aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Ukraina po raz pierwszy w sezonie przerobiła 1 milion ton rzepaku

16 kwietnia 2024
Ukraina po raz pierwszy w sezonie przerobiła 1 milion ton rzepaku

W roku 2023/24 MY na Ukrainie po raz pierwszy od lat niepodległości przetworzono 1 milion ton rzepaku, co stanowi 23,3% całkowitych ukraińskich zbiorów nasion oleistych w 2023 roku. Poinformowało o tym stowarzyszenie Ukroliyaprom.

„Rekordową liczbę osiągnięto pomimo tego, że rzepak na Ukrainie uważany jest przede wszystkim za surowiec rolniczy przeznaczony na eksport” – podkreśliło stowarzyszenie.

Eksport ukraińskiego oleju rzepakowego w okresie lipiec-marzec 2023/24 MY osiągnął rekordową wielkość 400 tys. ton.

„Ukraiński olej rzepakowy śmiało wchodzi na rynki Chin, krajów UE, Malezji, Singapuru i innych krajów świata. Pozytywną dynamikę obserwuje się także w przypadku śruty rzepakowej” – czytamy w raporcie.

Z kolei eksport ukraińskiego słonecznika spadł o 58%, ale za to przetwórstwo znacznie wzrosło - podaje to samo stowarzyszenie. 

W ciągu 8 miesięcy 2023 roku eksport nasion słonecznika z Ukrainy zmniejszył się o 58% w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku, co pozwoliło znacząco zwiększyć jego przerób na terenie kraju. W związku z tym wzrosła produkcja i eksport produktów o wysokiej wartości dodanej. poinformowało o tym stowarzyszenie Ukroliyaprom.

„Jedną z głównych cech MY 2022/23 był znaczny wzrost przetwórstwa nasion słonecznika w krajowych zakładach, począwszy od 2023 r., po wprowadzeniu zakazu importu przez niektóre kraje UE. Pozwoliło to znacząco zwiększyć przerób nasion słonecznika na terenie kraju, a co za tym idzie, produkcję i eksport oleju słonecznikowego – o 25,4% oraz śruty słonecznikowej – o 27,3% w stosunku do roku 2021/22” – czytamy w raporcie.

Określono także, że w roku 2022/23 produkcja i eksport oleju sojowego wzrosła o 18%, a eksport śruty sojowej – o 19,4%.

„Te liczby mogą być wyższe, jeśli zwiększy się przerób soi w kraju, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że eksport przetworzonych produktów odbywa się głównie transportem drogowym i kolejowym” – zauważa Ukroliyaprom.

Mówiąc o perspektywach branży w nowym sezonie Stowarzyszenie zauważa, że cechy i wyzwania MY 2022/23 pozostaną aktualne także w MY 2023/24. W szczególności jest to kontynuacja pracy przedsiębiorstw w stanie wojennym, niestabilna sytuacja na rynku walutowym, niejasne perspektywy dla „korytarza zbożowego” oraz ataki na infrastrukturę portową.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

Producenci piwa mierzą się w ostatnich latach z ogromną liczbą wyzwań związanych...

Dobrze utrzymana, produktywna krowa powinna cielić się co roku. Oznacza to, że z...

Oczywiste jest, że organizacja imprez okolicznościowych, jak wesela, święta czy ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę