OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Największe straty na skupie rzepaku

13 lipca 2023
Największe straty na skupie rzepaku

Wczoraj, ZZR KORONA przedstawiła projekt rozporządzenia wsparcia dla firm skupowych, które kupiły rzepak w 2022 roku. Jak stwierdzają związkowcy, największe straty w wyniku spadku cen, w następstwie wojny na Ukrainie oraz importu z tego kraju do Polski (ok. 0,7 mln ton) firmy skupowe poniosły na rzepaku.

Wystąpienie ZZR KORONA z przedstawieniem resortowi rolnictwa gotowego rozwiązania w postaci projektu rozporządzania które ma za zadanie objęcie interwencją tych, którzy ponieśli straty z powodu otwaratych granic z Ukrainą to bardzo rzadko spotykana inicjatywa. Przeważnie jesteśmy śiwadkami happeningów przed gmachem resortu rolnictwa, lub wręcz w niewybredny sposób, personalnie wprost atakowaniem samego ministra [w czym przoduje AgroUnia]. Tym razem  mamy przykład, jak organizacje pozarządowe mogą wspierać rząd wskazując problem i jednocześnie przedstawić drogę wyjścia z kryzysawej sytuacji. Oby tylko rządzący zechcieli skorzystać z takiej okazji i przyjęli projekt rozporządzenia pokazując jednocześnie, że dobre rozwiązania są analizowane i mogą lub nawet zostaną dołączone do procesu legislacyjnego [co też jest rzadko praktykowane, choć trzeba przyznać, że Robert Telus akurat wyjątkowo umie wsłuchiwać się w głosy rolników]. Taki dialog  może przynieść tylko same korzyści wszystkim zainteresowanym.

Poniżej przredstawiamy pelną treść najnowszego komunikatu ZZR KORONA, gdzie związek wyliczył, że największe straty w skupie 2021/2022 poniosły jednak te podmioty, które zajmują się obrotem rzrepakiem.

Rada Ministrów przyjęła 5 lipca rozporządzenie ws. zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przewidujące wsparcie dla firm skupowych, który w roku 2022/23 kupiły kukurydzę mokrą a następnie odsprzedały suchą. 

Projekt nie był konsultowany, a przyjęcie daty sprzedaży kukurydzy po 15 marca jest jak stwierdza Związek Zawodowy Rolnictwa "Korona" w piśmie do ministra rolnictwa - niezrozumiały, albowiem średnia cena kukurydzy (według cenyrolnicze.pl) suchej spadała już od początku listopada 2022 roku a pod koniec 2022 roku była 8% niższa niż przed żniwami i dalej cena się obniżyła. Dlatego też proponujemy przyjęcie daty sprzedaży po 1 stycznia 2023 roku a nie 15 marca 2023 roku.

ZZR KORONA proponuje jednak by nie ograniczać wsparcia tylko do kukurydzy. Największe straty w wyniku spadku cen, w następstwie wojny na Ukrainie oraz importu z tego kraju do Polski (ok. 0,7 mln ton) firmy skupowe poniosły na rzepaku, który przecież także podlega suszeniu. Średnia cena rzepaku (według cenyrolnicze.pl) wynosiła przed żniwami (29.06) – 3130,91 zł, pod koniec grudnia już tylko 2557,5 zł, a 28.03.2023  - 1935 złotych. Uwzględniając powyższe oczekujemy wsparcia dla firm skupowych, które kupiły rzepak do 30 listopada 2022 roku, a sprzedały go po 1 grudnia 2022 roku. Proponujemy by wysokość pomocy wynosiła 500 zł/tona (analogicznie jak dla producentów rolnych (1750 zł/ha czyli 500 zł/t).

Dla ułatwienia pracy resortu, ZZR KORONA przedłożył projekt rozporządzenia (poniżej) oraz wystąpił o spotkanie w najbliższy poniedziałek 17 lipca 2023 roku. 

Wyręczyliśmy resort rolnictwa, przygotowując projekt rozporządzenia, uzasadnienie i OSR. Wystarczy że rząd przyjmie ten projekt. Firmy skupowe popierają ten projekt. Do ZZR KORONA napływają oświadczenia kolejnych firm - stwierdza pełnomocnik Związku dr Daniel Alain Korona

R O Z P O R Z Ą D Z E N I E   R A D Y   M I N I S T R Ó W …………..r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 

(PROJEKT ZZR KORONA z dn. 10.07.2023)

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.1) wprowadza się następujące zmiany:

 1)     W § 13zzc.

 a)     w ust.4 punkt.4b wyrazy „15 marca” zastępuje się „1 stycznia”

 b)     w ust. 5 pkt.2 wyrazy „15 marca” zastępuje się wyrazami „1 stycznia”

 c)     Po  § 13zzc dodaje się §13zzd w brzmieniu:

 „§ 13zzc. 1. W 2023 r. Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie skupu rzepaku lub obrotu rzepakiem:

1) będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 2022/2472;

 2) który nabył od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 listopada 2022 r. od producenta rolnego będącego producentem rzepaku, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,

3) który poniósł dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku rzepaku spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana:

 1) na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1, złożony do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę tego podmiotu na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej;

2) w wysokości ustalonej zgodnie z ust. 7 i 8.

 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, składa się raz do dnia 31 sierpnia 2023 r.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, zawiera:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres podmiotu ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1;

2) numer identyfikacyjny podmiotu ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;

3) numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL) lub numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;

4) oświadczenie podmiotu ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, że:

a) poniósł dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku rzepaku spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy,

b) dokonał sprzedaży rzepaku po dniu 1 grudnia 2022 r.

5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, dołącza się kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające:

1) nabycie rzepaku od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 listopada 2022 r.;

 2) sprzedaż rzepaku po dniu 1 grudnia 2022 r.

6. W przypadku gdy podmiot ubiegający się o pomoc, o której mowa w ust. 1, nie posiada numeru, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

 7. Wysokość pomocy, o której mowa w ust. 1, ustala się jako iloczyn stawki pomocy i liczby ton mokrej kukurydzy nabytej od dnia 15 września 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r

8. Wysokość stawki, o której mowa w ust. 7, wynosi 500 zł na tonę rzepaku.

 9. W przypadku gdy ze złożonych wniosków, o których mowa w ust. 2 pkt 1, wynika, że zapotrzebowanie na pomoc, o której mowa w ust. 1, przekracza łącznie kwotę 500 mln zł, do obliczenia wysokości tej pomocy stosuje się współczynnik korygujący. Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 500 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków oraz jest ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

10. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest wypłacana na rachunek podmiotu ubiegającego się o tę pomoc wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.”

 § 2. Pomoc publiczna określona w § 13zzd ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1 może być udzielana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności ze wspólnym rynkiem pomocy publicznej określonej w tym przepisie.

 § 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

 Uzasadnienie:

 Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) ma na celu m.in. wydłużenie terminu pomocy dla podmiotów prowadzących w zakresie skupu zboża lub obrotu zbożem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy, oraz rozszerzenie pomocy o rzepak.

 Proponuje się wydłużenie terminu sprzedaży kukurydzy suchej po 15 marca 2023 roku. W celu uzyskania wsparcia do 1 stycznia 2023 roku. Średnia cena kukurydzy (według cenyrolnicze.pl) suchej spadała już od początku listopada 2022 roku a pod koniec 2022 roku była 8% niższa niż przed żniwami i dalej cena się obniżyła. Dlatego też przyjęcie daty sprzedaży po 1 stycznia 2023 roku a nie 15 marca 2023 roku wydaje się zasadna.

 

rzepak

 

 

Zmiana rozporządzenia przewiduje także pomoc dla firm skupowych (mikro, małych i średnich), które skupiły rzepak w okresie od 1 lipca do 30 listopada 2022 roku, a sprzedały je po 1 grudnia 2022 roku. Argumentami przemawiającymi za udzieleniem takiej pomocy są następujące:

Obecnie podmioty skupujące rzepak mają magazyny zapełnione (według szacunków ekspertów nawet do 1 mln ton), wysokie kredyty obrotowe zaciągnięte na zakup rzepaku  i jej suszenie (które generuje dodatkowe koszty dla podmiotów skupujących i które po wybuchu wojny w Ukrainie znacznie wzrosły na skutek znaczącego wzrostu kosztów energii) oraz niezapłacone zobowiązania wobec wielu rolników. Dlatego też jest konieczna pomoc firmom prowadzącym działalność w zakresie skupu rzepaku. Uwzględniając powyższe, w projektowanym rozporządzeniu zaproponowano objęcie pomocą podmioty prowadzące działalność w zakresie skupu rzepaku, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku rzepaku spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.

Wysokość pomocy – 500 zł/tona jest analogiczna do tej jaką otrzymali rolnicy, t. 1750 zł/ha co przy średniej 3,5 tona hektara rzepaku daje 500 zł/t. Przyjęto także ten sam okres sprzedażowy czyli po 1 grudnia 2022 roku.

Ponadto zostały zachowane podobne reguły jak w przypadku pomocy dla firm skupowych przy skupie kukurydzy mokrej.

Pomoc określona § 13zzd zostanie notyfikowana Komisji Europejskiej jako zgodna z komunikatem Komisji Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy (2022/C 426/01), a zatem ta pomoc na zmienionych warunkach będzie mogła być udzielana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności ze wspólnym rynkiem pomocy publicznej określonej w nowelizowanych przepisach.

Wprowadzenie projektowanych przepisów będzie miało wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców prowadzących działalność rolniczą. Możliwość uzyskania projektowanej pomocy powinna wpłynąć na poprawę płynności finansowej podmiotów prowadzących działalność rolniczą, a tym samym docelowo na wzrost konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na rynku Unii Europejskiej.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

 

  

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

 

  1. 1.               Jaki problem jest rozwiązywany?

Wieloletnia współpraca z rolnikami firm skupujących rzepaku zobligowała te firmy do odbioru towaru od rolników w trakcie żniw, mimo nieprzewidywalnej sytuacji na rynku w wyniku wybuchu wojny na Ukrainie i znaczącego (nigdy wcześniej nienotowanego w historii) przywozu rzepaku z Ukrainy do Polski. W ukraiński rzepak zaopatrywały się m.in. podmioty przetwórcze, co miało wpływ na wypieranie rzepaku krajowego z rynku i wymuszało spadek cen. W związku z zaistniałą sytuacją firmy skupujące rzepak od rolników stanęły w obliczu problemu ze sprzedażą z uwagi na nasycenie rynku krajowego importowanym rzepakiem, a w efekcie także spadkami cen.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

W projekcie proponuje się m.in.:

  • ·                 Rozszerzenie wymogu terminu sprzedaży kukurydzy suchej tj. od 1 stycznia 2023 dla podmiotów skupowych, ubiegających się o pomoc w zakresie skupu kukurydzy, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy

· wprowadzenie możliwości ubiegania się o pomoc przez podmioty prowadzące działalność w zakresie skupu rzepaku, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

W związku ze skutkami wywołanymi agresją Rosji wobec Ukrainy może być udzielana pomoc publiczna.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt

- Podmioty prowadzące działalność w zakresie skupu zbóż lub obrotu zbożem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy

- Podmioty prowadzące działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy

- ARiMR.

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Z uwagi na konieczność pilnego wejścia w życie rozporządzenia przedmiotowy projekt rozporządzenia przygotowała strona społeczna

6. Wpływ na sektor finansów publicznych

- wydatki 500 mln złotych

Źródła finansowania: Przyjęto, że projektowane zmiany jedynie w zakresie nowej pomocy spowodują dodatkowe skutki budżetowe w wysokości 500 mln zł. Przy wyliczaniu skutków przyjęto stawkę pomocy w wysokości 500 zł oraz fakt że podaż (produkcja + import) wyniosła ok. 4,5 mln ton, zużycie krajowe (przetwórstwo) wraz z eksportem wyniosło ok. 3,5 mln ton, czyli pozostało 1 milion ton rzepaku. Proponuje się, aby skutki finansowe powyższej pomocy zostały sfinansowane ze środków budżetu państwa.

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe

Skutki

W ujęciu pieniężnym – 500 mln zł

W ujęciu niepieniężnym:

sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw  - Poprawa płynności finansowej podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy

Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń Wprowadzenie projektowanych przepisów będzie miało wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców przez zapewnienie im płynności finansowej. Poza powyżej wskazanym oddziaływaniem wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało również wpływu na sytuację ekonomiczną i społeczną osób niepełnosprawnych oraz osób starszych.

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu

Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności – NIE

Komentarz: Pomoc jest dobrowolna, a zatem do zainteresowanych producentów rolnych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem należy decyzja, czy zgadzają się na dodatkowe obciążenie związane z ubieganiem się o pomoc. Natomiast ARiMR będzie udzielać projektowaną pomoc, co oznacza, że musi wprowadzić zmiany w dotychczas opracowanych procedurach oraz opracować procedury udzielania pomocy dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy

9. Wpływ na rynek pracy

Wejście w życie projektowanych przepisów umożliwi utrzymanie płynności finansowej gospodarstw rolnych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, a tym samym utrzymanie miejsc pracy w sektorze rolnym oraz sektorze zajmującym się skupem rzepaku i obrotem produktami rolnymi

10. Wpływ na pozostałe obszary

Omówienie wpływu - Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie ma wpływu na inne obszary poza rolnictwem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Wejście w życie przepisów po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Ewaluacja efektów nastąpi na podstawie przedłożonego przez ARiMR, stosownie do przepisów ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199),sprawozdania z działalności za 2023 r., w tym m.in. w zakresie wsparcia realizowanego na podstawie projektowanego rozporządzenia. Miernikiem będzie np. liczba podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy i które otrzymały pomoc.

oprarc, e-mk ppr.pl na podst źródło; ZZR KORONA


POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę