Rozporządzenie Rady 2081/92 reguluje zasady oznaczania towarów 
rolno-spożywczych za pomocą chronionych oznaczeń geograficznych i chronionych 
oznaczeń pochodzenia (Dz. Urz. WE L 208, 24.07.1992). Obejmuje ono określone 
kategorie produktów, takie jak: piwo, napoje z ekstraktów roślin, chleb, ciasta, 
mięso, sery, ryby, owoce, warzywa, oliwa, jaja, miód. Wyłączone z tego systemu 
są wina i napoje spirytusowe, które podlegają regulacji zawartej w odrębnych 
aktach prawa wspólnotowego.
Rozporządzanie przewiduje dwa typy oznaczeń: 
proste oznaczenia geograficzne (PGI) oraz oznaczenia kwalifikowane: oznaczenia 
pochodzenia (PDO). Oba typy oznaczeń odnoszą się do nazw regionów, a w 
wyjątkowych sytuacjach również krajów. Wymagania dla oznaczeń typu PDO nakładają 
obowiązek udowodnienia, że jakość lub charakterystyka produktu są ściśle lub 
wyłącznie związane ze szczególnym środowiskiem geograficznym, obejmującym 
czynniki naturalne i ludzkie, a ich przygotowanie i produkcja odbywają się w 
oznaczonym geograficznie regionie. Oznaczenia PGI zawiera jedynie wymóg, by 
produkty miały szczególną jakość, reputację lub inne elementy charakterystyczne 
przypisywane pochodzeniu geograficznemu,
a także by produkcja i przetwarzanie 
lub przygotowywanie elementów produkcyjnych miały miejsce w oznaczonym regionie 
geograficznym. 
Sprawa Cassis de Dijon (Sprawa C-120/78)
Cassis de Dijon to francuski likier zawierający 15–20% alkoholu. Zgodnie 
z prawem niemieckim napoje spirytusowe, aby mogły być wprowadzone na rynek, 
powinny zawierać ściśle określoną, minimalną ilość alkoholu. W przypadku 
francuskiego likieru było to 25%. Wymogi te dotyczyły zarówno produktów 
krajowych, jak i pochodzących z innych państw członkowskich, w tym przypadku z 
Francji. ETS uznał regulację niemiecką za sprzeczną z art. 28 TWE, gdyż zajął 
stanowisko, iż ochrona uczciwości transakcji handlowych i ochrona konsumenta (na 
które to przesłanki powoływała się strona niemiecka) mogły być osiągnięte za 
pomocą środków mniej restrykcyjnych niż regulacja niemiecka. W tej sprawie 
wypracowano pojęcie wymogów koniecznych – podstaw, które mogą uzasadniać 
obowiązywanie regulacji krajowych utrudniających swobodny przepływ towarów. 
Katalog wymogów koniecznych nie jest zamknięty.
Wypracowano również 
zasadę wzajemnego uznawania – towar legalnie wyprodukowany i wprowadzony na 
rynek w jednym państwie członkowskim może być w sposób nieograniczony 
sprzedawany na obszarze całej Wspólnoty.