aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze

25 maja 2021
Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze
Udana realizacja projektów promocyjnych owocuje rozszerzeniem współpracy kilkunastu organizacji branżowych. Do tej pory wypracowano model całorocznej promocji, realizowane są wspólne badania konsumpcji, sektor ma wspólną strategię komunikacji i wspólną identyfikację wizualną. Po tym jak udało się uporządkować kreację popytu, przyszedł czas na podaż, w tym politykę odmianową, konsolidację sprzedaży i współpracę w całym łańcuchu dostaw - „od pola na talerz”.

polska smakuje_pasek (1).jpg
 
- Sektor owoców i warzyw istotnie różni się od innych liczbą uprawianych gatunków, których promocji oczekują ich producenci. To jest 30-40 gatunków owoców i warzyw, których nazwy bez trudu potrafimy wymienić oraz spora grupa uprawianych rzadziej, ale również ważnych. Chcąc sprostać tym oczekiwaniom Komisja Zarządzająca Funduszu, w kończącej się właśnie czteroletniej kadencji, wprowadziła nowe podejście do promocji, a tym samym do wydatkowania środków. Obecnie realizowane projekty koncentrują się na zorganizowanej całorocznej promocji całej kategorii owoców i warzyw oraz grup produktów, a nie pojedynczych gatunków, jak dominowało to wcześniej - mówi Witold Boguta, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.
 
Dziś sektor bazuje na dobrych doświadczeniach projektu „Połowa sukcesu”, w którym powstała wizja miejsca sektora w codziennych decyzjach konsumenckich i strategia jej komunikacji. Liderzy mieli wtedy możliwość zastanowić się nad tym, co wpływa na skuteczność działań sektora i wskazać obszary, które należy modyfikować. Projekt ten pokazał potencjał współpracy przy kreowaniu popytu i dwie determinanty sukcesu: perspektywę długoterminową podejmowanych działań i wzrost indywidualnej odpowiedzialności. Efektem jest powstanie Core Team.

Sektor owoców i warzyw rozszerza zakres współpracy

Core Team to forum współpracy liderów i ekspertów organizacji branżowych, doradztwa i nauki. Eksperci postawili sobie cele opracowania planu rozwoju sektora i współpracę przy realizacji uzgodnionego portfela inicjatyw.
 

Naszym najważniejszym zadaniem jest ukierunkowanie zasobów sektora i pożądanych zmian w jego otoczeniu. Zawsze są i zawsze będą one zbyt małe w stosunku do potrzeb. W praktyce oznacza to identyfikację szans i barier oraz stworzenie portfela inicjatyw i mini projektów, które potrafimy wdrożyć w życie. Całościowe spojrzenie na sektor zostanie uzupełnione o pracę w dwóch grupach dedykowanych superowocom i jabłku

dodaje Witold Boguta.

Dobra organizacja promocji fundamentem dalszej współpracy liderów

W 2018 roku przykład integracji dały owoce jagodowe. Siedem branżowych organizacji współpracowało przy wdrożeniu pozycjonowania i komunikacji „polskich superowoców”. Integracja jest pogłębiana. Dziś wspólnie promuje się już 10 gatunków owoców jagodowych. Efekty można śledzić na stronie polskiesuperowoce.pl.
 
Podobna konsolidacja udała się w środowisku producentów warzyw i jabłek. Od końca 2019 roku sektor wspólnie realizuje badania i promuje dane wspierające konsumpcję. Realizowany w 2020 roku projekt „Połowa sukcesu” pokazał jak efektywna może być synergia komunikacji osób i organizacji kreujących ofertę sektora. Efekty można zobaczyć na stronie polowasukcesu.pl. W 2021 roku organizujemy wspólne spotkania z mediami i wspólne zakupy materiałów dla wszystkich kampanii finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
 
Wspólna komunikacja werbalna i wizualna, to połowa sukcesu. Wyzwaniem sektora jest podaż - zorganizowanie, standardy jakość, planowanie produkcji, polityka odmianowa, rozgraniczenie produkcji deserowej i do przetwórstwa. Celem współpracy jest określenie barier i dobrych praktyk w tych obszarach. Jeśli nie będzie na to planu, grozi nam zamknięcie w roli trybutarnego regionu, kraju produkującego surowce, tanie, bez wartości dodanej i bez przetworzenia.
 
Pionierskiego wysiłku konsolidacji podjęło się w ubiegłym roku kilkanaście branżowych organizacji realizujących działania w ramach Funduszu Promocji Warzyw i Owoców:
 
  • Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
  • Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych
  • Fundacja Promocji Polskiej Borówki
  • Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA
  • Polska Federacja Ziemniaka
  • Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych
  • Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek
  • Stowarzyszenia Plantatorów Mini Kiwi
  • Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych
  • Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski
  • Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
  • Stowarzyszenie Malinowy Król
  • Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej
  • Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej
  • Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki
  • Stowarzyszenie Polski Ziemniak
  • Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami
  • Stowarzyszenie Sady Grójeckie
  • Stowarzyszenie Sady Sandomierskie
  • Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
  • UNIA OWOCOWA Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw
  • Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej
  • Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej

Projekt „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora” realizowany jest przez agencję strategiczną INSPIRE smarter branding.

Jego inicjatorem jest Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

#CORE TEAM  #PołowaSukcesu

POLSKA_2001.png
 
 

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę