Niemcy: 66% wzrost zakupów nabiału GMO free w 2018 r.

9 lipca 2019
Niemcy: 66% wzrost zakupów nabiału GMO free w 2018 r.

Jak podaje USDA powołując się na dane z Niemiec już 5 233 produkty z kategorii nabiałowej to produkty od krów karmionych paszami wolnymi od GMO. Dla porównania w kategorii drobiowej jest to 4 358 produktów. Dalej w stawce znajduje się 2 258 produktów z kategorii jaja i produkty jajeczne, 514 produktów z wołowiny, 450 produktów w kategorii makaronów i 238 wyrobów z wieprzowiny.

Niemiecki system etykietowania dotyczący żywności wolnej od GMO powstał w 2008 r. w odpowiedzi na regulacje unijne z 2004 r., kiedy UE zaczęła wymagać, aby żywność modyfikowana genetycznie była stosownie oznaczana. Od 2010 r. niemiecki rząd ma swojego ptrzedstawiciela w stowarzyszeniu nadającym dobrowolne oznaczenie „Ohne Gentechnik”. Stowarzyszenie to znane jest jako Verband Lebensmittel ohne Gentechnik (VLOG).

Niemieccy konsumenci wydali w 2018 r. równowartość 9,8 mld euro na żywność Ohne Gentechnik. Dla porównania w przypadku żywności bio Niemcy wydali na zakupy 10,65 mld euro.

Żywność Ohne Gentechnik sprzedawała się lepiej w 2018 r. niż w 2017 r. Ogółem sprzedano 41% więcej towarów, z czego nabiał zyskał 66%, drób i jaja 18% i 12%. VLOG spodziewa się przynajmniej 11% wzrostu w 2019 r.

Wszyscy tutejsi detaliści mają produkty z etykietą Ohne Gentechnik w gamie produktów private labels. W 2019 r. Kaufland wprowadził linię wieprzowiny i ma już łącznie prawie 700 produktów z etykietą Ohne Gentechnik. Pragnie też rozwijać je dalej. Przykłady można mnożyć.

W badaniach przeprowadzonych przez niemieckie Federalne Ministerstwo ds. Środowiska, 63% respondentów sprawdza czy zapis Ohne Gentechnik jest zawarty w treści etykiety. 58% nabywców wyrobów bio kupuje je, ponieważ są one GMO-free.

Na półkach niemieckich marketów znajduje się 13 tys. produktów etykietowanych Ohne Gentechnik i 350 zakładów produkcyjnych używa tego zapisu.

Innym rynkiem jest segment pasz z etykietą VLOG Geprüft. VLOG certyfikuje 300 dostawców i wielkość ta rośnie lawinowo. Razem z dostawcami dodatków do pasz liczba dostawców sięga 750. Wraz z presją konsumentów i organizacji pozarządowych spada zapotrzebowanie na tradycyjnie topową kategorię eksportu amerykańskiego jaką jest soja. Niemcy w 2018 r. zaimportowały 3,6 mln ton soi do kruszenia i 2,4 mln ton śruty sojowej. Obecnie niemiecki przemysł mięsny nadal używa pasz sojowych do karmienia trzody chlewnej.

 

Forum Mleczarskie


POWIĄZANE

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 12 sierpnia 2019 r. do Ministra Rol...

Międzyplony i okrywa zielona mają zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania skute...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę