aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

OŚ PRIORYTETOWA II

19 czerwca 2002


POPRAWA WARUNKÓW PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
I TWORZENIE MIEJSC PRACY

DZIAŁANIE 3: ROZWÓJ I POPRAWA INFRASTRUKTURY OBSZARÓW WIEJSKICH

OGÓLNE CELE DZIAŁANIA 3:

  • zwiększenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i inwestorów zewnętrznych;
  • zapewnienie mieszkańcom wsi odpowiedniego standardu życia;
  • zapewnienie warunków dla wdrażania acquis communautaire.

SCHEMATY W RAMACH DZIAŁANIA 3

SCHEMAT 3.1. ZAOPATRZENIE GOSPODARSTW WIEJSKICH W WODĘ WRAZ Z UZDATNIANIEM
Cele szczegółowe Schematu 3.1.:

  • zwiększenie ilości gospodarstw wiejskich zaopatrzonych w wystarczającą ilość wody o odpowiedniej jakości.

Zakres dotacji w ramach Schematu 3.1.
Dotacje będą przyznawane na inwestycje z zakresu zaopatrzenia w wodę wraz z uzdatnianiem. Koszty dokumentacji technicznej są objęte finansowaniem.

Poziom pomocy w ramach Schematu 3.1.
Górna wysokość dotacji dla gmin dla Schematu 3.1. - 200 tys. EUR na inwestycję.
Górna wysokość dotacji dla związków międzygminnych dla Schematu 3.1. - ilość gmin uczestniczących w związku x 200 tys. EUR na inwestycję.
Wysokość dotacji będzie zgodna z ograniczeniami ustalonymi przez Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/99, a także zgodna z ustawowo określonymi limitami dla środków budżetowych przeznaczonych na dotowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego1 i będzie wynosiła do 50% zakwalifikowanych kosztów inwestycji, przy możliwości podwyższenia dotacji do 75%, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie polskim prawem. Niższy poziom współfinansowania w stosunku do limitów wynikających z prawodawstwa polskiego i Rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/99 zależeć będzie od zapotrzebowania wykazanego przez beneficjenta.

Beneficjenci pomocy w ramach Schematu 3.1.:

  • gminy oraz związki międzygminne2.

Warunki uzyskiwania dotacji w ramach Schematu 3.1.:

  • przedstawienie dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniami wymaganymi przez polskie prawo oraz szacunkową wyceną danego projektu;
  • wielkość inwestycji dostosowana do bieżących potrzeb z zabezpieczeniem możliwości rozbudowy;
  • wykazanie możliwości finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji.

Kryteria wyboru projektów w ramach Schematu 3.1.
Kryteria podstawowe:

  • lokalizacja inwestycji w gminie mniej zamożnej - preferowane będą gminy o niskich dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca;
  • niski koszt inwestycji na potencjalnego użytkownika końcowego - preferowane będą inwestycje efektywnie wykorzystujące fundusze wniesione przez gminę i pochodzące z programu SAPARD;
  • duże korzyści skali inwestycji - przeznaczone dla wielu odbiorców i realizowane przez związki międzygminne;
  • lokalizacja inwestycji w gminie o niskim stopniu zwodociągowania (poniżej średniej krajowej);
  • zgodność inwestycji ze strategią rozwoju województwa.

Kryteria dodatkowe:

  • stopień finansowania inwestycji z funduszy zgromadzonych przez beneficjenta - preferowany będzie jak najwyższy stopień finansowania z funduszy beneficjenta (fundusze własne, dofinansowanie ze środków budżetowych i pozabudżetowych, fundusze uzyskane na zasadach komercyjnych);
  • sytuacja demograficzna w gminach ubiegających się o pomoc - preferowane będą gminy, w których nastąpił znaczny przyrost ludności w latach 1989-1999;
  • wskaźnik bezrobocia - preferowane będą gminy o dużym bezrobociu, szczególnie te zagrożone bezrobociem strukturalnym;
  • wpływ planowanych inwestycji na uatrakcyjnianie obszaru objętego projektem oraz w tworzeniu miejsc pracy;
  • preferencje dla inwestycji zlokalizowanych w gminach o deficycie źródeł wody;
  • preferencje dla inwestycji obejmujących łączną budowę wodociągu i kanalizacji.

SCHEMAT 3.2. ODPROWADZANIE I OCZYSZCZANIE ŚCIEKÓW KOMUNALNYCH I OPADOWYCH

Cele szczegółowe Schematu 3.2.:

  • zwiększenie ilości gospodarstw wiejskich objętych systemem zagospodarowania ścieków komunalnych.

Zakres dotacji w ramach Schematu 3.2.
Dotacje będą przyznawane na inwestycje związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, w tym na systemy kanalizacji sieciowej i zagrodowej3 wraz z oczyszczalniami ścieków. Koszty dokumentacji technicznej są objęte finansowaniem.

Poziom pomocy w ramach Schematu 3.2.
Górna wysokość dotacji dla gmin dla Schematu 3.2. - 400 tys. EUR na inwestycję.
Górna wysokość dotacji dla związków międzygminnych dla Schematu 3.2. - ilość gmin uczestniczących w związku x 400 tys. EUR na inwestycję.
Wysokość dotacji będzie zgodna z ograniczeniami ustalonymi przez Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/99, a także zgodna z ustawowo określonymi limitami dla środków budżetowych przeznaczonych na dotowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego4 i będzie wynosiła do 50% zakwalifikowanych kosztów inwestycji, przy możliwości podwyższenia dotacji do 75%, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie polskim prawem. Niższy poziom współfinansowania w stosunku do limitów wynikających z prawodawstwa polskiego i Rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/99 zależeć będzie od zapotrzebowania wykazanego przez beneficjenta.
Przy inwestycjach z zakresu zagrodowych oczyszczalni ścieków i systemów kanalizacyjnych, wymagany będzie wkład własny mieszkańców, u których inwestycje te będą realizowane. Inwestycje te będą dofinansowane jedynie w przypadku tych miejscowości, gdzie nie ma technicznych i ekonomicznych podstaw do budowy kanalizacji sieciowej. Po zakończeniu inwestycji właściciel posesji na której zlokalizowano inwestycję zobowiązany jest do ponoszenia całości kosztów utrzymania i eksploatacji. Wkład własny środków prywatnych mieszkańców, na których nieruchomościach inwestycje będą realizowane, wynosi od 10% do 50% całkowitych zakwalifikowanych kosztów realizacji projektu. Rada Gminy w drodze uchwały określi wysokość procentową wkładu własnego, jednakową dla wszystkich nieruchomości objętych inwestycją.

Beneficjenci pomocy w ramach Schematu 3.2.:

  • gminy oraz związki międzygminne.

Warunki uzyskiwania dotacji w ramach Schematu 3.2.:

  • przedstawienie dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniami wymaganymi przez polskie prawo oraz szacunkową wyceną danego projektu;
  • wielkość inwestycji dostosowana do bieżących potrzeb z zabezpieczeniem możliwości rozbudowy;
  • wykazanie możliwości finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji;
  • budowa zagrodowych oczyszczalni ścieków przy rozproszonej zabudowie, gdzie budowa sieci kanalizacyjnej nie znajduje technicznego i ekonomicznego uzasadnienia.

Kryteria wyboru projektów w ramach Schematu 3.2.
Kryteria podstawowe:

  • lokalizacja inwestycji w gminie mniej zamożnej - preferowane będą gminy o niskich dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca;
  • niski koszt inwestycji na potencjalnego użytkownika końcowego - preferowane będą inwestycje efektywnie wykorzystujące fundusze wniesione przez gminę i pochodzące z programu SAPARD;
  • duże korzyści skali inwestycji - przeznaczone dla wielu odbiorców i realizowane przez związki międzygminne;
  • lokalizacja inwestycji w gminie o wysokim stopniu zwodociągowania (powyżej średniej krajowej);
  • lokalizacja inwestycji w gminie, na której obszarze znajdują się obszary chronione - preferowane będą gminy, w których granicach znajdują się obszary parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwaty przyrody;
  • zgodność inwestycji ze strategią rozwoju województwa.

Kryteria dodatkowe:

  • stopień finansowania inwestycji z funduszy zgromadzonych przez beneficjenta - preferowany będzie jak najwyższy stopień finansowania z funduszy beneficjenta (fundusze własne, dofinansowanie ze środków budżetowych i pozabudżetowych, fundusze uzyskane na zasadach komercyjnych);
  • sytuacja demograficzna w gminach ubiegających się o pomoc - preferowane będą gminy, w których nastąpił znaczny przyrost ludności w latach 1989-1999;
  • wskaźnik bezrobocia - preferowane będą gminy o dużym bezrobociu, szczególnie te zagrożone bezrobociem strukturalnym;
  • wpływ planowanych inwestycji na uatrakcyjnianie obszaru objętego projektem oraz w tworzeniu miejsc pracy;
  • preferencje dla inwestycji obejmujących łączną budowę wodociągu i kanalizacji.

SCHEMAT 3.3. GOSPODARKA ODPADAMI STAŁYMI

Cele szczegółowe Schematu 3.3.:

  • zwiększenie ilości gospodarstw wiejskich objętych systemem zagospodarowania odpadów.

Zakres dotacji w ramach Schematu 3.3.
Dotacje zostaną przyznane na inwestycje w ramach zagospodarowania odpadów stałych, w tym:

  • budowa, modernizacja i rekultywacja składowisk odpadów stałych;
  • budowa lub modernizacja specjalnych miejsc utylizacji opakowań i nie zużytych środków ochrony roślin.

Koszty dokumentacji technicznej są objęte finansowaniem.

Poziom pomocy w ramach Schematu 3.3.
Górna wysokość dotacji dla gmin dla Schematu 3.3. - 300 tys. EUR na inwestycję.
Górna wysokość dotacji dla związków międzygminnych dla Schematu 3.3. - ilość gmin uczestniczących w związku x 300 tys. EUR na inwestycję.
Wysokość dotacji będzie zgodna z ograniczeniami ustalonymi przez Rozporządzenie Rady (WE) 1268/99, a także zgodna z ustawowo określonymi limitami dla środków budżetowych przeznaczonych na dotowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i będzie wynosiła do 50% zakwalifikowanych kosztów inwestycji, przy możliwości podwyższenia dotacji do 75%, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie polskim prawem. Niższy poziom współfinansowania w stosunku do limitów wynikających z prawodawstwa polskiego i Rozporządzenia Rady (WE) 1268/99 zależeć będzie od zapotrzebowania wykazanego przez beneficjenta.

Beneficjenci pomocy w ramach Schematu 3.3.:

  • gminy oraz związki międzygminne.

Warunki uzyskiwania dotacji w ramach Schematu 3.3.:

  • przedstawienie dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniami wymaganymi przez polskie prawo oraz szacunkową wyceną danego projektu;
  • wielkość inwestycji dostosowana do bieżących potrzeb z zabezpieczeniem możliwości rozbudowy;
  • stworzenie kompleksowego systemu zagospodarowania odpadów, obejmującego m.in. odbiór posegregowanych odpadów od mieszkańców, odzyskiwanie surowców wtórnych, recyklingu, kompostowania odpadów organicznych, itp.;
  • wykazanie możliwości finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji.

Kryteria wyboru projektów w ramach Schematu 3.3.
Kryteria podstawowe:

  • lokalizacja inwestycji w gminie mniej zamożnej - preferowane będą gminy o niskich dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca;
  • niski koszt inwestycji na potencjalnego użytkownika końcowego - preferowane będą inwestycje efektywnie wykorzystujące fundusze wniesione przez gminę i pochodzące z programu SAPARD;
  • duże korzyści skali inwestycji - przeznaczone dla wielu odbiorców i realizowane przez związki międzygminne;
  • lokalizacja inwestycji w gminie, na której obszarze znajdują się obszary chronione - preferowane będą gminy, w których granicach znajdują się obszary parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwaty przyrody;
  • zgodność inwestycji ze strategią rozwoju województwa.

Kryteria dodatkowe:

  • stopień finansowania inwestycji z funduszy zgromadzonych przez beneficjenta - preferowany będzie jak najwyższy stopień finansowania z funduszy beneficjenta (fundusze własne, dofinansowanie ze środków budżetowych i pozabudżetowych, fundusze uzyskane na zasadach komercyjnych);
  • sytuacja demograficzna w gminach ubiegających się o pomoc - preferowane będą gminy, w których nastąpił znaczny przyrost ludności w latach 1989-1999;
  • wskaźnik bezrobocia - preferowane będą gminy o dużym bezrobociu, szczególnie te zagrożone bezrobociem strukturalnym;
  • wpływ planowanych inwestycji na uatrakcyjnianie obszaru objętego projektem oraz w tworzeniu miejsc pracy.

SCHEMAT 3.4. DROGI GMINNE I POWIATOWE NA OBSZARACH WIEJSKICH

Cele szczegółowe Schematu 3.4.:

  • poprawa lokalnej sieci komunikacyjnej.

Zakres dotacji w ramach Schematu 3.4.
Dotacje będą przyznawane na inwestycje związane z modernizacją, budową dróg gminnych i powiatowych na obszarach wiejskich, w tym dróg dojazdowych do gruntów rolnych. Koszty dokumentacji technicznej są objęte finansowaniem.
Nie będzie możliwe finansowanie wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem drogi.

Poziom pomocy w ramach Schematu 3.4.
Górna wysokość dotacji dla gmin i powiatów dla Schematu 3.4. - 100 tys. EUR na inwestycję.
Wysokość dotacji będzie zgodna z ograniczeniami ustalonymi przez Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/99, a także zgodna z ustawowo określonymi limitami dla środków budżetowych przeznaczonych na dotowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i będzie wynosiła do 50% zakwalifikowanych kosztów inwestycji, przy możliwości podwyższenia dotacji do 75%, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie polskim prawem. Niższy poziom współfinansowania w stosunku do limitów wynikających z prawodawstwa polskiego i Rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/99 zależeć będzie od zapotrzebowania wykazanego przez beneficjenta.
Przy inwestycjach z zakresu dróg dojazdowych do gruntów rolnych, wymagany będzie wkład własny rolników, których grunty rolne uzyskają połączenie z siecią dróg publicznych. Wkład własny środków prywatnych rolników wynosi od 10% do 50% całkowitych zakwalifikowanych kosztów realizacji projektu. Rada Gminy w drodze uchwały określi wysokość procentową wkładu własnego, jednakową dla wszystkich właścicieli gruntów rolnych.

Beneficjenci pomocy w ramach Schematu 3.4.:

  • gminy;
  • powiaty.

Warunki uzyskiwania dotacji w ramach Schematu 3.4.:

  • przedstawienie dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniami wymaganymi przez polskie prawo oraz szacunkową wyceną danego projektu;
  • wielkość inwestycji dostosowana do bieżących potrzeb z zabezpieczeniem możliwości rozbudowy;
  • wykazanie możliwości finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji;
  • utrzymanie integralności sieci dróg;
  • dotacją może być objęty odcinek drogi nie krótszy niż 500 m, której szerokość jezdni nie będzie większa niż 6 m;
  • w przypadku dróg dojazdowych do gruntów rolnych - minimalnie 4 gospodarstwa, do których prowadzi droga.

Kryteria wyboru projektów w ramach Schematu 3.4.:
Kryteria podstawowe:

  • lokalizacja inwestycji w gminie mniej zamożnej - preferowane będą gminy o niskich dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca;
  • stopień finansowania inwestycji z funduszy zgromadzonych przez beneficjenta - preferowany będzie jak najwyższy stopień finansowania z funduszy beneficjenta (fundusze własne, dofinansowanie ze środków budżetowych i pozabudżetowych, fundusze uzyskane na zasadach komercyjnych);
  • duży wpływ inwestycji na rozwój gospodarczy i tworzenie miejsc pracy;
  • wysoki przewidywany wzrost przewozów na drodze po zakończeniu inwestycji;
  • zgodność inwestycji ze strategią rozwoju województwa.

Kryteria dodatkowe:

  • sytuacja demograficzna w gminach ubiegających się o pomoc - preferowane będą gminy, w których nastąpił znaczny przyrost ludności w latach 1989-1999;
  • duże korzyści skali inwestycji - przeznaczone dla wielu odbiorców i realizowane przez związki międzygminne;
  • wskaźnik bezrobocia - preferowane będą gminy o dużym bezrobociu, szczególnie te zagrożone bezrobociem strukturalnym;
  • wpływ planowanych inwestycji na uatrakcyjnianie obszaru objętego projektem;
  • uwzględnienie lokalnych potrzeb związanych z poprawą struktury gospodarstw i rozłogu pól (scalanie gruntów), tak aby drogi utwardzone nie były w przyszłości przeszkodą w tych działaniach.

SCHEMAT 3.5. ZAOPATRZENIE W ENERGIĘ

Cele szczegółowe Schematu 3.5.:

  • zwiększenie jakości i efektywności dostaw energii, w tym wykorzystanie lokalnych nośników energii.

Zakres dotacji w ramach Schematu 3.5.
Dotacje będą przyznawane na inwestycje z zakresu zaopatrzenia w energię:

  • budowa i modernizacja sieci energetycznej (reelektryfikacja);
  • wykorzystanie lokalnych odnawialnych źródeł energii, takich jak np. energia wiatrowa, wodna, geotermiczna, słoneczna i uzyskiwana z wykorzystania biomasy, w tym: ze spalania słomy, drewna odpadowego oraz biogazu.

Koszty dokumentacji technicznej są objęte finansowaniem.

Poziom pomocy w ramach Schematu 3.5.
Górna wysokość dotacji dla gmin dla Schematu 3.5. - 100 tys. EUR na inwestycję.
Górna wysokość dotacji dla związków międzygminnych dla Schematu 3.5. - ilość gmin uczestniczących w związku x 100 tys. EUR na inwestycję.
Wysokość dotacji będzie zgodna z ograniczeniami ustalonymi przez Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/99, a także zgodna z ustawowo określonymi limitami dla środków budżetowych przeznaczonych na dotowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i będzie wynosiła do 50% zakwalifikowanych kosztów inwestycji, przy możliwości podwyższenia dotacji do 75%, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie polskim prawem. Niższy poziom współfinansowania w stosunku do limitów wynikających z prawodawstwa polskiego i Rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/99 zależeć będzie od zapotrzebowania wykazanego przez beneficjenta.

Beneficjenci pomocy w ramach Schematu 3.5.:

  • gminy oraz związki międzygminne.

Warunki uzyskiwania dotacji w ramach Schematu 3.5.:

  • przedstawienie dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniami wymaganymi przez polskie prawo oraz szacunkową wyceną danego projektu;
  • wielkość inwestycji dostosowana do bieżących potrzeb z zabezpieczeniem możliwości rozbudowy;
  • wykazanie możliwości finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji.

Kryteria wyboru projektów w ramach Schematu 3.5.:
Kryteria podstawowe:

  • lokalizacja inwestycji w gminie mniej zamożnej - preferowane będą gminy o niskich dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca;
  • niski koszt inwestycji na potencjalnego użytkownika końcowego - preferowane będą inwestycje efektywnie wykorzystujące fundusze wniesione przez gminę i pochodzące z programu SAPARD;
  • duży wpływ inwestycji na rozwój gospodarczy i tworzenie miejsc pracy;
  • lokalizacja inwestycji w gminie, w której występuje deficyt energii lub mocy w sieci energetycznej;
  • preferencje dla inwestycji, wykorzystujących lokalne zasoby odnawialnych źródeł energii;
  • zgodność inwestycji ze strategią rozwoju województwa.

Kryteria dodatkowe:

  • stopień finansowania inwestycji z funduszy zgromadzonych przez beneficjenta - preferowany będzie jak najwyższy stopień finansowania z funduszy beneficjenta (fundusze własne, dofinansowanie ze środków budżetowych i pozabudżetowych, fundusze uzyskane na zasadach komercyjnych);
  • duże korzyści skali inwestycji - przeznaczone dla wielu odbiorców i realizowane przez związki międzygminne;
  • sytuacja demograficzna w gminach ubiegających się o pomoc - preferowane będą gminy, w których nastąpił znaczny przyrost ludności w latach 1989-1999;
  • wskaźnik bezrobocia - preferowane będą gminy o dużym bezrobociu, szczególnie te zagrożone bezrobociem strukturalnym;
  • wpływ planowanych inwestycji na uatrakcyjnianie obszaru objętego projektem.


SCHEMAT 3.6. TELEKOMUNIKACJA

Cele szczegółowe Schematu 3.6.:

  • zwiększenie ilości abonentów telefonicznych oraz dostępności internetu na obszarach wiejskich.

Zakres dotacji w ramach Schematu 3.6.
Dotacje będą przyznawane na inwestycje przyczyniające się do poprawy dostępności usług telekomunikacyjnych na obszarach wiejskich, m.in. poprzez zwiększenie liczby abonentów telefonii stacjonarnej oraz łączy internetowych. Koszty dokumentacji technicznej są objęte finansowaniem.

Poziom pomocy w ramach Schematu 3.6.
Górna wysokość dotacji dla gmin dla Schematu 3.6. - 20 tys. EUR na inwestycję.
Górna wysokość dotacji dla związków międzygminnych dla Schematu 3.6. - ilość gmin uczestniczących w związku x 20 tys. EUR na inwestycję.
Wysokość dotacji będzie zgodna z ograniczeniami ustalonymi przez Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/99, a także zgodna z ustawowo określonymi limitami dla środków budżetowych przeznaczonych na dotowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i będzie wynosiła do 50% zakwalifikowanych kosztów inwestycji, przy możliwości podwyższenia dotacji do 75%, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie polskim prawem. Niższy poziom współfinansowania w stosunku do limitów wynikających z prawodawstwa polskiego i Rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/99 zależeć będzie od zapotrzebowania wykazanego przez beneficjenta.

Beneficjenci pomocy w ramach Schematu 3.6.:

  • gminy i związki międzygminne.

Warunki uzyskiwania dotacji w ramach Schematu 3.6.:

  • przedstawienie dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniami wymaganymi przez polskie prawo oraz szacunkową wyceną danego projektu;
  • wielkość inwestycji dostosowana do bieżących potrzeb z zabezpieczeniem możliwości rozbudowy;
  • wykazanie możliwości finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji.

Kryteria wyboru projektów w ramach Schematu 3.6.:
Kryteria podstawowe:

  • lokalizacja inwestycji w gminie mniej zamożnej - preferowane będą gminy o niskich dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca;
  • niski koszt inwestycji na potencjalnego użytkownika końcowego - preferowane będą inwestycje efektywnie wykorzystujące fundusze wniesione przez gminę i pochodzące z programu SAPARD;
  • duży wpływ inwestycji na rozwój gospodarczy i tworzenie miejsc pracy;
  • lokalizacja inwestycji w gminie, w których gęstość telefoniczna (liczba abonentów telefonii stacjonarnej na 100 mieszkańców) jest niższa niż średnia krajowa na obszarach wiejskich;
  • zgodność inwestycji ze strategią rozwoju województwa.

Kryteria dodatkowe:

  • stopień finansowania inwestycji z funduszy zgromadzonych przez beneficjenta - preferowany będzie jak najwyższy stopień finansowania z funduszy beneficjenta (fundusze własne, dofinansowanie ze środków budżetowych i pozabudżetowych, fundusze uzyskane na zasadach komercyjnych);
  • duże korzyści skali inwestycji - przeznaczone dla wielu odbiorców i realizowane przez związki międzygminne;
  • sytuacja demograficzna w gminach ubiegających się o pomoc - preferowane będą gminy, w których nastąpił znaczny przyrost ludności w latach 1989-1999;
  • wskaźnik bezrobocia - preferowane będą gminy o dużym bezrobociu, szczególnie te zagrożone bezrobociem strukturalnym;
  • wpływ planowanych inwestycji na uatrakcyjnianie obszaru objętego projektem.

Poziom geograficzny dla Działania 3
Niniejsze działanie obejmuje cały kraj poza miastami o wielkości powyżej 7 tysięcy mieszkańców.

Okres objęty Działaniem 3
Powyższe Schematy będą objęte finansowaniem w okresie funkcjonowania programu SAPARD.

Wdrożenie Działania 3
Wniosek o dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej składany jest do regionalnego oddziału Agencji SAPARD (ARiMR).
Regionalny oddział Agencji SAPARD (ARiMR) sprawdza poprawność formalną i techniczną wniosków, i dzieli je według schematów (typów inwestycji). Projektom zostanie przypisana ocena punktowa pod kątem wskaźników wspólnych dla wszystkich rodzajów inwestycji, jak i charakterystycznych dla danego schematu.
Po zakończeniu okresu składania i ocenie wniosków, dokumenty przekazywane będą do Regionalnego Komitetu Sterującego.
Zadaniem Regionalnych Komitetów Sterujących, działających w oparciu o priorytety zdefiniowane w strategii rozwoju województwa będzie:

  • rekomendowanie podziału środków finansowych pomiędzy poszczególne schematy;
  • rekomendowanie listy rankingowej inwestycji infrastrukturalnych w oparciu o skalę punktową przypisaną poszczególnym kryteriom i ocenę zgodności z priorytetami określonymi w strategii rozwoju województwa.


[1] Obecnie zgodnie z Ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, dotacje w wysokości do 75% zakwalifikowanych kosztów inwestycji mogą uzyskać jedynie gminy: (a) o dużym stopniu bezrobocia (o bezrobociu strukturalnym), (b) o dochodach gminy w przeliczeniu na mieszkańca w wysokości poniżej 60% średniej krajowej, (c) na których obszarze znajdują się byłe bazy Armii Rosyjskiej.
[2] Związek międzygminny ma na celu wspólne wykonywanie zadań publicznych gminy i został zdefiniowany w Ustawie o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (Dz. U. 1996 r. Nr 13 poz. 74), art. 64 - 75.
[3] Kanalizacją zagrodową jest zespołem przewodów kanalizacyjnych znajdujących się na nieruchomości prywatnej i nie posiadającej połączenia z kanalizacją sieciową. Przyzagrodową oczyszczalnią ścieków jest oczyszczalnia zlokalizowana na nieruchomości prywatnej i przeznaczona do obsługi ścieków pochodzących jedynie z danej nieruchomości.
[4] Obecnie zgodnie z Ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę