OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

ZPPP Browary Polskie: piwa bezalkoholowe odpowiadają na potrzeby współczesnych piwoszy

25 kwietnia 2025
ZPPP Browary Polskie: piwa bezalkoholowe odpowiadają na potrzeby współczesnych piwoszy

97 proc. Polaków próbowało piw bezalkoholowych, a 62 proc. regularnie sięga po „zerówki”. O tym, że piwo bezalkoholowe jest ważną kategorią rynku piwowarskiego, motorem rozwoju branży i szansą na częściowe zrównoważenie trendu spadkowego piw alkoholowych, mówił Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie (ZPPP Browary Polskie) podczas premiery raportu „>>Zerówki<< zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa”.

Według raportu ZPPP Browary Polskie jesteśmy świadkami rewolucji: zmiany postaw i zachowań Polaków wobec piwa alkoholowego. Piwo z procentami traci na popularności, a konsumenci masowo zaczynają pić piwa bezalkoholowe, których sprzedaż rośnie rocznie w tempie dwucyfrowym.

Jednocześnie trend NoLo (no alcohol low alcohol), to jedno z najpopularniejszych zjawisk w pokoleniu Zet - konsumentów urodzonych po 1994 roku. Dla wielu z nich NoLo to element stylu życia. Często idzie w parze ze zmianą diety i prozdrowotnymi postawami.

„Jesteśmy świadkami rewolucji. Na rynku obserwujemy dwa przeciwstawne trendy - spożycie klasycznego piwa z alkoholem spada, podczas gdy piw bezalkoholowych rośnie” - zauważył Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie.

Jego zdaniem możemy już mówić o nowej kategorii produktowej - piw bezalkoholowych.

„Konsument oczekuje bezalkoholowego zamiennika, alternatywy dla piwa alkoholowego, które zna i ceni za smak i jakość. Sukces rynkowy zerówek wynika zatem w dużej mierze z wcześniej ugruntowanej pozycji poszczególnych marek piwa, które teraz uzyskały swój bezalkoholowy odpowiednik. ” - argumentował.

Według danych Euromonitora za 2023 rok w Europie wyprodukowano 22 mln hektolitrów piwa bezalkoholowego, co stanowi 6 proc. rocznej produkcji chmielowego trunku. Największe udziały w europejskim rynku piw bezalkoholowych mają Niemcy (33,9 proc.), Hiszpania (24,9 proc.) i Polska (9,3 proc.). Razem te trzy kraje warzą ponad 68 proc. całego wolumenu piw bezalkoholowych w Europie.

Już co dziesiąte piwo 0,0 proc. w Europie pochodzi z Polski. Od roku 2018, kiedy po raz pierwszy nastąpił skokowy wzrost segmentu piw bezalkoholowych na polskim rynku, wielkość sprzedaży piw „zero” wzrosła o 250 proc., do blisko 2 milionów hektolitrów w 2024 roku. W ubiegłym roku polscy konsumenci kupowali codziennie 1,06 mln butelek i puszek piwa z zerową zawartością alkoholu i jednocześnie 441 tys. mniej sztuk piwa z alkoholem.

Piwa o zerowej zawartości alkoholu to ponad 98 proc. segmentu piw bezalkoholowych (zawierających do 0,5 proc. alkoholu), którego wartość w Polsce, w roku 2024 osiągnęła 1,72 miliarda złotych, a wolumen blisko 2 mln hektolitrów (1,94 mln hl)

„Piwo bezalkoholowe ma do 0,5 proc. alkoholu, a dla piwa 0,0 limit to 0,05 proc. Nie można upić się takim napojem, za to można zastępować tradycyjne piwa pod względem smaku” - wyjaśniał dr hab. inż. Aleksander Poreda, profesor Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Najpopularniejszą kategorią piw „zero” są zdecydowanie piwa smakowe, które odpowiadają za 61 proc. sprzedaży i w największym stopniu stymulują wzrost kategorii.

Pod względem wartości, segment piw bezalkoholowych osiągnął 1,72 mld złotych w 2024 roku, co oznacza ponad dwunastokrotny wzrost na przestrzeni dekady i 7,5 proc. udział w całym rynku piwowarskim.

„Rynek „zerówek” ratuje branżę piwną. Produkcja alkoholu malała w ostatnich latach średnio ponad 3 proc. rocznie. Przychody branży wzrosły w 2024 r. jedynie o 1,2 proc., a gdyby nie „zerówki” prawdopodobnie by spadły” - twierdził Michał Koleśnikow, ekonomista PKO Banku Polskiego.

Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0 proc. urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym. Biorąc pod uwagę obserwowany od kilku lat systematyczny spadek sprzedaży piw alkoholowych, możemy założyć, że 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

„60 proc. piwa sprzedawanego w Polsce trafia do klientów małych sklepów. Napoje to ważna część obrotu małych sklepów a coraz większy udział w nim notują piwa bezalkoholowe. Obserwujemy, że wzrostowi popularności „zerówek” towarzyszy zmniejszanie zainteresowania klasycznymi piwami” - mówił Maciej Ptaszyński, prezes zarządu Polskiej Izby Handlu.

„Coraz więcej osób zgadza się, że piwo bezalkoholowe to prawdziwe piwo. Największy wzrost sprzedaży „zerówek” obserwujemy w kategoriach typowych okazji piwnych np. do grilla, spotkanie towarzyskie” - dodał Radosław Soszka, research team manager, IQS.

Według ekspertów „zerówki” odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów - dostarczają im orzeźwienia i doznań smakowych, bez alkoholu. Jak pokazują dane dotyczące sprzedaży piwa w Polsce, piwa bezalkoholowe realnie przyczyniają się do zmniejszenia ilości konsumowanego przez Polaków alkoholu.

 „Trwałość i popularność trendu NoLo to siła rozwoju tego segmentu rynku” - podsumował Bartłomiej Morzycki.

 Z raportem pt.„Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa” można zapoznać się TUTAJ: 

 

oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło informacji: PAP MediaRoom


POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę