Ministrowie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych państw członkowskich UE mieli w październiku 2025 r. omówić projekt regulacji dotyczącej obowiązkowego skanowania komunikacji elektronicznej — tzw. „Chat Control”. Celem regulacji jest wykrywanie materiałów dotyczących wykorzystywania seksualnego dzieci (CSAM) także w zaszyfrowanych wiadomościach. Compliance Hub Wiki+4TechRadar+4European Digital Rights (EDRi)+4
Według doniesień agencji, projekt został wycofany z porządku obrad spotkania Rady UE w Luksemburgu, planowanego pierwotnie na 14 października 2025 r. — co oznacza, że nie doszło ani do debaty, ani do głosowania. Brussels Signal+1
Kilka państw członkowskich — w tym Niemcy oraz Luksemburg — formalnie sprzeciwiło się projekowi, co umożliwiło powstanie tzw. większości blokującej (blocking minority) w Radzie UE. EU Perspectives+2Compliance Hub Wiki+2
Choć decyzja o zdjęciu projektu z agendy jest uważana za „odroczenie”, nie za ostateczne wycofanie — proces negocjacyjny nadal trwa i powrócić może na kolejnym posiedzeniu ministerialnym. Risky Business+1
Projekt regulacji dotyczącej skanowania komunikacji („Chat Control”) był planowany na głosowanie w Rady UE w październiku 2025 r. Brussels Signal+1
Przed posiedzeniem agenda została zmieniona — punkt dotyczący „Chat Control” został usunięty z oficjalnego porządku obrad. GovInfoSecurity+1
Niemcy oraz Luksemburg wraz z kilkoma innymi państwami opowiedziały się przeciw propozycji, tworząc potencjalną większość blokującą przy głosowaniu w Radzie UE. EU Perspectives+2Compliance Hub Wiki+2
Organizacje zajmujące się prawami cyfrowymi i prywatnością wskazują, że choć głosowanie przesunięto/odłożono, propozycja nadal obowiązuje i może wrócić w kolejnych miesiącach. Electronic Frontier Foundation
Usunięcie punktu z porządku obrad oznacza, że w danym terminie nie przeprowadzono głosowania nad regulacją — czyli projekt nie został przyjęty w tym czasie.
Jednakże nie jest to równoznaczne z wycofaniem projektu — proces negocjacji i kształt regulacji nadal trwa.
W praktyce oznacza to opóźnienie decyzji, a nie definitywne zakończenie prac.
Według dostępnych źródeł sprzeciw lub krytykę wyraziły m.in.:
Niemcy – formalnie przeciwny głos rządu co do obowiązkowego skanowania zaszyfrowanych wiadomości. TechRadar+1
Luksemburg – dołączył do grupy państw przeciwko projektu. Compliance Hub Wiki+1
Austria, Czechy, Finlandia, Holandia, Polska – wymieniane jako kraje sprzeciwiające się lub wstrzymujące poparcie. EU Perspectives+1
Wskazuje się, że sprzeciw tych państw umożliwił powstanie większości blokującej (tzw. blocking minority) — co oznacza, że przy takiej konfiguracji projekt nie może zostać przyjęty. Compliance Hub Wiki
Głównym argumentem przeciw było zagrożenie dla szyfrowanej komunikacji, prywatności i swobody prasy. TechRadar+1
Krytycy wskazywali, że techniczne rozwiązania wymagane przez propozycję są trudne do wdrożenia, mogą prowadzić do błędnych alarmów (false-positives) i naruszenia praw podstawowych. European Digital Rights (EDRi)
Projekt może wrócić na obrady Rady UE, przewidziane są kolejne terminy negocjacyjne. Risky Business+1
Udział państw sprzeciwiających się może zmieniać się z czasem — część krajów wcześniej wstrzymujących decyzję może zmienić pozycję. TechRadar
Zdjęcie z agendy nie oznacza porażki projektu — jedynie jego odroczenie.
Dla sektora rolnego i mediów cyfrowych istotne jest to, że propozycje tego typu dotyczą także wolności komunikacji i swobodnego przepływu informacji, co może mieć pośredni wpływ na działanie mediów rolniczych.
Warto monitorować przyszłe posiedzenia Rady UE i kształt regulacji „Chat Control”, ponieważ jej wpływ może wykraczać poza ramy bezpieczeństwa dzieci i dotyczyć szeroko pojętej cyfrowej prywatności.
oprac, e-red, ppr.pl