Bieszczadzki Produkt Lokalny to wyrób lub usługa utożsamiana z Bieszczadami, produkowana w sposób nie masowy i przyjazny dla środowiska, z surowców lokalnie dostępnych, posiada cechy użytkowe. Produkt ten staje się wizytówką tego obszaru, poprzez wykorzystanie jego specyficznego charakteru. W tej chwili trwa realizacja projektu polegającego na powołaniu Bieszczadzkiego Centrum Promocji i Certyfikatu Produktu Lokalnego (siedziba w Lutowiskach).
- Projekt ma trwać dwa lata. W ciągu tego czasu ma podstawie ankiet po przeprowadzonej inwentaryzacji została utworzona baza danych o miejscowych produktach. Znaczna ilość środków została przeznaczona na szkolenia z zakresu marketingu, reklamy, prowadzenia działalności gospodarczej oraz na organizację warsztatów zawodowych, jak również na udział wybranych producentów w targach turystycznych.
Podstawową jego ideą jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, opartego na działaniach wpisujących się w zasady partnerstwa, dla których projekt ma być impulsem.
Projekt obejmuje również przedsięwzięcia związane z opracowaniem zasad
certyfikowania i przyznawania „bieszczadzkiego logo” – MADE IN BIESZCZADY (swoistej marki produktu) dla produktów spełniających ustalone kryteria. Logo stanie się znakiem firmowym dla produktów lokalnych – mówi Jacek Łeszega, kierownik Bieszczadzkiego Centrum Informacji i Promocji w Ustrzykach Dolnych
Projekt jest realizowany w mikroregionie, na który składają się dwa powiaty: Bieszczadzki z siedzibą w Ustrzykach Dolnych i Leski z siedzibą w Lesku.
Unikalną cechą tego mikroregionu jest obecność Bieszczadzkiego Parku Narodowego, przynależność do Międzynarodowego Rezerwatu Biosfery Karpaty Wschodnie i możliwość rozwijania działalności przygranicznej z uwagi na sąsiedztwo Ukrainy i Słowacji oraz zróżnicowanie kulturowe ludności napływowej, która obecnie jest integralną częścią tego mikroregionu.