aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Od 1 stycznia 2023 r. m. innymi nowe zasady zakupów

2 stycznia 2023
Od 1 stycznia 2023 r. m. innymi nowe zasady zakupów

Umowy dotyczącej usług finansowych nie można już zawierać podczas pokazu, a także wycieczki. O dwa tygodnie zostanie wydłużony termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Zmieniają się też zasady zakupów na platformach internetowych. Przedsiębiorcom prowadzącym takie platformy przybyło nowych obowiązków informacyjnych.

1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja z 1 grudnia 2022 r. do ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 2581), implementująca m.in. dyrektywę nr 2019/2161. Dzięki nowym przepisom bardziej przejrzyste mają być zakupy na platformach internetowych. Zmieniają się też zasady zawierana umów podczas pokazów handlowych oraz na odległość. 

Pokazy handlowe - bardziej przejrzyste zasady 

Nowe przepisy wprowadzają ograniczenia dotyczące zawierania umów podczas pokazów.  - Takie umowy będą traktowane tak, jak umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa, co wiąże się z licznymi obowiązkami po stronie przedsiębiorcy, uregulowanymi w ustawie o prawach konsumenta. Przykładowo przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o szczegółach umowy. Z kolei konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny - tłumaczy dr Grzegorz Keler, adwokat. 

Nowym rozwiązaniem jest również wydłużenie terminu w przypadku, gdy kupujący chce odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Takie uprawnienie przysługuje mu w trzech przypadkach:  gdy doszło do jej podpisania podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania, podczas zwykłego pobytu konsumenta albo w trakcie wycieczki. Do 1 stycznia od umowy było można odstąpić (bez podawania przyczyny) w ciągu 14 dni, teraz 30 dni.

Ponadto w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo pokazu, nie będzie dopuszczalne przyjęcie płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie. 

Nowela dodała do ustawy o prawach konsumenta art. 7ab. Przewiduje on, że umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu, a także wycieczki. Wyjątek dotyczy umów zawieranych podczas pokazów organizowanych w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie. Umowa zawarta wbrew zakazowi będzie nieważna.

Umowy online - nowe definicje i obowiązki 

Nowelizacja wprowadza szczególne zasady zawierania umów za pośrednictwem internetowych platform handlowych. Przede wszystkim na dostawców takich platform, czyli podmioty, które je obsługują, nałożone zostały obowiązki informacyjne w stosunku do konsumentów. Będą też nowe definicje: internetowe platformy handlowej oraz dostawcy  internetowej platformy handlowej.

Poprzez  internetową platformę handlową należy rozumieć usługę korzystającą z oprogramowania, w tym ze strony internetowej, z części strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, w ramach której umożliwia się:

konsumentom zawieranie z innymi przedsiębiorcami umów na odległość

lub

osobom fizycznym niebędącym przedsiębiorcami zawieranie umów na odległość z innymi osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami;

Natomiast dostawcą  internetowej platformy handlowej jest przedsiębiorca, który obsługuje internetową platformę handlową, dostarcza podmiotom, wskazanym powyżej, internetową platformę handlową lub umożliwia korzystanie z tej platformy.

Zdaniem Adrianny Perużyńskiej, radcy prawnego  z Kancelarii Prawnej Wojarska, Akeksiejuk i Wspólnicy, wyzwaniem dla przedsiębiorców będą nowe obowiązki informacyjne w przypadku wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość za pośrednictwem tejże platformy. 

- Takim nowym obowiązkiem jest m.in. jasne określenie dlaczego niektóre towary zostają wyróżnione (w szczególności gdy kontrahent za to zapłacił), czy dany sprzedawca na platformie jest przedsiębiorcą, a więc czy konsument będzie miał możliwość np. odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny, czy też konieczność poinformowania konsumenta o podziale obowiązków związanych z umową, która jest zawierana na internetowej platformie handlowej, pomiędzy osobę trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe a dostawcę internetowej platformy handlowej - wylicza. 

Ponadto nowe przepisy dodają do ustawy art. 32 a, który wskazuje, jak powinien postąpić przedsiębiorca w przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.

Przedsiębiorca nie może od dnia odstąpienia od umowy w żaden sposób wykorzystywać treści innych niż dane osobowe dostarczone lub wytworzone przez konsumenta. Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy może uniemożliwić konsumentowi dalsze korzystanie z treści cyfrowych lub usługi cyfrowej, w szczególności przez uniemożliwienie konsumentowi dostępu do treści cyfrowych lub usługi cyfrowej lub zablokowanie konta użytkownika.

Autor: Renata Krupa-Dąbrowska; źródło; prawo.pl


POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę