aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Ukraina po raz pierwszy w sezonie przerobiła 1 milion ton rzepaku

16 kwietnia 2024
Ukraina po raz pierwszy w sezonie przerobiła 1 milion ton rzepaku

W roku 2023/24 MY na Ukrainie po raz pierwszy od lat niepodległości przetworzono 1 milion ton rzepaku, co stanowi 23,3% całkowitych ukraińskich zbiorów nasion oleistych w 2023 roku. Poinformowało o tym stowarzyszenie Ukroliyaprom.

„Rekordową liczbę osiągnięto pomimo tego, że rzepak na Ukrainie uważany jest przede wszystkim za surowiec rolniczy przeznaczony na eksport” – podkreśliło stowarzyszenie.

Eksport ukraińskiego oleju rzepakowego w okresie lipiec-marzec 2023/24 MY osiągnął rekordową wielkość 400 tys. ton.

„Ukraiński olej rzepakowy śmiało wchodzi na rynki Chin, krajów UE, Malezji, Singapuru i innych krajów świata. Pozytywną dynamikę obserwuje się także w przypadku śruty rzepakowej” – czytamy w raporcie.

Z kolei eksport ukraińskiego słonecznika spadł o 58%, ale za to przetwórstwo znacznie wzrosło - podaje to samo stowarzyszenie. 

W ciągu 8 miesięcy 2023 roku eksport nasion słonecznika z Ukrainy zmniejszył się o 58% w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku, co pozwoliło znacząco zwiększyć jego przerób na terenie kraju. W związku z tym wzrosła produkcja i eksport produktów o wysokiej wartości dodanej. poinformowało o tym stowarzyszenie Ukroliyaprom.

„Jedną z głównych cech MY 2022/23 był znaczny wzrost przetwórstwa nasion słonecznika w krajowych zakładach, począwszy od 2023 r., po wprowadzeniu zakazu importu przez niektóre kraje UE. Pozwoliło to znacząco zwiększyć przerób nasion słonecznika na terenie kraju, a co za tym idzie, produkcję i eksport oleju słonecznikowego – o 25,4% oraz śruty słonecznikowej – o 27,3% w stosunku do roku 2021/22” – czytamy w raporcie.

Określono także, że w roku 2022/23 produkcja i eksport oleju sojowego wzrosła o 18%, a eksport śruty sojowej – o 19,4%.

„Te liczby mogą być wyższe, jeśli zwiększy się przerób soi w kraju, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że eksport przetworzonych produktów odbywa się głównie transportem drogowym i kolejowym” – zauważa Ukroliyaprom.

Mówiąc o perspektywach branży w nowym sezonie Stowarzyszenie zauważa, że cechy i wyzwania MY 2022/23 pozostaną aktualne także w MY 2023/24. W szczególności jest to kontynuacja pracy przedsiębiorstw w stanie wojennym, niestabilna sytuacja na rynku walutowym, niejasne perspektywy dla „korytarza zbożowego” oraz ataki na infrastrukturę portową.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

4 czerwca o godzinie 12:00 w Brukseli odbędzie się protest europejskich rolników...

Jak informuje KOWR,  Celem programu jest nawiązanie współpracy między amerykańsk...

[DANE Z CEIDG] Zakładanie firm na lekkim minusie. Za to wznawianie działalności ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę