aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Nie tylko Hilux. Pick-upy Toyoty w różnych stronach świata

22 kwietnia 2020
Nie tylko Hilux. Pick-upy Toyoty w różnych stronach świata
Newseria Lifestyle

Toyota Hilux to najbardziej znany pick-up Toyoty i jeden z najpopularniejszych modeli w tym segmencie. Na całym świecie kierowcy potrzebujący niezawodnego auta, które wszystko zniesie i poradzi sobie w najtrudniejszych warunkach, transportując przy tym sporo ładunku, chętnie sięgają po ten model. Trwałość, niezawodność i możliwości terenowe to trzy kluczowe atuty Hiluxa, a jednocześnie trzy najważniejsze cechy auta terenowego, które nieraz decydują o tym, czy jego właściciel w ogóle jest w stanie funkcjonować.

 

Warto jednak pamiętać, że Hilux nie jest jedynym pick-upem japońskiej marki. Na niektórych rynkach Toyota oferuje także inne terenówki na ramie z paką. Na przykład w Australii czy RPA obok Hiluxa można kupić także Land Cruisera 70 z takim typem nadwozia. Natomiast w USA i Kanadzie Hilux został zastąpiony przez dwa inne, charakterystyczne dla tej części świata pick-upy – Tacomę i Tundrę. Czy dwa pick-upy do wyboru to dużo? Na pewno nie uważają tak w Meksyku, gdzie można kupić zarówno te dwa amerykańskie auta, jak i Hiluxa.

Globalny pick-up Toyoty

Hilux obok Land Cruisera, Priusa, Corolli, Camry czy Cariny należy do tych legendarnych modeli Toyoty, dzięki którym japońska marka zapracowała sobie na zasłużoną renomę producenta najbardziej trwałych i niezawodnych aut. Toyota kojarzy się na całym świecie z niezniszczalnymi terenówkami w takim samym stopniu jak z hybrydami.

Toyota Hilux jest produkowana od 1968 roku i obecnie w salonach dostępna jest jej 8. generacja. Auto ma długość 5330 mm przy rozstawie osi 3085 mm, wysokość maksymalnie 1815 mm i szerokość do 1855 mm. Długość bagażnika zależy od rodzaju nadwozia i wynosi od 1555 mm do 2350 mm.

Pick-up może pociągnąć przyczepę maksymalnie do 2800-3350 kg (w zależności od wersji auta). W Europie Hilux jest napędzany jednym silnikiem – 2,4-litrowym dieslem o mocy 150 KM przy 3400 obr./min. i momencie obrotowym 400 Nm przy 1600-2000 obr./min., współpracującym z 6-stopnową skrzynią manualną lub automatyczną. Silnik ten, należący do serii Global Diesel, spełnia normę emisji spalin Euro 6.2. i w zależności od wersji może zużywać od 8,1-10,2 l/100 paliwa w standardzie WLTP. Auto jest dostępne w wersji 4x2 lub 4x4 z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.

O jego możliwościach terenowych decyduje przede wszystkim wzmocniona konstrukcja na ramie, wysokie zawieszenie, dobre kąty natarcia, zejścia i rampowy oraz możliwość brodzenia w wodzie do głębokości 700 mm. Jednak dużą pomoc stanowią także systemy elektroniczne – wspomaganie ruszania na wzniesieniu i zjazd ze wzniesienia, aktywna kontrola trakcji (system hamuje jednym z kół, które traci przyczepność, przekazując równomiernie moc na pozostałe trzy), a także (pośrednio) system stabilizacji toru jazdy przyczepy. Sporo przydatnych dodatków znajduje się w topowej wersji Dakar – w tym orurowanie i zamykana klapa paki, 18-calowe felgi aluminiowe, stopnie po bokach i hak. Hilux może być też wyposażony w systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, czujniki parkowania, system multimedialny czy kamerę cofania, a klimatyzacja i radio są w standardzie.

Land Cruiser 70 ute

W Australii Toyota również oferuje Hiluxa. Co więcej, jest to najpopularniejszy samochód w tym ogromnym kraju, w którym kierowcy kochają pick-upy – nazywane w lokalnym żargonie ute. Jednak w katalogu japońskiej marki widnieje jeszcze jeden pick-up, i to całkiem niespodziewany. Chodzi mianowicie o Land Cruisera 70.

W Europie Land Cruiser to luksusowe auto terenowe z pełnym nadwoziem. To dlatego, że na naszym rynku sprzedawany jest model 150. Jednak słynna, niezniszczalna, choć dość surowa Siedemdziesiątka wciąż jest produkowana na wiele rynków, w tym dla Australii. I co ciekawe, można ją kupić zarówno z zakrytym nadwoziem Wagon lub Troop Carrier, jak i w wersji pick-up z pojedynczą lub podwójną kabiną.

Land Cruiser 70 jest produkowany bez przerwy od 1984 roku, ale oczywiście w tym czasie przeszedł wiele modernizacji. Został zaprojektowany jako auto do ciężkiej pracy w trudnych warunkach, stąd jego mocna stalowa konstrukcja zbudowana na stalowej ramie. Szerokie, muskularne nadwozie kryje pod maską 4,5-litrowego turbodiesla V8 o mocy 205 KM przy 3400 obr./min i momencie obrotowym 430 Nm w zakresie 1200-3200 obr./min. Auto szybko przyspiesza, świetnie radzi sobie w terenie i może przewozić potężne ładunki oraz ciągnąć przyczepę do 3,5 tony. Dzięki EGR (Exhaust Gas Recirculation) Land Cruiser pick-up spełnia normę emisji spalin Euro 5. Silnik współpracuje z 5-stopniową manualną skrzynią biegów.

Land Cruiser 70 ute ma długość do 5230 mm i rozstaw osi 3180 mm. Szerokość mieści się w zakresie 1790-1870 mm, a wysokość w przedziale 1945-1970 mm. W przednim słupku zamontowany jest snorkel. Masywny przedni zderzak został zaprojektowany w taki sposób, by uzyskać jak największy kąt natarcia. Duże okna poprawiają widoczność. W wyposażeniu samochodu znajdziemy tempomat i aktywną kontrolę trakcji oraz klimatyzację w standardzie.

Amerykański sen

Amerykanie mają własne pojęcie o tym, co to znaczy duży samochód. Uwielbiany na całym świecie masywny Hilux dla mieszkańców Ameryki wydaje się jeszcze nie dość potężny. Dlatego na tym rynku Toyota oferuje dwa pick-upy wielkości kamienicy.

Na rozgrzewkę oferowana jest Tacoma o długości 5392 mm i rozstawie osi 3236 mm, szerokości 1889-1910 mm i wysokości 1910 mm. Za to Tundra to prawdziwy potwór – długość od 5814 mm w wersji Standard Bed do 6294 mm w odmianie Long Bed mówią same za siebie. Tundra jest przy tym szeroka na 2029 mm i wysoka maksymalnie na 1 960 mm, a rozstaw osi to 3700 lub 4180 mm. Jak widać amerykańskie pick-upy Toyoty są pod każdym względem większe od Hiluxa i LC 70 ute. Tacoma może pociągnąć przyczepę o masie do 2900 kg, zaś Tundra o masie do 4580 kg, w czym pomaga system stabilizacji toru jazdy przyczepy.

Gama napędowa Tacomy składa się z dwóch silników benzynowych. Bazowy, 4-cylindrowy motor ma pojemność 2,7 l ma 160 KM mocy i 244 Nm momentu obrotowego. Większy silnik to 3,5-litrowy V6 VVT-iW o mocy 278 KM i momencie 360 Nm. Podstawową skrzynią biegów jest 6-stopniowy automat, ale silnik V6 można sparować także z 6-biegową manualną skrzynią.

Z kolei Tundra kryje pod maską potężny 5,7-litrowy V8 znany z Land Cruisera 200. Motor ten o mocy 381 KM przy 5600 ogr./min. osiąga maksymalny moment obrotowy 544 Nm przy 3600 obr./min.

Obie Toyoty nie tylko mają imponujące możliwości terenowe wynikające z ich konstrukcji, ale mogą się pochwalić również zaawansowanymi systemami wspierającymi off-roadową jazdę. Tundra może się pochwalić mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu czy aktywną kontrolą trakcji. Lista systemów Tacomy jest natomiast prawie tak długa jak w luksusowym europejskim Land Cruiserze. Znajdziemy na niej Crawl Control, system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select), elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, Multi-terrain Monitor, system wspomagający wjazd na wzniesienie i amortyzatory Bilstein. Oba pick-upy występują także w topowej wersji TRD Pro, opracowanej przez Toyota Racing Development, sportowe ramię Toyoty w USA.

 

Newseria Lifestyle


POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę