotkania B2B oraz wizytę na targach SIAL Interfood w Dżakarcie.
Pani Dyrektor Agnieszka Maliszewska reprezentuję Polską branżę mleczarską podczas Misji Wysokiego Szczebla Komisarza UE ds. Rolnictwa Phila Hogana do Indonezji, Wietnamu i Singapuru w terminie od 2-9 listopada 2016 r. Spośród wielu aplikacji spływających z całej Unii Europejskiej, wyboru delegacji biznesowej, towarzyszącej Komisarzowi dokonała Komisja Europejska, a dokładniej CHAFEA tj. (Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności). Dyrektor Maliszewska uczestniczyła również w poprzedniej Misji Wysokiego Szczebla Komisarza Hogana do Chin i Japonii w kwietniu 2016 r.
Udział w Misji Wysokiego Szczebla jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.
Misja ta ma na celu promocję europejskich produktów rolno-spożywczych na rynkach Indonezji, Wietnamu, Singapuru, a jednocześnie całej Wspólnoty Gospodarczej ASEAN. W programie zaplanowano liczne wydarzenia, mające na celu promocję europejskich produktów spożywczych. Wśród nich m.in. seminaria, spotkania B2B, konferencje prasowe, prezentacje produktów i ofert handlowych, seminaria biznesowe, spotkania z sieciami handlowymi i inne.
Zapraszamy serdecznie do odwiedzania strony Polskiej Izby Mleka – www.izbamleka.pl, na której zamieszczane są najaktualniejsze informacje dot. Misji Wysokiego Szczebla.
Polska Izba Mleka