biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Pieniądze dla grup

11 grudnia 2009
Do 15 grudnia wydłużony został termin składania w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosków o wsparcie finansowe dla grup producenckich.
Pieniądze czekają na rolników, a ci jakoś się po nie kwapią. Czy nie potrzebują już rozwijać produkcji. Inwestować w budowę nowych magazynów, przechowalni, linii od produkcji mrożonek i soków? Przecież ambitne plany bardzo trudno jest realizować z własnych oszczędności.

W Tygodniu poszukamy przyczyn tego stanu rzeczy i zastanowimy się czy – chociaż czasu jest bardzo mało – można zrobić coś jeszcze, by pieniądze skutecznie wzmocniły grupy producenckie.

A jest o co walczyć, gdyż maksymalna kwota pomocy przyznanej przez ARiMR może wynieść nawet 20 mln zł dla jednego beneficjenta, a minimalne wsparcie inwestycji nie może być niższe niż 100 tys. zł.

Oczywiście te pieniądze się nie zmarnują, gdyż w drugiej kolejności będą się mogli o nie ubiegać przedsiębiorcy z branży owocowo warzywnej, jednak w założeniu miły one, przede wszystkim, trafiać do rolników.

Powyższy przykład, jednostkowego i niewielkiego programu wsparcia, będzie wyjściem do rozmowy o problemach grup producentów rolnych, ich sytuacji finansowej i możliwościach rozwoju.

W studio:

Artur Ławniczak – wiceminister rolnictwa
Tomasz Solis – Związek Sadowników RP
Andrzej Gantner – Polska Federacja Producentów Żywności

    
------------------------


W tym tygodniu kolejne 223 produkty żywnościowe otrzymały prawo używania znaku „Poznaj Dobrą Żywność”.

W środkach masowego przekazu prowadzona jest kampania marketingowa znaku, a sam znak, umieszczany na produktach spożywczych jest gwarancją jakości i w założeniu powinien ułatwiać konsumentom wybór podczas dokonywania zakupów. Czy kampania odniesie zamierzony skutek i czy produkty z tym znakiem zdobędą nie tylko krajowe rynki?

Na pewno nie będzie łatwo, gdyż wprowadzenie polskiej żywności na rynki zagraniczne wymaga zarówno profesjonalnych działań marketingowych jak i nie małych pieniędzy. Szczególnie, że konkurencja jest ogromna, a na zachodzie Europy, od lat funkcjonują firmy specjalizujące się w promocji artykułów spożywczych.

Działają na zasadach partnerstwa publiczno prywatnego. Na przykład, niemiecka CMA, na rynku jest obecna już od 40 lat i dysponuje budżetem 100 milionów euro!

Ale znak PDŻ to nie koniec wsparcia dla polskiej żywności. W minionym tygodniu Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi powołał członków dziewięciu komisji zarządzających funduszy promocji produktów rolno – spożywczych. W skład komisji zarządzających wchodzą przedstawiciele poszczególnych branż tj. po 4 przedstawicieli producentów i 4 przetwórców oraz po 1 przedstawicielu izb rolniczych.

Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno – spożywczych na zagranicznych rynkach.

Przedsiębiorcy każdorazowo naliczają i pobierają wpłaty na poszczególne fundusze promocji od dostawców, którzy zbywają na ich rzecz towary tj. świnie żywe, bydło żywe, konie żywe, owce żywe, zboża, owoce i warzywa, drób żywy, ryby.

Ponadto, w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Funduszu Promocji Ryb oprócz podmiotów skupujących, również przedsiębiorcy wprowadzający wytworzone przez siebie surowce do sprzedaży, zobowiązani są do naliczania i przekazywania wpłat.

Wysokość wpłat wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1% wartości netto pozostałych skupowanych towarów i jest naliczana na podstawie faktur.

Po I kwartale funkcjonowania funduszy na ich koncie zgromadzono około 11 500 000 PLN. Jak te pieniądze zostaną zagospodarowane?

Czy wreszcie ruszy promocyjna machina, która pomoże sprzedawać polską żywność? Co i gdzie powinniśmy promować? Wszystko i wszędzie czy może tylko wybrane marki i poprzez nie budować świadomość konsumentów o zaletach naszej żywności w ogóle? Kto powinien kierować kampaniami globalnymi? Jakiej pomocy oczekują producenci? O tym będą rozmawiać goście programu:

Zbigniew Nowak – Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego Witold Michałek – ekspert Business Centre Club

Emisja - niedziela, 8.00


POWIĄZANE

Myślisz, że domek narzędziowy sprawdza się tylko do przechowywania różnych przed...

Wczoraj, 6 sierpnia 2025 roku, w murach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej miała mi...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę