aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Przyszłość obszarów wiejskich (opis warsztatów)

30 listopada 2005
Od momentu pojawienia się Inicjatywy Leader (Leader I, Leader II, Leader+), odegrała ona ważną rolę w zintegrowanym, zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich. Szczególne zasługi Inicjatywa odniosła w zakresie aktywizacji i współpracy ludności wiejskiej w celu lepszego wykorzystania potencjału terenów wiejskich i poprawie ich konkurencyjności jako miejsca zamieszkania i pracy. Podejmowane działania przynoszą rezultaty w postaci realizacji licznych innowacyjnych projektów o oddolnym charakterze.

 

Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) stwarza możliwość kontynuacji podejmowania działań typu Leader za pomocą osi 4, określonej jako oś Leader. W gestii krajów członkowskich pozostaje wybór priorytetów i działań wdrażanych z wykorzystaniem podejścia Leader.

Nie ulega wątpliwości, iż dotychczasowe edycje Inicjatywy Leader osiągnęły sukces w wielu krajach członkowskich Unii Europejskiej. W tej sytuacji rodzi się pytanie: czy nowe kraje członkowskie, które dopiero teraz przygotowują struktury do wdrażania Leader, będą w stanie, w równym stopniu, wykorzystać możliwości, jakie stwarza Inicjatywa i osiągnąć efekty, jakie przyniosło wdrażanie Inicjatywy Leader I oraz Leader II?

Wobec powyższego, istotną kwestią są doświadczenia, jakie zdobędą w Polsce i pozostałych nowych krajach członkowskich nowopowstałe Lokalne Grupy Działania (LGD) w ramach Pilotażowego Programu Leader+. Ważny jest również ostateczny wybór działań, które będą wdrażane poprzez oś Leader w latach 2007-2013 oraz określenie systemu wdrażania dla podejścia Leader.

Mając na uwadze powyższe, jak również kwestie nurtujące wszystkich zainteresowanych wdrażaniem podejścia Leader, podczas warsztatu zostaną zaproponowane do dyskusji następujące tematy:

  • kształt podejścia Leader w latach 2007-2013 zaprezentowany w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW),
  • wybór działań wdrażanych podejściem Leader w latach 2007-2013,
  • system wdrażania osi Leader w latach 2007-2013,
  • współpraca w ramach podejścia Leader.

Od wielu lat narastający popyt obywateli na takie dobra, jak czyste powietrze, wodę i wzrastająca świadomość konieczności zachowania różnorodności biologicznej, znajduje odzwierciedlenie we Wspólnej Polityce Rolnej, kształtując jej pro-środowiskowe instrumenty (program rolnośrodowiskowy, zalesienia, ONW).

Nowe Rozporządzenie Rady 1698/2005 daje Krajom Członkowskim możliwość wdrażania nowych działań, ukierunkowanych na zachowanie wartości przyrodniczych i ochronę środowiska, m.in. na terenach rolnych (płatności na obszarach Natura 2000, inwestycje nieprodukcyjne). Kolejnym ważnym wyzwaniem dotyczącym działań związanych z gospodarowaniem gruntami jest powiązanie ich z wymaganiami środowiskowymi (zasada wzajemnej zgodności).

Warsztaty Rolnictwo i Środowisko będą składały się z dwóch części. Pierwsza część obejmuje 4 trwające 10 - 15 minut prezentacje (zgodnie z programem).

Druga część będzie poświęcona dyskusji nad następującymi zagadnieniami:

  • program rolnośrodowiskowy na lata 2007-2013;
  • nowe instrumenty osi 2 (płatności dla Natura 2000, inwestycje nieprodukcyjne);
  • zasada wzajemnej zgodności (ang. cross-compliance).

Kwestie kluczowe do dyskusji:

Program rolnośrodowiskowy na lata 2007-2013

Elementy, które sprawdziły się i będą kontynuowane w nowym okresie programowania oraz rozwiązania, z których należy zrezygnować lub je zmodyfikować. Najważniejsze kwestie. Dyskusja tour de table.

Nowe instrumenty osi 2 (płatności dla Natura 2000 dla obszarów rolnych, inwestycje nieprodukcyjne)

Czy obydwa instrumenty będą wdrażane w poszczególnych krajach? Sposób podejścia do ich wdrażania (np. w połączeniu z programem rolnośrodowiskowym etc.) Typy inwestycji nieprodukcyjnych. Płatności Natura 2000 – podejście do wdrażania: jednolita stawka dla wszystkich obszarów czy różnicowanie dla poszczególnych obszarów Natura 2000?

Zasada wzajemnej zgodności (cross-compliance)

Obowiązkowe zasady gospodarowania (Statutory Managment Requirements) dotyczące prawodawstwa środowiskowego oraz dobra kultura rolna i środowiskowa.

Tematem warsztatu będą założenia instytucjonalne i zasady wdrożenia programów rozwoju obszarów wiejskich w latach 2007-2013. Poruszone zostaną następujące kwestie:

-Jednostki/instytucje wymagane przez prawodawstwo Unii Europejskiej dotyczące wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

-Zadania instytucji w odniesieniu do programów rozwoju obszarów wiejskich w latach 2007-2013

  • Kontynuacja zadań z okresu 2000-2006
  • Nowe zakresy odpowiedzialności, możliwość delegowania funkcji
  • Modyfikacje zakresu dotychczasowych zadań
  • Rozdział funkcji w okresie przejściowym (2007-2008)

-Akredytacja agencji płatniczych – zróżnicowane modele, plusy i minusy

-Mocne i słabe strony podejścia regionalnego i horyzontalnego we wdrażaniu programów

-Zarządzanie finansowe – trudności?

-Działania kontrolne

-Monitorowanie programów i strategii - codziennie coś nowego

-Ocena programów – żeby zmierzyć sukces...

-Rola narzędzi informatycznych we wdrażaniu i zarządzaniu programami

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Strategiczne wytyczne Wspólnoty w zakresie obszarów wiejskich wyznaczają na poziomie Unii Europejskiej priorytety rozwoju obszarów wiejskich. W oparciu o ww. dokument tworzone są w krajach członkowskich Krajowe Plany Sstrategiczne w zakresie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. Krajowy Plan Strategiczny określa priorytety i ich znaczenie na poziomie wspólnoty w odniesieniu do potrzeb poszczególnych krajów członkowskich oraz regionów.

Podczas warsztatów przedstawione zostaną 4 prezentacje krajów członkowskich (w tym prezentacja Polska), dotyczące zastosowanego podejścia do Krajowego Planu Strategicznego. Dodatkowo przewidziana jest dyskusja nad kwestiami, które rodzą najwięcej wątpliwości lub stwarzają problemy w zakresie terminowego przygotowania Planu. Do najważniejszych zagadnień należą:

- zachowanie spójności z innymi politykami Wspólnoty oraz koordynacja w zakresie wsparcia obszarów wiejskich w ramach instrumentów krajowych i Funduszy Strukturalnych;

- wyznaczenie linii demarkacyjnych; - podejście do tworzenia planu:

  • wytyczne Wspólnotowe,
  • priorytety i cele na poziomie Wspólnoty,
  • priorytety i działania na poziomie kraju członkowskiego;

- ocena realizacji Krajowych planów strategicznych:

  • wskaźniki obrazujące stan obszarów wiejskich, mocne i słabe strony, najważniejsze potrzeby w zakresie obszarów wiejskich,
  • wskaźniki realizacji działań,
  • wskaźniki realizacji priorytetów wspólnotowych.

Dyskusja przewidziana jest w formie tour de table.


POWIĄZANE

Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski oraz podsekretarz stanu Adam...

Najlepsze praktyki  Jak informuje Główny Urząd Statystyczny w okresie od styczni...

Grad medali, pewniaki i zaskoczenia. Rozstrzygnięto konkurs WINOPL Dwa konkursow...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę