Średnie ceny detaliczne paliw 10 maja 2016 r. to: 4,04 zł/l olej napędowy; 4,38 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,61 zł/l autogaz*. Mimo ostatnich podwyżek właściciele diesli tankują dziś o 0,64 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,40 zł/l mniej, a LPG o 0,38 zł/l.
W 19. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. wielkopolskim: 3,98 zł/l (+4 gr/l od 29 kwietnia). Najdrożej jest tradycyjnie w zachodniopomorskim: 4,11 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany ostatniego tygodnia to mazowieckie: +11 gr/l przy średniej 4,07 zł/l.
Stacje w woj. małopolskie sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,36 zł/l (+1 gr/l przez ostatnie 7 dni); a opolskie najdroższą: 4,44 zł/l (+5 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to mazowieckie: +11 gr/l przy średniej 4,42 zł/l.
Wielkopolskie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,55 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie przy niemieckiej granicy - w woj. zachodniopomorskim: 1,73 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to warmińsko-mazurskie: -3 gr/l – to zarazem przy średniej 1,6 zł/l.
Od 12 lutego do 10 maja w hurcie polskich rafinerii benzyna zdrożała średnio prawie 14%, a olej napędowy ponad 11%.
Dziś w polskich rafineriach – śladem rynków światowych – benzyna tanieje średnio 27 zł/m3, a olej napędowy 45 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15°C). W małym stopniu niweluje to jednak ostatnie wzrosty. W minionych 30 dniach paliwo silników o zapłonie iskrowym zdrożało bowiem 87 zł/m3 netto, a wysokoprężnych (Diesla) 184 zł/m3 netto. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom benzynę o 50 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 40 gr/l brutto. W wyniku tego średnie marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez stacje kierowcom spadły w okresie tzw. majówki (25.04-04.05) do 0% ceny 1 litra paliwa.
W referencyjnych dla europejskiego rynku notowaniach ARA dziś Pb95 tanieje 2,82%, a ON 5,61%; przez ostatnie 30 dni benzyna zdrożała jednak prawie 4%, a paliwo dieslowskie ponad 20%. Na porannej sesji giełdowej w Londynie ropa Brent tanieje dziś 5,73% (ale +37,61% od 12 lutego). Dolar do złotówki w ostatnich 30 dniach zdrożał 3,1%. Tym samym od 12 lutego teoretyczne koszty polskich rafinerii wzrosły już ok. 29 gr/l surowca (cena 1 l Brent w przeliczeniu na złotówki przy kursie dolara wg NBP). Oczywiście nie licząc bardzo znaczących kosztów biokomponentów.
Trzeba bowiem przypomnieć, że w związku z unijnymi wymaganiami klimatycznymi obowiązkowo do paliw oferowanych polskim kierowcom nasze rafinerie muszą dodawać: 7% FAME do diesla (B7) i od 5 do 10% bioetanolu do benzyn (E5/E10). Tymczasem zarówno olej rzepakowy [surowiec do FAME], jak i amerykańska kukurydza[z której produkowany jest bioetanol] bynajmniej nie tanieją. Ponadto w celu utrzymania stabilności takiej mieszanki (by nie wydzielała się zeń np. woda) konieczne jest stosowanie drogich dodatków - antyutleniaczy.
WIĘCEJ czytaj na portalu Polskiej Izby Paliw Płynnych: paliwa.pl
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych (więcej na: paliwa.pl).
Polska Izba Paliw Płynnych