aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Ruszyły „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”

28 lutego 2020
Ruszyły „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” to projekt kompleksowych badań konsumpcji.  Został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania zmazane z promocją roli warzyw i owoców w diecie. Badania będą realizowane w roku 2020 przez firmę KANTAR Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
 
Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co spożywamy. Wyniki badania zrealizowanego pod koniec 2019 roku wskazują, że warzywa i owoce wciąż nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Aż 3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać. 1/3 nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale uważa, że jedzą ich tyle, ile trzeba. Są postrzegane jako bogate źródło witamin, minerałów, antyoksydantów, a jednak nie towarzyszą każdemu posiłkowi.
 

Zaprojektowane badania pokażą postrzeganie roli warzyw i owoców przetworów diecie, pomogą w zidentyfikowaniu trudności w zmianie tego postrzegania i zmianie nawyków żywieniowych. Planowane badania jakościowe pokażą nam bariery i możliwości zmiany zachowań konsumentów. Zrealizowane zostaną wywiady grupowe oraz wywiady etnograficzne, w których badacz towarzyszy respondentowi w zakupach, gotowaniu posiłku

mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Public Division, Kantar.

- Chcemy poznać konsumentów, do których powinniśmy docierać. Jako środowisko chcemy wesprzeć proces zmiany sposobu prezentowania zaleceń żywieniowych. Badania ilościowe dostarczą kolejnych pretekstów, tak aby rozwinąć dyskurs na temat roli warzyw i owoców w diecie - mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.    
 
- Comiesięczny monitoring spożycia warzyw i owoców dostarczy wielu pretekstów do tego by promować walory poszczególnych gatunków. Projekt umożliwi producentom dzielenie się z konsumentami swoją wiedzą i praktycznymi informacjami na temat jakości produkcji. To bardzo ważne, dyskusji na temat jakości naszych diet potrzebne są racjonalne argumenty, z silnym ładunkiem aksjologicznym i autentyzmem producenckich emocji. Nie ma bowiem sukcesu sektora - trwałego zwiększenia konsumpcji, bez sięgnięcia do pokładów naszej tożsamości. Badania pomogą również w ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie owoców, warzyw i ich przetworów - mówi Maciej Dolata, Partner Zarządzający agencji strategicznej INSPIRE smarter branding.

Zakres i cele projektu

Celem realizacji projektu jest wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, w wyniku stałej edukacji konsumentów. Zwiększenie ilości informacji o ich pierwszoplanowej roli w diecie, konkretnych walorach, aktualnej ofercie sektora. Umożliwienie ekspertom, w tym ekspertom branżowych organizacji stałego kontaktu z konsumentami, dzielenia się z nimi wiedzą i praktycznymi informacjami.
Badania jakościowe zweryfikują naszą wiedzę (hipotezy), wypełnią luki w tej wiedzy, pokażą bariery i możliwości zmiany zachowań konsumentów. Wyniki pomogą w ewaluacji wielu projektów. Wiedza o tym kto i jak konsumuje pomoże w określeniu celów komunikacji i lepszym definiowaniu grup docelowych.
Od lutego 2020 rozpoczęto monitoring spożycia najpopularniejszych warzyw i owoców. Roczny projekt ma pomóc nam wszystkim zrozumieć rolę warzyw i owoców w diecie i fakt, że powinny stanowić połowę tego co spożywamy.
 
Cele badań:
  • Postrzeganie roli warzyw, owoców i ich przetworów w diecie.
  • Identyfikacja trudności w zmianie postrzegania warzyw, owoców i ich przetworów w diecie.
  • Identyfikacja trudności w zmianie nawyków żywieniowych dotyczących warzyw, owoców i ich przetworów.
  • Monitorowanie spożycia warzyw, owoców i ich przetworów.
  • Pomoc w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.
Na podstawie monitoringu powstaną wskaźniki dotyczące spożycia warzyw, owoców i ich przetworów. Syntetyczne wskaźniki ułatwią śledzenie trendów w spożyciu warzyw, owoców i ich przetworów.
  • Wskaźnik Konsumpcji Warzyw i Owoców – wskaźnik wyliczany będzie na podstawie deklaracji dotyczących spożycia wybranych warzyw i owoców (jakie warzywa i owoce były spożywane w ostatnim miesiącu i jak często). Obrazować będzie ogólny poziom konsumpcji warzyw i owoców.
  • Wskaźnik Różnorodności Konsumpcji Warzyw i Owoców – wskaźnik wyliczany będzie na podstawie deklaracji dotyczących spożycia wybranych warzyw i owoców (jakie warzywa i owoce były spożywane w ostatnim miesiącu). Obrazować będzie różnorodność spożywania warzyw i owoców (przeciętnie ile różnych warzyw i owoców było spożywane).
  • Wczoraj na talerzu” - wskaźnik wyliczany na podstawie deklaracji dotyczących posiłków z dnia poprzedzającego badanie, w których pojawiły się warzywa, owoce i ich przetwory.
Ważnym zadaniem tego projektu jest umożliwienie branży (ekspertom branżowych organizacji) regularnego kontaktu z konsumentem - dzielenia się praktycznymi informacjami na temat walorów i oferty, jaką dysponują polscy producenci.

#NBKWiO #WczorajnaTalerzu #KANTAR #KZGPOiW #PolskaSmakuje. 

polska smakuje_pasek (1).jpg

Biuro prasowe Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę