A_BIO_AGRO_950

Raport MENiS na temat popularności kierunków studiów

18 września 2003

Zarządzanie i marketing to ciągle najpopularniejszy kierunek studiów w Polsce, mimo że w roku akademickim 2002/2003 zdecydowało się go studiować o 29 proc. mniej studentów niż trzy lata wcześniej.

Można o tym przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (MENiS).

Resort przeprowadził analizę liczby studentów pod kątem wyboru kierunków studiów i specjalności kształcenia w roku akademickim 2002/2003.

Z analizy wynika, iż spośród 1 mln 788 tys. studentów ok. 72 proc. (1 mln 287 tys.) kształci się w uczelniach państwowych, a ok. 28 proc. (501 tys.) studiuje w uczelniach prywatnych. Blisko 46 proc. studentów (820 tys.) kształci się w systemie studiów dziennych, a 54 proc. (968 tys.) - w systemie studiów zaocznych i wieczorowych.

W uczelniach wyższych podległych MENiS kształci się 1 mln 658 tys. studentów. Najpopularniejszy kierunek - zarządzanie i marketing - wybrało ponad 252 tys. studentów (15,2 proc.). Kolejne miejsca zajmują pedagogika - 9 proc. studentów, i ekonomia - 7,5 proc.

Najwięcej studentów - aż 20,3 proc. - kształci się w województwie mazowieckiem (86 szkół wyższych), prawie 11 proc. studentów w województwie śląskim, 9,4 proc. w województwie małopolskim i 8,7 proc. w województwie wielkopolskim. Najmniej (niewiele ponad 32 tys.) studentów jest w Lubuskiem.

Od roku akademickiego 1999/2000 do roku 2002/2003 liczba studentów I roku wzrosła o 11 proc. Cztery lata temu było ich 420 tys., rok temu - ponad 466 tys. Najwięcej przybyło ich w wyższych szkołach zawodowych. Spadła natomiast liczba studentów I roku na uczelniach niepaństwowych - ze 145 tys. do 114 tys.

Ministerstwo analizowało także, w jaki sposób zmieniały się preferencje studentów I roku, dotyczące kierunków studiów i specjalności kształcenia w roku akademickim 2002/2003 w stosunku do roku 1999/2000.

Okazało się, że największa różnica w liczbie studentów I roku dotyczyła w tym czasie informatyki. W 2002/2003 na kierunek ten przyjęto o 8 tys. 268 osób więcej niż trzy lata wcześniej. 4,3 tysiąca studentów więcej trafiło na zarządzanie i inżynierię produkcji oraz stosunki międzynarodowe.

O ponad 29 tys. osób mniej przyjęto na zarządzanie i marketing. Był to największy spadek w porównaniu z rokiem 1999/2000. Tracą też popularność ekonomia (spadek o 13,7 tys.), finanse i bankowość (o 4,1 tys.) i prawo (o 2,8 tys.).


POWIĄZANE

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...

Podróże często kuszą nas egzotycznymi roślinami, które zachwycają nas do tego st...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę