informacje
o stosowaniu
® zarejestrowana nazwa ADAMA Polska

Ze środków ochrony roślin należy korzystać z zachowaniem bezpieczeństwa. Przed każdym użyciem przeczytaj informacje zamieszczone w etykiecie i informacje dotyczące produktu. Zwróć uwagę na zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia oraz przestrzegaj środków bezpieczeństwa zamieszczonych w etykiecie.

W kieleckim MPK badania wykorzystania biopaliw

17 marca 2003

Centralne Laboratorium Naftowe, PKN Orlen SA i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach zawarły porozumienie o współpracy w badaniach nad wykorzystaniem paliw z zawartością biokomponentów w silnikach miejskich autobusów.

Kieleckie badania obejmą ocenę stopnia zużycia silników oraz elementów układu zasilania, a także degradacji materiałów infrastruktury do składowania i dystrybucji paliw. Mają ponadto ujawnić różnice w przebiegu eksploatacji silników zasilanych biopaliwem a tradycyjnym paliwem, a także stopień skażenia powietrza składnikami spalin z nowych paliw – poinformował w piątek dyrektor biura ds. biopaliw PKN Orlen Andrzej Gmyrek. W jego ocenie to "pierwszy w Polsce na taką skalę" program pilotażowy dotyczący wykorzystania biopaliw. Jest zgodny z priorytetami badawczymi UE, toteż sfinansuje go Komitet Badań Naukowych.

Według dyrektora MPK w Kielcach Stanisława Nowaka, na wyselekcjonowanej grupie 12 autobusów "przetestowane zostanie tego roku 200 tys. litrów mieszanki paliwowej z większą zawartością biokomponentów".

"Opracowanie i wdrożenie technologicznych procedur wprowadzania estrów metylowych oleju rzepakowego do oleju napędowego w fazie jego produkcji wraz z kryteriami oceny degradacji materiałów w silnikach wysokoprężnych przygotował PKN Orlen"  – powiedział dyrektor Centralnego Laboratorium Naftowego Andrzej Kulczycki.

Testy eksploatacyjne kieleckich autobusów poprzedzone zostaną pracami badawczo-rozwojowymi w specjalistycznych pracowniach naukowych. Nadzór nad programem obejmie Centralne Laboratorium Naftowe, Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej i Instytut Transportu Samochodowego.

W przyjętym przez Komisję Europejską scenariuszu rozwoju wykorzystania paliw płynnych na Starym Kontynencie w odniesieniu do biopaliw zakłada się kilkuprocentowy rokrocznie wzrost ich udziału w zużyciu olejów napędowych i benzyn.

Pozytywne i negatywne skutki stosowania biopaliw w silnikach spalinowych badane są w różnych ośrodkach na świecie, jednak wyniki tych badań nie są udostępniane – poza kręgiem uczestników – ze względu na swą wartość handlową.


POWIĄZANE

Doceńmy rolę pszczół, które są tak ważne dla procesu zapylania roślin jadalnych,...

Czterech rolników pochodzących z regionu województwa łódzkiego bierze udział w p...

- Priorytetowo traktujemy produkcję żywności wysokiej jakości i w tym kontekście...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę